Gå til innhold

Hva feiler det kusinen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kusine av meg kommer hele tiden med sårende og negative kommentarer til meg...'

Det sårer veldig, og jeg kjenner at jeg er lei av det. Jeg er lei av å høre de små, sårende og nedtrykkende kommentarene hennes hele tiden... Var med henne idag, og jeg kjenner at det blir lenge til neste gang.

Det er akkurat som om hun ikke tåler at jeg er flinkere enn henne, eller at jeg skal oppnå noe bedre enn henne. Hun virker redd for at jeg skal få til noe i livet.

Det er mange episoder, men jeg kan komme med noen få.

Jeg hadde avtalt å møte en venninne en kveld. Men tdligere på dagen vil jeg og kusinen min gå tur, for vi pleier å gå tur iblant. Jeg sier at vi må være tilbake til kl.19, fordi jeg må dusje før jeg skal møte venninnen min.

Vi går tur, som vi har gått før, og som jeg vet at vi bruker 2 timer på. Da vet jeg at vi rekker fint tilbake til kl.19.

Under hele turen virker det som om hun prøver å sinke meg. Hun stopper opp og går tregt, og jeg kjenner jeg blir stressa. Jeg sier at vi må forte oss hele tiden, og hun saboterer det hele. På vei hjem, går hun kjempetregt mens hun virker sur. Hun vil ikke gå fort, og jeg blir irritert og sier at jeg bare må løpe i forveien for å dusje. Jeg kommer hjem kl.20, og kommer 1 time for sent til avtalen... Jeg vet hun bare ville ødelegge.

Jeg har et bilde hjemme av meg, som er veldig pent. Er ikke alltid man er heldig med bilder, men dette var jeg veldig heldig med. Jeg ble glad for at det var så fint, og følte meg pen.

Denne venninnen min så bildet og studerte det og sa " pen er du ikke i virkeligheten..." Jeg ble bare stille ...

Det er ofte hun ser på meg, akkurat som om hun prøver å finne feil ved utseendet mitt. Hun studerer meg, og det er ekkelt. Jeg har aldri sagt noe om hennes utseende, fordi jeg vet hvor sårende det er å få en kommentar, og fordi jeg syns ikke man skal kommentere andres utseende med mindre man vil si noe positivt.

Det er ofte jeg sier noe pent om henne. Når hun pynter seg og sånt, men om jeg pynter meg ser hun bare stygt på meg... koslig.

Så spiller jeg piano, og er jo veldig flink etter å ha spilt siden jeg var 6 år, og med en gang jeg spiller en tone feil må hun påpeke triumferende "Der spilte du feil!" og avbryter når jeg spiller.

Kan også fortelle om den dagen da jeg som 18-åring fikk et nytt piano i bursdag, og mamma ropte på meg. Jeg, og kusinen min som hadde kommet på besøk, gikk inn i stua og kusinen min setter seg ned og prøvespille pianoet, mens jeg og mamma står og ser himmelfallen på hverandre ... Var vel jeg som skulle prøve bursdagsgaven først, men greit ...

Vi er begge flinke og tegne, men hun blir alltid dritsur når jeg tegner, så jeg orker ikke vise henne noe eller å tegne med henne. Hun skal stadig vise meg tegninger, og vil ha skryt. Jeg syns hun er veldig flink og sier at hun er flink, men aldri har hun sagt noe tilbake... I det siste er jeg blitt lei av det hele. Det er som om hun er livredd for at jeg skal være flinkere enn henne til å tegne. Men hun har da ikke monopol på å tegne???

Når det gjelder skole føler jeg konkurranse der også. Jeg gikk allmenn/studiespesialiserende, og jeg hadde alle realfagene. Jeg jobbet hardt med det for å få gode karakterer, og etter vgs begynte jeg å jobbe fordi jeg ikke visste hva jeg ville.

Kusinen min gikk tegning, form og farge, og hun var også veldig flink på skolen, og begynte på tegneskole etter vgs. Hun var hele tiden å er nedlatende mot meg fordi hun studerte, mens jeg bare jobbet etter vgs ...

Jeg hadde også lyst til å begynne på tegneskole, men da møter jeg motstand, fordi det skal bare være henne som er flink til å tegne.

Jeg søkte til slutt på medisin, og da ble hun også sur ... Slitsomt.

Jeg må bare spørre - er hun sjalu eller missunnelig? Føler hun bryter meg ned med måten hun er på...

Vi er forresten 22 og 26 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å vær så flink, da! Så slipper du at hun er så sjalu! Du legger jo opp til det selv når du må være så pen og flink i alt! La henne få ha tegningen ifred!!! Så kan du medisinere i fred!

• Liker 5
Skrevet

Hun høres sjalu ut ja. Missunnelig er helt grusomt å være, men kanskje det også.

Jeg forstår meg dog ikke på mennesker som klarer å vise slik oppførsel?! Ofte tenker jeg at noen er flinkere enn meg, eller ser bedre ut enn meg, men da roser jeg dem i stedet for å være ekkel!

Hadde jeg vært deg hadde jeg konfrontert henne ved en slik hendelse. Sagt: "Hva i alle dager mener du med det, og hvordan kan du finne på å si noe slikt?" til det med bildet feks. Sagt ifra om hvor frekk hun var da hun tok over bursdagsgaven din før du i det hele tatt fikk tatt en nærmere titt.

Deretter hadde jeg bare distansert meg om hun ikke bedret seg. Hvem vil ha slike mennesker i sitt liv?!

• Liker 4
Skrevet

Sånn seriøst? Skjønte du ikke dette på egenhånd at hun er sjalu? Føler du smører på her TS . Og tror du vet dette selv .

Skrevet

Sånn seriøst? Skjønte du ikke dette på egenhånd at hun er sjalu? Føler du smører på her TS . Og tror du vet dette selv .

Nei, jeg mener ikke å smøre, men jeg har ikke helt forstått dette før nå. Derfor spør jeg her, for å høre andres mening.

Takk for svar begge to!

Men hvordan skal jeg takle sjalusien hennes?

Jeg klarer ikke takle den, og føler jeg bare blir deprimert fordi hun bryter meg sånn ned.

Skrevet

Hun er vel sur siden du er så jævla flink til alt da...

• Liker 4
Gjest Nuppdupp
Skrevet

her var det mange som føler seg truffet.

hvis hun er så ubehagelig, så burde du kutte kontakten med henne. i lengden er det best for deg. ja, jeg tror hun er sjalu. kanskje du var den som alltid fikk oppmerksomhet når dere var små? du burde si ifra til henne at du ikke godtar sånn oppførsel og at du blir såret av det.

det finnes bedre mennesker du kan gå på tur med :)

• Liker 6
Skrevet

Ok, gjør deg selv en tjeneste.

Neste gang hun spørr om dere skal finne på noe.

SI RETT OG SLETT...

NEI!! jeg har ikke lyst til å finne på ting med deg, fordi du får meg alltid til å føle meg som en liten dritt, og jeg har rett og slett ikke lyst til å henge med deg da.

Det du oppnår med den setningen er at hun tenker seg om på hva hun har gjort og sagt.

du får faktisk tid for deg selv, og kan endelig pleie deg selv.

Du får tid til det du måtte ønske av studie.

til slutt ville jeg si at FY FAEN hun er så utrolig barnslig. trodde hun var 12 etter alt det du skrev.

• Liker 5
Skrevet

Tisen takk for svar!

Ja, jeg har sagt ifra to ganger, men jeg er så altfor snill. Hun sier at det er så lett å være slem mot meg.

Jeg vet hun vil være med meg, fordi hun ikke har så mange venner selv, men det er ikke rart hun har venner når hun oppfører seg sånn?

Men burde jeg ha dårlig samvittighet for å tegne? Har hun enerett på det?

Skrevet

Men burde jeg ha dårlig samvittighet for å tegne? Har hun enerett på det?

Selvfølgelig ikke! Du tegner da akkurat så mye du vil. Skulle bare mangle.

• Liker 5
Skrevet

Fjortisdrama. 22 og 26 år?! come on!

• Liker 5
Skrevet

var litt enig der. den oppførselen der finner du i ungdoms skolen.

Bare si til henne rett ut.

"dersom du er sånn, så gidder jeg rett og slett ikke være med deg"

• Liker 1
Skrevet

Det var lenge siden! Hyggelig å se deg igjen :velkommen:

• Liker 3
Skrevet

men er et frekt å si at jeg ikke er så pen på bildet som i virkeligheten? Eller er det kanskje sannheten og jeg bør tåle å høre det?

Og har jeg ikke lov til å gå på tegneskole fordi hun begynte først?

Skrevet

jeg har god grunn verre sjalu på folk rundt meg men son oppførsel gjør meg paff

Gjest Nuppdupp
Skrevet

men er et frekt å si at jeg ikke er så pen på bildet som i virkeligheten? Eller er det kanskje sannheten og jeg bør tåle å høre det?

hun bestemmer vel ikke over deg? du må ikke la henne styre livet ditt. nei, du kan gå på akkurat hva du vil.

nei, hun har ingen rett til å kommentere bilde på den måten! bare hvis du spør hva hun synes.

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at dette er sant siden du glemmer bort at hun er kusinen din et sted og kaller henne for "denne venninnen"?

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er frekt. Hvorfor skal noen påpeke noe slikt? Det høres merkelig ut, som om hun prøver å jekke deg ned hele tiden.

Hun høres veldig sjalu ut, men kanskje hun føler at du er flink til alt, og at det med tegning er hennes greie? At hun liksom "burde" være flinkere enn deg siden hun gikk tff og du gikk allmenn?

Uansett, du kan jo prøve å si fra til henne med en gang noe slikt skjer? "Nå føler jeg at du går sakte bare for å sinke meg..." Vær litt tøffere ;)

Skrevet

Voks opp og det er langt sprang fra tegneskole til medisinstudie, og hva er en tegneskole?

Skrevet

Tegneskole? Som høyere utdanning?

Og, sett at dette eksisterer, hvorfor i alle dager skulle du gjort det i stedet for det sikre, givende medisinyrket bare for å ape etter kusinen din?

Det er sikkert noe galt med deg også, du virker i hvert fall tafatt og sytete. Voksne folk må stå opp for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...