Gå til innhold

Moralen ved å stjele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, nå må jeg bare dele noe med dere. Denne episoden er fra noen år tilbake, men jeg klarer ikke å få ut av hukommelsen min. Jeg satt å snakket med noen venner en dag på universitetet. Husker ikke hvorfor vi kom inn på dette tema, men hun fortalte om en ”smålig og gjerrig” venn av henne som hadde stjålet en dorull på univsersitetet!! Så presterte hun å si at ”herregud, tenk nå så smålig å stjele en dorull, hvis man først skal stjele noe så burde det være noe som var mer dyrt!! Jeg satt målløst tilbake. Viste ikke helt hva jeg skulle si. Først ble jeg indignert av denne fyren som tok med seg en dorull, så ble jeg PAFF da henne så kom med dette utsagnet. Jeg må få tilføye at dette er mennesker som ikke stjeler, men at historien hører tilbake i fattige studieår- ikke at det skal unnskylde fyren.

Men min hensikt er: hvordan har dere reagert på denne historien?

Fatter ikke hvorfor jeg ikke får den ut av hodet mitt :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig en utbredt oppfatning dette....at hvis man først skal gjøre seg til tyv, får man gjøre det så det monner litt!!! Da står det større RESPEKT av det!!! :o

Skrevet
Det er vel egentlig en utbredt oppfatning dette....at hvis man først skal gjøre seg til tyv, får man gjøre det så det monner litt!!! Da står det større RESPEKT av det!!!  :o

Ja, gjør man det? Får en bakraner større respekt enn en som stjeler doruller? Ja, kanskje blandt kriminelle, men ikke blandt vanlige folk.

Skrevet

Du tror ikke det var en spøk da.... :sjarmor:

Skrevet

Ja, gjør man det? Får en bakraner større respekt enn en som stjeler doruller? Ja, kanskje blandt kriminelle, men ikke blandt vanlige folk.

Det kan dessverre virke sånn....Benny Bankboks-syndromet er jo velkjent og et godt eksempel....mener å huske en el annen bankraner fra åtti-tallet fra Tønsberg (var det Martin Pedersen?), som fikk sånn voldsom respekt...til tross for at han hadde truet folk på livet under ranet!

Skrevet

Om det er snakk om respekt vet jeg ikke ... ..

Det er vel litt i samme bane som at man ikke vil gjøre meg til kjeltring for småpenger... for hvis en virkelig skulle gjøre noe sånt -- måtte det være nok til å kunne leve godt resten av livet et annet sted...

Skrevet

:o Vel, tror ikke han hadde til hensikt å gjøre kjeltring av seg. Han tjener fett som lege i dag. Dette var ikke en spøk. Jeg tror nok at jeg ble mest overrasket av venninnen min som hadde en slik holdning, kanskje jeg ble litt skuffet :( ....ja ja...sikkert bare jeg som reagerer slik :(

Skrevet

Jeg er uenig i det utsagnet.

Hvis man stjeler en dorull, så kan man alltids lage noe fint av papphylsen, som igjen kan bli et arvestykke for generasjon etter generasjon.

Samtidig så vil jo tyveriet gi en et ettermæle som en person som likte å være rein i ræva. Ikke mange som huskes for noe såpass edelt.

Det å stjele et par millioner, er derimot bare simpelt.

Skrevet
kanskje jeg ble litt skuffet  

Livet er som en kommode....skuff på skuff, vettu! Etterhvert preller det av som vann på gåsa.....

....sa den gamle, kloke kjerringa..... :wink:

Skrevet

Jeg tror vel også dette bare er en måte å prate på, uten at vedkommende nødvendigvis mente det av den grunn.

Skrevet

Jeg synes heller at hvis du først stjeler noe, så bør det være noe så lite som en dorull jeg.....

Ikke at jeg synes folk skal stjele altså, men skulle du først falle for fristelsen så er det nesten bedre å ta noe så lite og "håpløst" som en dorull fra universitetet :-)

Skrevet

Det er jo et godt gammelt ordtak i Norge. Min mor sier det støtt og stadig. Hvis kassedamen glemmer å ta 5 kr i betaling for kaffen, så sier hun ifra. Hun vil ikke gjøre seg til tyv for en femmer. Underforstått, det er ikke verdt å krysse linjen til kriminell for et sånt utbytte. Skal man først hoppe over linjen og kaste vekk sitt gode navn og rykte, skal man ha med seg noen millioner så det blir verdt det. Inntil da, lever man sitt liv redelig og ordentlig uten å drive å stjele småting hele tiden.

Jeg mener da at de som truer folk og stjeler masse ikke er helter i den forstand. Men de er ikke så dumme at de gjør seg til tyver over et par hundrelapper ivertfall. Skal man, så må man ta i litt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Enig med Veslebråka. Det er et ordspråk som man hører ganske ofte når man jobber i butikk - folk holder på å gå med varene uten å betale, f.eks: "Ånei, det var ikke stort å gjøre seg til kjeltring for. "

Eller når brannalarmen går og det er kaaaaaldt ute: "Nå håper jeg det var falsk alarm og vi kommer inn fort, ellers håper jeg at det brenner skikkelig så det blir litt varmere her."

Det er ikke noe å reagere på i det hele tatt, for det er ikke ment som noe annet enn en spøk med et snev av sannhet i seg.

Gjest Nicoline
Skrevet

De fleste av oss "stjeler" uten å egentlig tenke over det. Hvor mange er det som aldri har tatt en kulepenn med seg fra jobben? Eller en post-it-blokk ... eller hvor mange er det vel ikke som bruker kopimaskinen på jobben - eller printer ut flotte fargebilder fordi det blir bedre kvalitet enn på hjemmeprinteren? Det er faktisk like mye tyveri det som han som stjal dopapir-rullen - man krysser en grense.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...