Gå til innhold

Budjsett for hjemmet


Hunky Dory

Anbefalte innlegg

Hei

Skal lage budjsett for hjemmet, mat er det som prioriteres, jeg er litt usikker på hvordan det er best å gå frem, og lurer på om noen her inne har tips til hvordan man kan sette det opp?

er det feks lurt å sette opp per vare, per regning, per uke.. Hva gir best oversikt?

Setter pris på alle innspill.

mvh

Hunky Dory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også et husholdningsbudsjett, men kategoriene er måntlige utgifter på mat, bensin, avdrag på lån, strømutgifter, tv/internett osv.

Jeg definerer ikke budsjettet på å skille matvarene fra hverandre, det går under en kategori.

For å holde kontroll på matutgifter pr mnd, tar jeg ut (kontanter) hver f.eks mandag, som da skal holde 1 uke, og bruker kun det da. Her har vi budsjettert 4000 kr i mat pr.mnd, dvs jeg tar ut kr 1000 hver mandag, som da skal holde til neste mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først setter jeg opp inntekt og faste utgifter som lån, månedskort på transport mm.

Da sitter jeg igjen med en sum. Ut i fra hvor stor den summen er så bestemmer jeg meg for at så mye skal jeg bruke på mat, klær, sparing osv. Jeg har et gjennomsnitt når det gjelder f.eks. strøm og vet at i vinterhalvåret så må jeg redusere på andre ting.

Når det gjelder mat så fører jeg enkeltvis, men dytter det i ulike poster som husholdningsartikler (såpe, dopapir mm), mat, brus/godteri/blader osv. Da får jeg en fullstendig oversikt som gjør det lettere å planlegge bruken videre.

Anbefaler deg et detaljert regnskap for absolutt alt minst et par måneder. Da ser du lett at den brusen på Narvesen, de bladene, den kaffelatten koster mye. Du blir bevisst bruken og kostnaden.

Husk å fordele utgifter som ikke kommer hver måned på hele året. Det er f.eks. forsikring, veiavgift, tv-lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har budsjett som jeg forsøker å holde så godt jeg kan.

Setter opp det som kommer inn som f.eks lønn, barnetrygd, leieinntekter osv.

Så setter jeg opp alle faste utgifter pr måned (helt uavhengig om de faktisk betales hver måned eller ikke - jeg vet hva jeg betaler hvert år og deler på 12 måneder). Her er lån, forsikring, kommnale avgifter, strøm, bensin, telefon osv.

Setter også av en fast sum til mat på egen konto med eget kort til. Her må man bare finne ut hva som er realistisk matbudsjett. For meg fungerer det bra å handle inn stort èn gang i måneden og så supplere med ferskvarer som frukt, grønnsaker og melk. Færre besøk på butikken = mindre utgifter på unødvendigheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd dere.

Jeg har begynt å sette opp et første forsøk, på grunnlag av det dere deler. Jobber for klarhet i utgiftboksen mot 2012 (uten at det er et nyttårsløfte...)

tusen takk for inspirasjon!

mvh

Hunky Dory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Det lureste å sette påå budjsett på er:

Samlet inntekt månedlig

-

Faste utgifter (husleie, mobil, kollektiv)

=Sum til overs

Der etter, har du noen regninger som skal betales til kommende måned regner du ut dette.

Etter å ha lagt av- /eller betalt de faste + div. regninger som SKAL betales, ser du hvor mye du har til overs.

Del det gjenstående beløpet på 4uker. Ut ifra dette beløpet kan du se ann hvor mye du har til rådighet. Kan du spare noe, bruke mindre?

For en god og bedre oversikt: Alt som skal betales av husleie,regninger,strøm..osv. Legg av disse pengene i en egen konto som servicekonto på nettbank. jeg kaller min for regningskonto.

Da har jeg litt oversikt på hvor mye jeg har på brukskonto, tar ut eventuelt noen tusenlapper som skal brukes til mat. Fordel det gjerne mellom kort og kontant liggende hjemme.

- Dette er min og samboerens måte å holde budsjettet og fungerer strålende. :)

Endret av anonym2233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...