Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt å jobbe som deltidsansatt i en bedrift. Og jeg er litt usikker på hvordan prosedyrene rundt dette er: Vi får tilsendt turnusliste for 4 måneder fram i tid. Denne blir oppdatert når det er fravær og nye ledige vakter.

I oktober hadde jeg en samtale med sjefen om at jeg skulle ta på meg noen ekstra vakter, siden de hadde behov for folk på jobben. Det aller første jeg la merke til, var at han hadde lagt inn forslag til vakter for meg, som var endret i tidspunkt ut fra den første turnusen som var utdelt. F.eks, jeg skulle jobbe 1. november kl 07-15 og 11. november 07-15. Disse hadde, uten videre, blitt endret til 15-23, begge to.

Jeg sa ifra at det ikke passet meg, siden jeg allerede hadde planlagt mine måneder ut i fra dagene som var blitt satt opp i forveien i september, og for det er midt i eksamenstiden. Det var greit, og han sa at alle mine ønsker hadde blitt innfridd, at vaktene forble som de var fra før av.

I helgen som var, var jeg både satt opp lørdag og søndag. På fredag la jeg merke til at i den nyeste oppdateringen av turnus har mitt navn blitt borte, mens det var en annen ansatt som skulle jobbe vakten min. Jeg sendte han melding for å dobbeltsjekke at jeg ikke skulle jobbe - det skulle jeg ikke.

Nå sjekket jeg lista tilfeldigvis igjen, og jeg ser at den 10. desember, som jeg hadde vakt, har jeg blitt fjernet, igjen!

Hvordan skal jeg si ifra på en fin måte? Og hva er egentlig rettighetene mine? Dette går jo utover økonomien min, når jeg ikke får vaktene jeg har blitt satt opp på fra september av.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står i kontrakten din om arbeidstid? Hvis det ikke står et konkret antall timer har du sånn sett ingen krav.

Sjefen din har rett til å endre turnuslister etter eget ønske inntil 14 dager før den gjelder. Det er ditt ansvar å holde deg oppdatert på den.

Skrevet (endret)

Jeg skal undersøke hva som står i kontrakten om arbeidstid når jeg kommer hjem.

Når jeg sa at turnusen blir oppdatert ut fra nye vakter og fravær, så glemte jeg å påpeke at dette ikke blir sendt ut jevnlig som en oppdatering til oss. Den hadde ikke blitt sendt til meg, med mindre jeg hadde spurt om han kunne sende den for at jeg skulle se om det var noen ledige vakter i november/desember. Og det var da jeg oppdaget det, godt under to uker før vakten min :)

Endret av ninuska_
Gjest Nuppdupp
Skrevet

han tenker vel som han sa. at du får viljen din. når du ikke vil jobbe når det er satt opp, så har han vel ikke bruk for deg disse dagene.

Skrevet (endret)

han tenker vel som han sa. at du får viljen din. når du ikke vil jobbe når det er satt opp, så har han vel ikke bruk for deg disse dagene.

Nei, nå misforstår du :)

Jeg var satt opp som jeg skrev, 1. november kl 07-15 og 11. november 07-15. Disse hadde blitt endret uten at jeg fikk vite om det, med mindre jeg hadde sett det på turnuslista som jeg tilfeldigvis fikk tilsendt. Disse ble endret tilbake til opprinnelig tidspunkt.

Og de to dagene som har blitt borte, uavhengig av disse over, har vært helt vanlige dager hvor jeg har blitt satt opp for lenge siden, uten endring i tidspunkt eller noe. Bare at de har blitt satt på to andre ansatte som ikke stod på den dagen, istedenfor meg, som hadde den i utgangspunktet. Altså, MINE vakter, som jeg har hatt hver helg i turnusen, har blitt tatt fra meg og satt på noen andre som ikke jobbet den dagen.

Og jo, jeg vil jobbe når det er satt opp, NÅR jeg har blitt satt opp til å jobbe. Det betyr ikke at jeg syns sjefen kan, i starten av den uken, bestemme at jeg skal jobbe fra 15-23, når jeg er blitt satt opp 07-15, uten å si ifra eller spørre om det er greit, og legge mine vakter til andre. Også klager de på at de mangler folk til å jobbe - det er kanskje ikke rart hvis dette er systemet de praktiserer på arbeidsplassen :sukk:

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg har ikke opplevd dette og vet ikke hva som er riktig framgangsmåte, men jeg tenker at det må kunne gå an å si at du i utgangspunktet (i den turnuslista du fikk da og da) var satt opp sånn og slik. Og at du derfor lurer på om det er riktig at dette er endret, siden du ikke er satt opp på den og den vakta nå. Det KAN hende det er noe med datasystemet de bruker, kanskje sjefen glemmer å lagre, legger inn noe feil eller at f eks er et skifte i turnusen så ting er lagt inn på nytt uten å ta hensyn til det som lå inne (dårlig forklart...). I verste fall KAN det hende han syntes du var kravstor som ikke ville at han skulle endre når på dagen du jobbet i siste liten, og at han derfor prøver å forvirre deg ut av stedet.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke opplevd dette og vet ikke hva som er riktig framgangsmåte, men jeg tenker at det må kunne gå an å si at du i utgangspunktet (i den turnuslista du fikk da og da) var satt opp sånn og slik. Og at du derfor lurer på om det er riktig at dette er endret, siden du ikke er satt opp på den og den vakta nå. Det KAN hende det er noe med datasystemet de bruker, kanskje sjefen glemmer å lagre, legger inn noe feil eller at f eks er et skifte i turnusen så ting er lagt inn på nytt uten å ta hensyn til det som lå inne (dårlig forklart...). I verste fall KAN det hende han syntes du var kravstor som ikke ville at han skulle endre når på dagen du jobbet i siste liten, og at han derfor prøver å forvirre deg ut av stedet.

Jeg har stilt opp flere ganger når han har ringt og manglet folk, til og med nattevakt, som jeg aldri jobber. Pluss at jeg alltid tar på meg litt ekstra vakter hvis han spør.

Jeg er helt sikker på at han liker meg, og at det ikke kun er meg, siden flere av de jeg hadde snakket med hadde blitt satt opp til andre vakter samme dag de skulle jobbe, uten å få beskjed. Hun ene hadde kommet på jobb kl 07, som hun var satt opp til, og hun hadde sjekket dagen før, for å bli bedt om å komme tilbake kl 15, siden han hadde endret vakten hennes.

Han lager listene i Excel, og sender dem på mail til oss, altså, han endrer de fysisk på sin PC, for å sende de ut til oss, så vi ser ingen oppdateringer med mindre han sender de til oss. Kanskje det er her det store problemet ligger? Jeg har spurt om de ikke har et system som kan oppdateres kontinuerlig, når han lager endringene, for jeg er klar over at det kan gå i surr, men det hadde de ikke tenk på.

Forventer virkelig sjefer at de fritt vilt kan endre når på dagen man skal jobbe i siste liten? Ansatte planlegger jo dagen ut fra hvilken vakt man har. Og jeg stoler jo på den listen jeg har blitt tildelt, at den stemmer med mindre jeg blir fortalt annet.

Jeg skal ta det opp med han, men jeg ville bare vite hva som egentlig er "standard" og "lov".

Takk for svar så langt :)

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...