Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om noen vet hva reglene er for personinntekten på lånekassen?

Det står at for i 2011 (vært student hele året) kan man tjene 140 823. Jeg har regnet ut ganske nøyaktig, tror jeg, hva jeg har tjene i år og jeg ligger ganske nær grensen. I desember kan det i tillegg bli en del ekstra jobbing da jeg jobber i klesbutikk og dette er en ganske hektisk periode. Men på utregningen min har jeg regnet med det jeg fikk tilbake på skatten i juni (fra ifjor altså) og det var ca 10 000, lurer derfor på om dette skal telle med?

Det står nemlig at personinntekt blir fastsatt av skatteetaten og er summen av

all skattepliktig brutto arbeidsinntekt (inkludert feriepenger), og

alle skattbare trygde- og pensjonsytelser

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/

Skal jeg telle med feriepengene jeg fikk utbetalt i år? Eller de jeg opparbeider meg iår?

Setter STOR pris på svar da jeg kanskje må kutte ned på jobbing i desember go det litt fort..

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du fikk igjen på skatten er ikke skattepliktig, og regnes ikke med. Feriepengene du fikk utbetalt i år teller, de er skattepliktige for dette året.

Skrevet

Det du fikk igjen på skatten er ikke skattepliktig, og regnes ikke med. Feriepengene du fikk utbetalt i år teller, de er skattepliktige for dette året.

Takk for svar:) Men feriepengene jeg opparbeider meg i år skal ikke regnes med i tilegg? De gjør jo automatisk det da de er en del av lønnen. Men de skal ikke legges til igjen?

Skrevet (endret)

Ikke hvis du får dem på konto neste år. Skatteetaten regner den med i inntekten for det året du får dem.

Siden det ikke blir trekt skatt av pengene når de blir utbetalt, vil de regne dem med i skatteberegningen på selvangivelsen for 2012. Men i mai vil de kun regne med det du fikk utbetalt i år (altså selvang. for 2011).

Edit: Det blir akkurat som lønnen for desember. Den blir utbetalt i januar, og regnes derfor med i 2012.

Endret av hemulen
Skrevet

Hej, feriepenger er IKKE skattepliktige hvis man får de utbetalt året ETTER at de ble inntjent! :)

Men en ting, jeg har aldri skjønt om de regner det etter kalenderår eller studieår? For jeg mener, hvis man har inntekt før man begynner å studere i august, så betyr jo ikke det at man har noe større økonomi når august kommer av den grunn..

Skrevet

Hej, feriepenger er IKKE skattepliktige hvis man får de utbetalt året ETTER at de ble inntjent! :)

Men en ting, jeg har aldri skjønt om de regner det etter kalenderår eller studieår? For jeg mener, hvis man har inntekt før man begynner å studere i august, så betyr jo ikke det at man har noe større økonomi når august kommer av den grunn..

Det er egne relger for om man studerer et 1 semester enn om man studerer et helt år. Hvis du skal ha støtte for kun 7 mnd eller mindre er grensen 352 059 for 2011. :)

Skrevet

Jo, feriepenger er skattepliktige på lik linje med all annen inntekt. Men de er TREKKFRIE dersom du får dem året etter de er tjent opp. Forskjellen ligger i NÅR du betaler skatt for dem.

Skrevet

Takk for svar:) Men feriepengene jeg opparbeider meg i år skal ikke regnes med i tilegg? De gjør jo automatisk det da de er en del av lønnen. Men de skal ikke legges til igjen?

De er jo ikke en del av lønnen i år, så fremt du ikke får de utbetalt i slutten av året da. De legges til i totalsummen når du får de utbetalt, det er ikke noe 'igjen' i bildet her.

Får du ikke uansett noe av desemberlønnen utbetalt i januar?

Skrevet

Så absolutt. Det er trekkfrie slik som tidligere nevnt her.

Slik det er lagt opp med skattebetaling i Norge så betaler man skatt for feriepenger med skattetrekket resten av året. Det er heller ikke slik at man har halv skatt i desember, det halve skattetrekket som ikke blir trekt i desember blir trekt resten av året...

Skattepenger det du betalte for mye i skatt ifjor, og du har allerede skattet pengene du tjente ifjor, ergo skal de ikke regnes med i årets skatteberegninger.

Forøvrig er stipendtrekket "såppass lite" at du vil ikke får omgjort så mye av det fra stipend til lån om du skulle komme over grensen.

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig så teller lånekassen kalenderår. Inntektsgrensen er mye høyere om du bare har stipend i bare et halvår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...