Gå til innhold

Gitar og akkorder - HJELP

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge skrevet sanger, med en egen melodi jeg synger til, men har ikke brukt noen instrumenter. Nå hadde jeg tenkt til å legge på gitar, som jeg kan å spille fra før.. Men jeg sliter, fordi jeg aner ikke hvilke akkorder jeg skal bruke til melodien jeg har laget? Skal jeg bare høre etter og tippe eller hva? De akkordene jeg kan er A, Am, C, D, Dm, E, Em, F, G + sikkert noen til jeg ikke kommer på i farten.

Noen som vet..?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/609461-gitar-og-akkorder-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HuskyPusky

Hei! Har du laget melodien allerede? Går den i dur eller moll?

I såfall er det greit å finne ut hvilken toneart du vil at sangen skal gå i. I de forskjellige toneartene er det forskjellige grep som passer godt sammen. F.eks om du vil at sangen skal gå i d-dur (som er en grei toneart å spille i ut i fra de grepene du kan) så begynner du å spille en d-akkord på gitaren og prøver å legge på melodien din. Når du hører at D ikke passer lengre så kan du først og fremst prøve de andre akkordene som passer godt til D, dette er G, A, Hm, Em og F#m. Bruk kvintsirkelenfor å finne ut hva som passer sammen.

Om du ikke har laget melodien enda, så er et godt triks og sette seg ned på gitaren og spille en rundgang. Spill f.eks C, Am, Dm, G7, om igjen og om igjen mens du sitter og smånynner litt for deg selv. Plutselig får du kanskje en ide til en melodi som passer til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...