Gå til innhold

Oppskrift på en god lapskaus ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage dette i dag.

Noen som har en god lapskausoppskrift ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller best blir lapskausen på røkt og saltet svineknoke, men den trenger å ligge i vann natta over.

Da kan du bruke strimlet svinekjøtt i stedet, eller annet ferdig kokekjøtt eller kjøttpølser(der er det mye å velge i, så velg det du liker best)

Jeg lager den litt på slump med gulrot, kålrot, sellerirot, løk og poteter alt skåret i terninger.

Koker kjøttet nesten ferdig før jeg har i grønnsaker, potet til slutt siden den trenger kortest tid.

Bruker og å koke med en stjerneanis og en tørket chili.

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Mengder har jeg ikke, det må du nesten se an selv....

Bruker helst høyrygg fra okse jeg, men funker med det meste av oksekjøtt altså (kanskje ikke det man bruker indrefileeten til men :wink: ) - f eks bankekjøtt. Skjærer i terninger, bruner i margarin, strør litt hv.mel over mens jeg bruker. Over i kjele. Freser løk i margarin i samme stekepanne, også over i kjelen. Koker ut stekepannen med litt vann for å få med all smak og 'rester', over i kjelen. Tilsetter litt ekstra vann så det dekker kjøttet, salt + pepper, litt buljong. Bør stå og putre en stund, i alle fall en times tid. I mellomtiden skreller du poteter, kålrot og gulrøtter, skjærer i terninger. Tilsettes gryta, mer vann og krydder dersom det trengs, jeg bruker også litt negro for fargens skyld. Kan godt stå og putre en stund dette også, blir litt 'melete' og KJEMPEGOD!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...