She_Leiva Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 ...kan jeg bake de? Jeg skal lage: - Risboller med sjokolade. - Kolakaker. - Kokosmakroner. - Sjakkruter. Hvor lang tid i forveien kan jeg begynne å lage de, slik at de fortsatt holder seg gode til jul? Det blir mye stress hos oss når det nærmer seg julaften, da vi flytter o.s.v så jeg vil gjerne ha de ferdige så tidlig som mulig. Noen tips til oppbevaring? På forhånd takk for svar.
Gjest navnelapp Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Småkaker får jo litt smaksendring viss dei vert liggande lenge, men dei du skal lage er ikkje dei verste. Eg er forsiktig med å lage kaker med valnøtter og slikt lenge før jul, ellers går det bra. Husk at både med sjakkruter og karamellkaker ("kolakaker") kan du lage deigen på førehand og fryse den. Så kan du tine den og steike kakene rett før du skal servere dei. Eg lagar desse pepparkakene, og då har eg deigen liggande i kjøleskapet (den held i opptil to veker) og skjer av nok til eit brett når vi skal ha gjestar i førjulstida. Rett før jul steiker eg opp resten og puttar i boks.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Jeg baker småkaker tidlig og hiver i fryseren. Da er de gode som gull når du tar de ut og de tiner kjapt på kakefatet. Kokosmakroner og risboller er jo ypperlig å ha i fryseren. Kokosmakronene beholder det seige i seg når de blir fryst.
dobby Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Generelt vil eg seie at jo tørrare kakene er, jo lenger kan dei ligge utan å bli dårlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå