Snop Skrevet 1. desember 2011 #21 Skrevet 1. desember 2011 Det er nok ganske normalt. Jeg har det også. Napper det bort. No big deal IKKE ta Diane kun for det ene håret i hvert fall. Mange leger er skeptiske til å skrive ut resept på Diane pga det høye hormoninnholdet som gir mange bivirkninger, og det er den p-pillen som gir høyest risiko for blodpropp. Ett hår er ikke verdt det ;P Jeg fikk det under TVIL og for en begrenset periode pga store akneproblemer. Tror ikke jeg hadde kommet langt med ett hårstrå
Gjest *smak* Skrevet 1. desember 2011 #22 Skrevet 1. desember 2011 Litt må dere tåle jenter, eller hva?? Synes ikke man skal få statsstøtte for en sånn filleting?? 1
Norbertine Skrevet 1. desember 2011 #23 Skrevet 1. desember 2011 Jeg skjønner absolutt at det kan bli et problem hvis man har mye og godt synlig hårvekst i ansiktet. Må jo inrømme at jeg reagerer selv også når jeg ser jenter som har det. Når det er sagt, det er svææært vanlig at man må nappe bort noen hår rundt hakeområdet, og det blir værre dess eldre man blir. Jeg er snart tretti og har en del flere hår nå enn for ti år siden, uten at det er noe større problem enn at jeg må frem med pinsetten med jevne mellomrom. Og både min mor og svigermor klager stadig over at de må nappe, mamma tar nok en runde med pinsetten omtrent hver dag. Hun jobber også i hjemmesykepleien, og forteller at hun bruker høvelen på de gamle damene så de skal slippe å sitte der med skjegg. Så det er nok bare å venne seg til det... 1
Daria Skrevet 1. desember 2011 #24 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har også noen tykke, lyse hår på haka, de har kommet de siste årene (er 31). Heelt normalt, i følge mamma og tantene mine, de har det alle sammen Jeg er pingle da, så jeg napper ikke *vondt* Men det er som de fleste andre små "skavanker" man har -stort sett er det bare en selv som ser dem.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #25 Skrevet 1. desember 2011 Hvis man har unormal hårvekst, altså en lidelse, som hirsutisme så mener jeg man burde kunne få støtte til hjelp når det er så ille at det er en stor belastning i livet og tar mye av tiden din . Akkurat som andre sykdommer som man kan få støtte/hjelp til. Bare sånn generelt så er det nok mange som ikke vet hvor deprimerende det er, for det er ikke bare å fjerne med voks eller barbere på 1-2-3 så er man kvitt problemet. f.eks hår har forskjellig vekstfaser, så man går hele tiden og plukker/barberer selv om man vokser, hvis man har mye hår på kropp/ansikt, og kan være veldig dyrt og slitsomt i lengden og ikke minst veldig deprimerende som sagt. Det ødelegger selvbildet ditt for man må ofte "planlegge" unnskyldninger eller løsninger om man skulle komme i en situasjon der det blir vanskelig å skjule ting. Det burde ikke være nødvendig for unge jenter/damer å gå rundt å bekymre seg og la seg styres av sånne ting. Jeg husker selv jeg hadde lyst til å dø i en alder av 16 fordi jeg merka at noe unormalt begynte å skje, turte ikke oppsøke noen heller, og skulka gymen og ble deprimert. Og jeg vet det er fortsatt jenter rundt den alderen som sliter med sånn, og eldre og. Jeg synes de skal få slippe å leve slik. Man blir flink til å skjule ting og unngå situasjoner ved å lyve om ting eller kle seg i masse klær. Men jeg tror ærlig talt mange jenter kunne ønske de kunne kledd av seg og gått i bikini på stranda om sommeren, eller solt seg som mange andre jenter. Jeg aner egentlig ikke hvordan det er, har ikke gjort det siden jeg var 13. Untatt en gang jeg prøvde etter å ha prøvd å fjerne alt men da fikk jeg så reaksjon at det var flaut å gå rundt med nuppete/rød hud over hele. Jeg synes og forsåvidt at dette temaet burde belyses mer i samfunnet og særlig blant unge folk, for det er gjerne rundt puberteten det begynner, og unge folk som sliter burde ikke føle skam etc for å oppsøke hjelp men da må man ta vekk tabu stempelet og få de til å se at det er GREIT om de f.eks går til helsesøster og sier at ja jeg har problemer med å være med i f.eks gymmen for jeg har unromal hårvekst. For selv om alle vet innerst inne at det er ikke personens sin skyld om det skjer, for det er det ikke! Blir man likevel dømt og sett ned på, eller stirret på skulle det skje at du ufrivillig blir "blottet". Derfor fokuserer mange med hirsutisme på å unngå mange situasjoner eller finne på løgner for å ikke bli presset. Det er ikke noe morsomt å ha en sånn sykdom, jeg følte for mye skam i 7 år til å ta det opp med noen. Jeg har følt meg unormal og ekkel lenge nok, men jeg tok steget i år ihvertfall og jeg håper de hjelper meg med en løsning for blir det verre nå så orker jeg ikke leve, enten det eller så får jeg bare leve livet relativt ensomt. Yeah sterke klagende ord men la oss bare innse at jeg sånn jeg er nå til dags så passer jeg ikke inn i samfunnet utseendemessig, med mindre jeg fortsetter å "gjemme" meg.
Gjest shirelle Skrevet 1. desember 2011 #26 Skrevet 1. desember 2011 (endret) . Endret 1. desember 2011 av shirelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå