Gå til innhold

Ikke gravid på 6 mndr. bestilt legetime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd å bli gravide i 6 mndr. nå, men fortsatt ingen klaff. Jeg har vært hos gynekolog, men hun tok kun blodprøve av meg (Prolaktin og Progresteron). Hadde normal g.u. for under 1 år siden (da vi ikke har begynt å prøve ennå), så tok ingen undersøkelse denne gangen. Mannen min har vært og tatt sædprøve og den var normal.

Jeg har bestilt time hos fastlegen min da jeg skal følges videre der. Det jeg lurer på er hva er neste steg? Får man noe som heter Pergotime? Håper noen kan svare for jeg er super utålmodig og vil gjerne sette meg inn i saker og ting :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke man blir sendt til noe videre utredning før man har prøvd i ett år, det er ganske normalt at det tar mer enn 6 mnd før man blir gravid.

Skrevet

Glemte å skrive at jeg har noe unormale blodprøver i forhold til hormoner og stoffskifte, (men har ikke lavt stoffskifte). Derfor jeg har oppsøkt lege allerede...

Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese boken "vi ønsker oss barn" av Zita West. En kjekk og god innføring om hva man selv kan gjøre for å øke fruktbarheten, samt en god innføring i hva som skjer dersom man ikke kan få barn på egenhånd.

Akkurat hvordan det gjøres her i helsevesenet her i Norge vet jeg ikke, da jeg har blitt raskt gravid begge gangene, men det er sikkert noen andre her som kan svare deg på det. Lykke til! :)

Skrevet

Det er mulig du er litt utålmodig her.

For å ta staistikken - 65% blir gravide på seks måneder, 85-90% på ett år, så det er ikke unormalt å bruke opp mot ett år. Det er også sant at legene som regel ikke henviser videre før man har prøvd ett år. Men selvfølgeig - er det klare indikasjoner på at det er noe i veien (jeg hadde for eksempel ikke menstruasjon i det hele tatt) får man hjelp tidligere.

Pergotime får du først dersom det blir påvist at du ikke har eggløsning av deg selv. Man må vite hva som er feil før man eventuelt begynner behandling. Og jeg lover at du ikke har lyst til å begynne med behandling og utredning før dere er sikre på at dere ikke får det til på egenhand, det er veldig tungt og krevende.

Skrevet

Jeg fikk beskjed hos min lege at det var ikke noe poeng i å sende henvisning videre før det var gått minst 1 år, fordi hun fikk henvisningene rett i retur.

Tror du er litt vel utålmodig, TS! :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed hos min lege at det var ikke noe poeng i å sende henvisning videre før det var gått minst 1 år, fordi hun fikk henvisningene rett i retur.

Henvisning blir sendt, og behandlet, dersom det er grunn til det. Jeg fikk henvisning før jeg hadde prøvd å bli gravid i det hele tatt. Ingen mens=ingen eggløsning= null mulighet for graviditet. Og når det så ble avdekket at mannens svømmere heller ikke "virket" ble all utredning av meg stoppet, og henvisning ble sendt rett videre til IVF. Ingen av disse henvisningene ble sendt i retur. Så det stemmer ikke at helsevesenet er så firkantet.

Men når det gjelder TS sin situasjon må de bare vente litt, som jeg beskriver over. Ingen indikasjoner på at noe er feil betyr at man bør prøve et år.

Skrevet

Jeg har som nevnt over en unormal blodprøve som heter anti TPO. Har hørt at dette kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Derfor jeg velger å bestille time nå for innen jeg rekker å bli henvist og vurdert så har det sikkert gått 1 år.

Noen andre her inne som har hatt samme problem som meg?

Kun anti TPO som er forhøyet, ingen av de andre stoffskifteprøvene...

Skrevet

6 mnd er ikke lenge..

Skrevet

Eg har forhøya anti TPO, og lågt stoffskifte. (Tar medisiner for stoffskiftet)

Me brukte 2 periodar på å bli gravide første gang, og 6 periodar på å bli gravide andre gang. Begge ganger hadde eg veldig dårlige stoffskifteprøvar før eller tidlig i graviditeten, men begge gangene gjekk det fint.

Trur nok du er litt utålmodig, men det er ingenting i veien for å bestille legetime. Det er stor forskjell på legane, og kva dei vil gjere. Lykke til!

Skrevet

Hvis det skulle vise seg å være noe i veien, så er det da ikke galt å få tidlig legetime.

Jo tidligere, jo bedre. Det samme er visst du er over 35, da er det ikke anbefalt å vente mer enn 6 måneder.

Hvis det derimot hadde vært normale prøver, så er ikke 6 måneder nevneverdig lenge å prøve.

Skrevet

Hvis anti TPO er forhøyet, men du ikke ennå har utviklet stoffskiftesykdom (det vil du nok, på sikt), skulle ikke dét være noen grunn i seg selv til at du ikke blir gravid?

6 måneder er ikke lang prøvetid, uansett. Ett år begynner å bli lang tid. Vi forsøkte i bortimot ett år før det lyktes for oss første gangen.

• Liker 1
Skrevet

Henvisning blir sendt, og behandlet, dersom det er grunn til det. Jeg fikk henvisning før jeg hadde prøvd å bli gravid i det hele tatt. Ingen mens=ingen eggløsning= null mulighet for graviditet. Og når det så ble avdekket at mannens svømmere heller ikke "virket" ble all utredning av meg stoppet, og henvisning ble sendt rett videre til IVF. Ingen av disse henvisningene ble sendt i retur. Så det stemmer ikke at helsevesenet er så firkantet.

Men når det gjelder TS sin situasjon må de bare vente litt, som jeg beskriver over. Ingen indikasjoner på at noe er feil betyr at man bør prøve et år.

Ja, jeg var litt kort i mitt svar. Jeg har heller ikke noe som tyder på større feil, annet enn krøll med syklusene etter åresvis med hormon-prevensjon.

Prøver på nytt: Legen min sa at henvisningen ble å komme rett i retur om hun sendte før det var gått et år, og det ellers ikke tydet på noen feiler hos prøverene.

Gjest Macaron
Skrevet

Jeg var nettopp hos min lege for å få henvisning til gynekolog fordi vi nå har vært prøvere i ett år etter en MA. Jeg fikk faktisk beskjed av legen om at gynekologer ikke er interessert i å starte utredning før man har prøvd i TO år...

Skrevet

JJeg fikk faktisk beskjed av legen om at gynekologer ikke er interessert i å starte utredning før man har prøvd i TO år...

Det er i alle fall bare tull....

• Liker 1
Gjest Macaron
Skrevet

Det er i alle fall bare tull....

Det er jo litt rart at min lege, som jeg oppfatter å være en veldig oppegående dame, sa det til meg på onsdag da.

Jeg fikk uansett med en henvisning av henne så jeg kunne ringe noen gynekologer selv, men hun mente at det var vanskelig å komme noen vei når det bare var gått ett år.

Skrevet

Det er jo litt rart at min lege, som jeg oppfatter å være en veldig oppegående dame, sa det til meg på onsdag da.

Jeg fikk uansett med en henvisning av henne så jeg kunne ringe noen gynekologer selv, men hun mente at det var vanskelig å komme noen vei når det bare var gått ett år.

Man har rett til å komme til videre utredning etter ett år som prøvere, i og med at sannsynligheten for å bli gravid uten hjelp da er marginal fordi det da med overveiende sannsynlighet er noe fysisk i veien for å bli gravid.

Etter ett år med prøving har 85-90% blitt gravide. Etter to har har 90-95% blitt gravide, de fleste som blir gravide i år to med prøving mottar hjelp for å få det til.

Jeg kan dette som følge av at jeg og mannen har blitt utredet i to år nå, og jeg har vært i kontakt med en rekke gynekologer i denne perioden. Så her mener jeg legen din har sagt noe som er helt feil. Dessverre har jeg også erfart at mange allmennleger ikke har peiling på ufrivillig barnløshet overhodet, så jeg anbefaler det å komme deg videre i systemet så snart som mulig. Sørg også for at mannen får henvisning til sædprøve, i 30-50% av tilfellene er dt her feilen ligger, man antar at så mange som 10-30% av alle menn har redusert sædkvalitet.

• Liker 1
Gjest Macaron
Skrevet

Ok, takk for tilbakemeldingen Athene (selv om jeg vel kuppet tråden litt her nå), det var faktisk en lettelse å høre!

Skrevet

Ok, takk for tilbakemeldingen Athene (selv om jeg vel kuppet tråden litt her nå), det var faktisk en lettelse å høre!

Håper du får den hjelpen du trenger videre. Du får stå på - det å få de riktige undersøkelsene, og til riktig tid, er ofte en kamp. Og ventelistene kan være lange. Men etterhvert som man kommer videre i "systemet" møter man mange dyktige leger og sykepleiere, som vet hvordan de kan hjelpe dere best mulig.

Jeg håper at videre utredning gir dere noen svar, og at det klaffer for dere snart. Og ta gjerne med deg det jeg sa over - sjekk ut mannen aller først. Jeg opplevde å bli herjet med i nesten ett år før vi fant ut at det var mannen som var det største problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...