makkapakka Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Hvordan får dere opp "dampen" på de små håpefulle. Min er jo enebarn og har ikke konkurranse hjemme, derfor har han ikke det så travelt med å bli ferdig med ting som førstemann. Det virker som det er litt av greia på skolen, jo kjappere jo bedre. Har litt vanskelig for det jeg, ser jo at han utfører arbeidet og det er flott riktig og ryddig, men det er ikke "raskt" nok. Hvordan skal jeg angripe det? eller hjelper det ikke, altså det ligger i personligheten? Er litt rådvill
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Hva er det han er treig med? Haler han ut tiden eller bruker han lang tid på oppgaver? Er han nøysom når han gjør ting? Hvis han er generelt treig og haler ut tiden forstår jeg jo skolen litt, men om det er fordi han er nøysom så forstår jeg ikke.
makkapakka Skrevet 30. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2011 Hva er det han er treig med? Haler han ut tiden eller bruker han lang tid på oppgaver? Er han nøysom når han gjør ting? Hvis han er generelt treig og haler ut tiden forstår jeg jo skolen litt, men om det er fordi han er nøysom så forstår jeg ikke. ja, han er nøysom, jeg skjønner ikke at det er så galt? han ser selv hva som er riktig og vil ha det riktig.
makkapakka Skrevet 30. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2011 går første året på skolen, 6 år
Gjest Grønnblomst Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Tror det ligger i hva man er vant med, men også i personligheten. Selv liker jeg å gjøre ting ordentlig, og hater tidspress, men er jo sånn i dag at jo fortere, desto bedre. Sånn vil de ha det i samfunnet i dag. Irriterer meg noen ganger det der :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Da jeg var lita var jeg ekstremt nøye med skolearbeidet, og jeg forstår godt at man må ta tak i det. Selv om det i utgangspunktet er positivt å være nøye så kan det bli for mye av det gode. F.eks. i matte så brukte jeg så mye tid på å være nøye med streker under regnestykkene (visket bort streker som ikke ble nøyaktig parallelle osv ) at jeg kom på etterskudd i forhold til de andre elevene. Første bud: Observere og kartlegge hva han er treg med. Så finne ut hvorfor. Er han som meg? Pinlig nøyaktig og tror at alt må se 110% perfekt ut? Eller er det fordi han sliter med å få ting til? Eller er han "lat"? Når barn går på skolen så er de jo gamle nok til at man kan prate med dem om slike ting. Forsøk å finne ut hva som kan motivere ham til å jobbe raskere uten å slurve. Det er faktisk viktig å ikke ta seg for god tid. Man kan fort legge til seg uvaner som gjør at det blir vanskelig å henge med resten av klassen faglig, og når det forplanter seg til høyere klassetrinn får man trøbbel med å bli ferdig i tide på prøver etc. Dessuten blir det jo unødvendig mye leksetid dersom man skal bruke veldig lang tid på alt. Nora 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 ja, han er nøysom, jeg skjønner ikke at det er så galt? han ser selv hva som er riktig og vil ha det riktig. Nei, da kan ikke jeg heller skjønne hva som er galt. Men altså; jeg har hatt elever som har vært såååå nøye på ting at de aldri kommer noe særlig videre. Man trenger ikke ha helt beine linjer på et kryss alltid om det gjør at man ikke får gjort noe stort mer enn å sette tre kryss en time. See? Kanskje han kan lære seg forskjellen på hvilke oppgaver han må være nøye på (som å skrive bokstaver og siffer) og hvor han ikke trenger være det (hvis de har sånne bøker hvor de skal krysse ut en av tre, så er det godt nok med et kryss og ferdig med det)? 3
Gjest lærer Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Hei Dere er heldige da som ikke har større bekymringer. Hadde skolen vært bekymret for andre ting hadde de tatt det først.. så det er jo oppmuntrende : ) Men jeg kan skjønne at de sier fra til dere for: Fint at han tar seg flid, men jeg er selv lærer i første klasse og det er viktig at de kan lære seg å prioritere når det er viktig å bruke god tid ( f.eks v. bokstavforming o.l.) og når det kan være pent og ikke er like nøye. Det er jo litt synd dersom man aldri blir ferdig med oppgaver eller alltid er den siste til å avslutte ting osv. Så kan forstå at skolen tar dette opp med dere. Sier ikke at det alltid er riktig og best å gjøre ting raskt. Men det er viktig å lære seg å skille hva som legges vekt på i ulike oppgaver og her kan en jo veilede han litt i f.eks leksearbeid og ved å snakke med han om det. Men det er jo små ting. Det som jeg hadde jobbet mye med, og vært mer opptatt av er slike ting som å komme raskt i gang med oppgaver ( er mange sosekopper i første klasse : P) og kle raskt av/på seg osv. Her kan en jo gjøre litt konkuranse av det hjemme. Telle tiden før han sitter og jobber med selve lekseoppgave eller har kledd på seg alt osv. Men ikke bekymre deg for mye. Det vil antagelig gå seg til etterhvert også. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Jeg var likedan, veldig nøye med skolearbeidet helt fra jeg var 4 og mamma introduserte meg for lesing. Endte opp med 5.8 i snitt på ungdomskolen, kunne velge og vrake i vgs, 5,6 på vgs + realfagspoeng, kunne videre velge og vrake i universiteter, og har om 4 år en master i teknologiledelse. Kunne godt valgt medisin eller arkitektur. Der har du nok sønnens fremtid 3
Gjest frøken am Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor er dette et problem...?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor er dette et problem...? Noen må jo bli sist, ved hver eneste oppgave må noen være sist ferdig. Og noen blir først. Men klart, dersom det er samme unge som blir ferdig sist hver eneste gang, så tyder det jo på at han/hun virkelig er sen. Ikke nødvendigvis noe problem dét, men som "lærer" sier under her - det blir etterhvert viktig å bli ferdig med oppgavene man skal gjøre. Jeg har en unge halvveis i barneskolen, hun er sen på en annen måte. Hun kommer raskt i gang, og blir forsåvidt raskt ferdig, men dersom det er en type oppgave som egentlig "aldri" blir ferdig (lese i bok, tegning, oppgaver som man skal fortsette på siden osv.), så greier hun ikke å avslutte. Hun er rett og slett så oppslukt av det hun holder på med, at hun ikke greier å avslutte og pakke sammen. Det kan jo også være positivt, altså å være så konsentrert og ivrig at hun helst ikke vil slutte, men i skolesammenheng er det gjerne1 helt nødvendig å "følge ordre" og greie å legge vekk boka og gå over til neste oppgave. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Datteren min på 5 er også slik, og det er klart at det kan være et problem i noen tilfeller. Hun kan bruke laaaang tid på det meste, og noen ganger har man jo ikke all den tiden. F.eks. når det gjelder påkledning; jeg ser for meg at hun vil bruke det meste av friminuttene på skolen til å kle på og av seg. Det går jo ikke, så vi jobber med det. Ellers spising. Kan bruke utrolig lang tid på ei brødskive eller en middag. Så vi må mase - og slik kan det jo ikke fortsette når hun beg. på skolen. Antar hun også vil bruke lang tid på skolearbeid, men er jo viktig at de er nøye, ikke bare at det går fort... Sier som hun over meg; dere er heldige som ikke har større bekymringer. Det fins mye verre beskjeder å få med hjem!
agg Skrevet 1. desember 2011 #14 Skrevet 1. desember 2011 Om det ikke er noe problem nå, kan det jo bli det etter hvert som han får mer lekser. Det er veldig kjedelig å måtte sitte inne med lekser hele kvelden, fordi man jobber sakte. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har en slik gutt. Han er nå snart 14. Skolen er mål og resultatorientert, den bryr seg lite om individet. Resultatet av å pushe barna på det viset er at de blir ulykkelige, føler seg presset og at de ikke får gjort sitt beste. Vantrivsel og mistro følger. Gutten min jobber i sitt tempo og det skal han få lov til. Han er skoleflink, har elefanthukommelse og kraftig dysleksi. Skolen har etterhvert innsett at det er DE som må dempe seg. Ikke han. Og det har gått veldig bra. Å komme over på ungdomsskolen gjorde ting så mye lettere, så mye mer respekt for individet, og aktiv tilrettelegging. Din går bare i første, jeg ville tatt det med knusende ro. Og bare sagt enkelt at "du må huske på at du må rekke å bli ferdig". Uten å gjøre mer utav det. Så kommer det med tida. 1
makkapakka Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2011 Mye fornuftig å ta med seg her, ser mange gode løsninger og poenget i å bli ferdig så det ikke blir sinka på laget. Jeg er veldig glad at min har tatt seg tid til å skrive bokstaver og tall nøyaktig. De blir veldig fine, så håper jeg at når han syns selv han kan dette så går ting kjappere. Han har en veldig indre ro og god selvtillit, med den medfører det litt at "han gjør som han selv vil" til tider, kan jo være et problem for lærerne å få lirket han ut og videre i blandt. Liker også bedre å prate enn å gjøre Tror det ligger mye å "komme igang" med ting, og bytte til en annen oppgave og ikke minst litt interesse. Så jeg må kjøre litt konkurranser med han. Rart at han ikke plukker opp dette hos de andre i klassen, det pleier jo alltid å være smittsomt.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2011 #17 Skrevet 1. desember 2011 Tror det ligger i hva man er vant med, men også i personligheten. Selv liker jeg å gjøre ting ordentlig, og hater tidspress, men er jo sånn i dag at jo fortere, desto bedre. Sånn vil de ha det i samfunnet i dag. Irriterer meg noen ganger det der :gjeiper: Tempo er viktig i dagens arbeidsliv. Man må lære seg jobben så godt at man kan utføre den raskt. Det er bra at skolebarna også får et tidspress på seg, for å øve seg på å jobbe med et visst tempo.
*Frida* Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 Tempo er viktig i dagens arbeidsliv. Man må lære seg jobben så godt at man kan utføre den raskt. Det er bra at skolebarna også får et tidspress på seg, for å øve seg på å jobbe med et visst tempo. Er enig med deg, dersom du tenker på barn i ungdomsskule og eldre. Ein 6-åring skal ikkje bli pressa på tid, om han brukar litt tid på å skrive tydelige bokstavar/tal, eller på anna måte brukar tid på sine prosjekt. Syns ts har fått gode svar. Gi gutten litt tid (!). Håpar du har ein god dialog med lærarane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå