AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Etter å ha lest litt om schizofreni, ble jeg faktisk overrasket over hvor mange symptomer som passer meg. Ingen kan stille diagnose på seg selv og å lese på internett blir ganske useriøst, men jeg lurer på om det er flere enn meg? Kan du kjenne deg igjen? Symptomer og tegn Schizofreni er en psykisk lidelse preget av psykose (vrangforestillinger, hallusinasjoner), uorganisert tale og «negative symptomer». Negative symptomer kan være avflatede følelser, mangel på vilje, manglende evne til nytelse, oppmerksomhetssvikt, utarmet tale og språk, og stereotyp atferd (hensiktsløs, repeterende atferd). Vanligvis er det merkbare endringer i personens atferd. Disse endringene kan være sosial tilbaketrekking, tap av kontakt med virkeligheten (depersonalisering), tap av matlyst, tap av hygiene, vrangforestillinger, hallusinasjoner - vanligvis i form av at vedkommende hører ting som ikke er der, følelse av å bli kontrollert av krefter utenfor seg. Viktige begreper Psykotisk eller psykose Er en sinnstilstand preget av vrangforestillinger eller fremtredende hallusinasjoner. Personen selv ser ikke det unormale i disse tankene. Med andre ord, alle disse tankene er i den schizofrenes hode uten at andre i omgivelsene merker det samme. Psykose er et fremtredende trekk ved schizofreni. Nevrose Innebærer en rekke følelsesmessige forstyrrelser som følge av uløste ubevisste konflikter. Tilstanden fører ofte til depresjon, angst og opplevelse av kroppslige plager. I motsetning til psykotiske personer har nevrotikere evnen til korrekt å vurdere sine omgivelser. Mange har innsikt i hva som skjer med dem. Schizoid Denne betegnelsen brukes til å beskrive en plaget person som kan ha schizofreni. Hallusinasjoner En hallusinert person opplever sanseinntrykk i form av å se, høre eller føle ting som ikke har rot i virkeligheten, som ingen andre ser, hører eller føler. Alle disse sanseinntrykkene skapes inne i hodet på vedkommende. Vrangforestilling En person med en vrangforestilling kan f.eks. lytte til radioen og tro at radioen gir kodede beskjeder om invasjon av små grønne menn fra en annen klode. Ofte er det noe utenfor personen som utløser den feilaktige oppfatningen. Illusjon En illusjon er en misforstått opplevelse av et faktisk ytre stimulus. Den syke ser noe, men oppfatter det som noe helt annet enn det en frisk person gjør. Gjerne les mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Schizofreni http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/schizofreni/schizofreni-symptomer-og-tegn-9128.html Om jeg har flere av symptomstegnene, er det lurt å oppsøke lege?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Ulike typer schizofreni Paranoid type En slik pasient har vrangforestillinger og hørselshallusinasjoner, men har en tilsynelatende normal atferd. Vrangforestillingene innebærer ofte at de blir forfulgt eller at de er en stor person (eks. Jesus). De kan uttrykke sinne, virke fraværende, ha angst, være kranglevorne. Desorganisert type En slik pasient er karakterisert ved uklar tale, forvirret atferd, en flat eller upassende personlighet. De kan le av at trafikklys skifter farge eller til noe som ikke har sammenheng med det de sier eller gjør. Deres uorganiserte atferd kan forstyrre normale aktiviteter som å dusje, kle på seg eller lage mat. Kataton type Disse pasientene er karakterisert ved bevegelsesforstyrrelser. De kan stå helt urørlige i lang tid, for så å bevege seg over hele plassen. De kan unnlate å si noe på mange timer. Så kan de begynne å gjenta alt du sier eller gjør. Atferden er tilsynelatende endeløs. Udifferensiert type Dette er en pasient som har noen trekk fra alle de overnevnte, men ikke nok til at man kan definere det som en bestemt type schizofreni. Resterende type En pasient som har hatt minst én episode med schizofreni, men vedkommende har ikke hatt nok symptomer til at man kan definere hvilken type det er. Legen mener pasienten har schizofreni, men trenger å observere mere av pasientens atferd før den endelige diagnosen stilles. TS
CoffeeCup Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 Nei, det er ikke vanlig å oppleve flere av disse symptomene på likt. Og hvis du gjør det vil jeg absolutt anbefale deg å oppsøke lege, videre psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Det er normalt for meg, og har vært det i mange år. Spørsmålet er om det plager dg, og/eller omgivelsene uforholdsmessig mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå