Lady_Ida Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Hei, jeg har nettop blitt avskjediget i min stilling etter 5 år. Det er en stilling hvor jeg bare jobber 3 ganger i uken. 10 dager etter at jeg tok ut sykemelding ble jeg avskjediget. Er det noen som vet om det virkelig går ann? Må jeg bare godta det? Ida
Gjest Grønnblomst Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Hei, jeg har nettop blitt avskjediget i min stilling etter 5 år. Det er en stilling hvor jeg bare jobber 3 ganger i uken. 10 dager etter at jeg tok ut sykemelding ble jeg avskjediget. Er det noen som vet om det virkelig går ann? Må jeg bare godta det? Ida nei. du kan ikke sies opp før etter at sykemeldingen har gått ut mener jeg.
Viernes Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 Hva er grunnen til at du er avskjediget? Er den gyldig? 1
Gjest Doh Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 I arbeidsmiljøloven står det: § 15-14. Avskjed (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Altså må arbeidsgiver ha en god grunn for å avskjedige deg. Og han må også ha bevis for at du har gjort det han/hun beskylder deg for. Å få avskjed er en veldig alvorlig sak og du skal ikke gi deg hvis den er ulovlig. Men kom gjerne med grunnen så er det lettere å gi deg råd
Tropic Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Du må ha vært sykemeldt i 1 år før de kan si deg opp pga dette, og tilogmed da er det ikke bare bare. Så lenge du ikke er vikar kan de ikke gjøre dette altså! 1
Lady_Ida Skrevet 30. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2011 TS her. Det som skjedde er at jeg vasker 3 timer i uka, og siden sommeren har jeg slitt med veldig depresjon, noe som har gått ut over vaskinga. Jeg har vasket hver uke, bare ikke alltid på den dagen som avtalt, men har sagt i fra til sjefen. Har fått en advarsel før, men det var i fjor, eller tidlig i år. I den siste en og en halv mnd var det 2 uker jeg ikke vasket(ikke i strekk), den ene gangen sa jeg i fra veldig sent, den andre sa jeg ikke i fra, men gikk å skaffet meg sykemelding. Sjefen min sendte meg mld om at det var greit men vi måtte ha et møte for å snakke. Jeg kom på jobb, hvor han da sier at han har valgt og avskjedige meg, en ting han bestemte seg først for dagen før. Han hadde også fortalt en av de andre ansatte om avgjørelsen sin før han fortalte meg det.
Gjest Grønnblomst Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Dette har han ikke lov til mener jeg. Mener det er to skriftlige advarsler som skal til først, men ikke sikker. Men du burde ha sagt ifra og deretter skaffet sykemeldig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt arbeidstilsynet og spurt hvordan det faktisk var. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Bare for å gjøre en ting helt klart, det er fullt mulig å bli oppsagt som sykemeldt, men sykemeldingen kan ikke være grunnen til oppsigelse. Hvis du ts ikke har fulgt avtalen og latt være å komme på jobb, og i tillegg har fått advarsel uten bedring, da forstår jeg godt at han gir deg fyken. 7
Gjest Doh Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Bare for å gjøre en ting helt klart, det er fullt mulig å bli oppsagt som sykemeldt, men sykemeldingen kan ikke være grunnen til oppsigelse. Hvis du ts ikke har fulgt avtalen og latt være å komme på jobb, og i tillegg har fått advarsel uten bedring, da forstår jeg godt at han gir deg fyken. Det er stor forskjell på å bli oppsagt og avskjediget. Ved avskjed må man gå på dagen, ved oppsigelse har man oppsigelsestid. En avskjed må komme som en direkte konsekvens av noe arbeidstaker har gjort et grovt pliktsbrudd. Jeg kan ikke se at dette er tilfellet her. Ville råde deg til å ta en prat med arbeidstilsynet som noen andre her har foreslått. Det er nok lettere å gi de innsyn i saken enn oss(jeg har hvertfall lettere for å uttrykke meg muntlig enn skriftlig). Men håper du oppdaterer oss 1
Gjest navnelapp Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Det er strenge formkrav til korleis ein avskjed skal gjerast for å vere gyldig. Det ser ikkje ut til at dei vilkåra er oppfylt her. Er du fagorganisert? I så fall bør du snakke med fagforeninga di. Viss ikkje bør du snakke med verneombudet der du jobbar.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Er du HELT sikker på at du har blitt avskjedighet? En vanlig oppsigelse er IKKE det samme som avskjedighet. Sistnevnte er som andre har nevnt ganske alvorlig og noe loven reserverer for de mest alvorlige saker der det er helt nødvendig at arbeidstakeren går på dagen for å ikke påføre arbeidsgiver mer skade. Man kan ikke avskjede hvis man for eksempel bare er misfornøyd med innsatsen deres. Så før noen kan si noe mer, hva står det faktisk i papirene du har fått? Hvis det er en avskjed skal du ha fått mulighet til å ha hatt et møte om forholdene sammen med tillitsvalgt først. Avskjeden skal også inneholde informasjon om din rett til å kreve forhandling og gå til søksmål. Forøvrig kan man fint sies opp mens man er sykemeldt, selv om mange tror noe annet. Det eneste kravet er at oppsigelsen er gyldig begrunnet. Forløpet du beskriver der du ikke har møtt på jobb når du skal og ikke utført oppgavene du skulle til tross for advarsel kan gjerne være en gyldig grunn. Du ier også at du ble sykemeldt og ikke sa fra til arbeidsgiver om at du ikke kom på jobb. Dette er også et problem for deg. Du er pliktig til å gi arbeidsgiver melding første dagen du skulle jobbet. Alt i alt virker det som du har en altfor vanskelig sak til å kunne si noe om på et nettforum. Jeg foreslår derfor at du søker juridisk hjelp (gjerne via fagforening) hvis du faktisk har blitt feilaktig behandlet. 1
Lady_Ida Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 1. desember 2011 TS her: ja jeg ble avskjediget, noe jeg syntes var trist, også en knekk i selvtilliten min. Arbeidsgiver visste også om mitt forhold, og jeg vet også at det jeg har gjort er dumt, men trudde jeg skulle bli oppsagt ikke få fyken på dagen. Takk for all hjelp uansett, får ta kontakt med de jeg kan kontakte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå