gabrielle112 Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Ønsker å ta økonomiutdannelse ved siden av fulltidsjobb. Først årsstudium for å se om det er gjennomførbart for meg å kombinere de to. Noen som vet om gode muligheter her i Oslo området? Eller har erfaring fra lignende? BI, NKI og lignende er uaktuelle grunnet pris. Så vidt jeg kan se tilbyr ikke høyskolen i Oslo nettstudier eller deltidsstudier (det går heller ikke an å ta første året uavhengig av bachelorgrad). Hva kan jeg gjøre? Setter stor pris på alle innspill
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Nå vet jeg ikke hva slags økonomi du ønsker, men jeg vet om flere som har tatt samfunnsøkonomi på universitetet i Oslo, ved siden av full jobb. Det lar seg gjøre fordi det ikke er noen obligatoriske oppmøter. Men det krever jo en del å komme seg gjennom, når man ikke er på en eneste forelesning eller veiledning hele semesteret. (De jeg kjenner som har gjort det, har tatt samf.øk på toppen av en teknologi-grad, og har dermed vært "rutinerte" studenter. De har heller ikke hatt full studieprogresjon.)
lintin Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Ønsker å ta økonomiutdannelse ved siden av fulltidsjobb. Først årsstudium for å se om det er gjennomførbart for meg å kombinere de to. Noen som vet om gode muligheter her i Oslo området? Eller har erfaring fra lignende? BI, NKI og lignende er uaktuelle grunnet pris. Så vidt jeg kan se tilbyr ikke høyskolen i Oslo nettstudier eller deltidsstudier (det går heller ikke an å ta første året uavhengig av bachelorgrad). Hva kan jeg gjøre? Setter stor pris på alle innspill Jeg tror det kan bli tungt å ta et fullt årsstudium ved siden av 100% jobb. Da jeg studerte økonomi hadde jeg rundt 45 lesetimer pr uke, legger du på 37,5 timers arbeidsuke oppå det igjen så begynner det å bli krevende. Når det er sagt så handler studier mye om teknikk også kommer det jo an på hvilket ambisjonsnivå du har. Med 45 studietimer i uken gikk jeg ut med A i snitt, om du halvverer lesetiden og er fornøyd med bestått så stiller det seg jo gjerne anderledes. Husk at du over tid MÅ ha fritid og hvile også! Men det er ikke aktuelt å ta deltidsstudium da? BI tilbyr i hvertfall dette Edit: Så litt for sent at du skrev at BI var uaktuell:-( Endret 1. desember 2011 av lintin
Gjest alille Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor årsstudium? Hvorfor ikke begynne på en bachelor, og heller slutte etter et år hvis det blir for tungt? Det vil fungere som et årsstudium for deg, men så slipper du å søke på ny om du ønsker å fortsette. Vet ikke om det finnes årsstudium for økonomi, første året gir generelt ganske lite kunnskaper man kan bruke i praksis (men danner grunnlag for forståelsen senere på studiet). Men UiO har hvertfall økonomistudier, høyskolen har kanskje også det? Så har du UMB på Ås også. Hvorvidt du greier det kommer helt an på deg og dine ambisjoner. Jeg har også A-snitt, og bruker ca 35 effektive timer i uka på studiet. Jeg hadde ikke orket tanken på å jobbe 100%, men det er fordi jeg nyter studentlivet. Men har medstudenter som jobber fulltid utenfor. Har du stor arbeidskapasitet kan du fint greie det, spesielt hvis du nøyer deg med å få et middels snitt. Men for all del, har du stor naturlig forståelse for faget vil toppkarakterer også være mulig. Det kommer altså helt an på DEG.
gabrielle112 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2011 Takk for gode tilbakemeldinger! Burde kanskje nevnt fra starten av at jeg har en bachelorgrad i medievitenskap (som fulltidsstudent) allerede, og arbeider 100% som markedsanalytiker i dag. Som dere sier er det mye opp til meg om jeg klarer å sjonglere de to. Det er ikke et mål å fullføre som A-student, men å øke kunnskapsnivået og være mer attraktiv på jobbmarkedet (mange arbeidsgivere etterser søkere med økonomibakgrunn). Likte forslaget om samfunnsøkonomi hvor jeg ikke behøver å møte opp. Finnes det flere alternativer?? Heltidstudier er ikke aktuelt
Gjest alille Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Du trenger da ikke dukke opp til forelesning på vanlige økonomistudier heller... Og du kan nok fint studere på deltid, det er jo bare å søke på helttidsstudier og så gjennomfører du de fagene du vil fokusere på, og melder deg av de fagene du ikke vil ta. Semesteret etter kan du ta de fagene du droppet semesteret før. På den måten gjør du heltidsstudiene til deltidsstudie, det er ingen som sier at du må følge studieløpet til punkt og prikke i den rekkefølgen det er satt opp... Finnes nok av studenter som gjør det, og det motsatte (studerer 150% i stedetfor 100%).
Horge Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Så vidt jeg kan se tilbyr ikke høyskolen i Oslo nettstudier eller deltidsstudier (det går heller ikke an å ta første året uavhengig av bachelorgrad). Joda, på HiO HiOA kan du ta Økonomi og ledelse både som hel- og deltid. Det skal også la seg gjøre å bytte over til bachelor, selv om jeg tror det da er visse krav til hvilke fag du må ha tatt. Merk forresten at kravene for å komme inn har pleid å være skyhøye, og nivået på klassen er tilsvarende bra. edit: Vi heter jo forresten Høgskolen i Oslo og Akershus, men undervisningen er i Pilestredet 35 ved Holbergs plass. Endret 2. desember 2011 av Horge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå