Gå til innhold

Lånekassen - tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

..er man da betaegnet som student og slipper å betale mens man "studerer" selv om man også er i full jobb?

Hva skal eventuelt til for at man blir betegnet som student og kan stanse betalingen?

Hvordan gjør man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å slippe å betale må du enten be om betalingsutsettelse (kan gjøres i opptil fire år), eller faktisk motta studielån i terminen det er snakk om. Hvorvidt du er student eller ikke har ikke noe å si.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dette stemmer da ikke? Man kan helt fint studere fullt, og dermed ikke måtte starte tilbakebetaling til lånekassen, uten å motta støtte.

Men jeg tviler vel i grunn på at dette gjelder om man bare skal ta opp et fag man har tatt før.

Skrevet

Man må ha krav på støtte, for å kunne slippe renter og avdrag. Et fag vil ikke være nok studiebelastning for å ha krav på støtte, og du vil derfor måtte betale som vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer da ikke? Man kan helt fint studere fullt, og dermed ikke måtte starte tilbakebetaling til lånekassen, uten å motta støtte.

Det trodde jeg også, helt til jeg faktisk havnet i den situasjonen. Studerer nå fulltid, men betaler på studielånet.

Skrevet

Det trodde jeg også, helt til jeg faktisk havnet i den situasjonen. Studerer nå fulltid, men betaler på studielånet.

Da er det vel fordi du ikke har rett på mer støtte, evt. ikke rett på støtte til utdannelsen du holder på med nå? Fordi reglene er som Iah sier, at man har rett på utsettelse/rentefritak når man studerer, men det forutsetter altså at man har rett på fortsatt støtte (fordi rentefritak o.l. spiser av støtteperioden). Det står mer om det hos Lånekassen.

Til TS: Hvis du har penger til å betale ned på studielånet ditt, bør du gjøre det. Lånet blir jo bare større jo lenger du venter med nedbetalingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...