Gå til innhold

Stryke jus 1.avd, kan man starte på 2.avd da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde nettopp eksamen i jus 1.avd ved uio, men er kjempeusikker på hvordan det gikk. Om jeg stryker, må jeg ta et helt år på nytt igjen da, eller kan jeg ta 1. avd eksamen mens jeg går 2. avd? Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta opp eksamen selv om du begynner på 2. avdeling, men du må sette deg skikkelig inn i reglene for antall forsøk og gjentak av eksamen. Alt dette står på nettsidene. Har du studierett eller er du privatist?

4. avd.student.

Skrevet

Jeg har studierett, og hvis jeg husker rett etter det jeg har lest tidligere - så har jeg tre forsøk (altså to igjen, om jeg stryker på de jeg hadde nå). Men det jeg ikke fant info om, er når jeg kan ta den nye eksamenen...

ts

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Dersom du strøk arrangeres det kanskje konteeksamen i sommer? Snakk med en studieveileder du.

Skrevet

Jeg har studierett, og hvis jeg husker rett etter det jeg har lest tidligere - så har jeg tre forsøk (altså to igjen, om jeg stryker på de jeg hadde nå). Men det jeg ikke fant info om, er når jeg kan ta den nye eksamenen...

ts

Ja, det har du rett i. Nå har det vel blitt sånn etter omleggingen av studie at man har 4 gjentak av en allerede bestått eksamen.

Konteeksamen har vi ikke på jussen, man må vente til eksamen arrangeres neste semester. Alle eksamenene på jussen (det som tidligere var avdelingseksamener) arrangeres vår og høst.

Det skal mye til for å stryke, men det skal også mye til for å gjøre det bra på jussen. Prøv og slapp av til du får resultatet. Hvis det skulle være slik at du stryker, ville jeg ikke ha begynt på 2. avdeling. Da er det så mye som ikke sitter på plass at jeg vil anbefale deg å bruke neste semester til å kun lese på første avdeling og få på plass det grunnleggende.

Som sagt skal det mye til for å stryke. Jeg tok eksamen i tredje avdeling nå i vår og var helt sikker på å jeg kom til å stryke på dag 1. Vi fikk en veldig omfattende praktikum og jeg greide bare å svare på halvparten. Jeg fikk en C.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Har dere ikke konteeksamen i oslo dersom dere stryker? I Bergen har man tre forsøk - eksamen, konteeksamen dersom man stryker, og ta eksamen opp igjen året etter. Men siden de arrangeres vår og høst trengs det kanskje ikke en egen konteeksamen. Skal ikke blande meg mer, blir bare feil info :P Hilsen jusstudent fra Bergen.

Skrevet

Har dere ikke konteeksamen i oslo dersom dere stryker? I Bergen har man tre forsøk - eksamen, konteeksamen dersom man stryker, og ta eksamen opp igjen året etter. Men siden de arrangeres vår og høst trengs det kanskje ikke en egen konteeksamen. Skal ikke blande meg mer, blir bare feil info :P Hilsen jusstudent fra Bergen.

Nei, vi har ikke konteeksamen, det har det aldri vært ved jur.fak, så vidt meg bekjent. Tidligere ble det arrangert utsatt eksamen for de som ble syke el.l., men det har de sluttet med. Man må uansett ta eksamen neste semester.

Nå har vi akkurat fått innført (enda) en ny studieordning og jeg kan ikke si at jeg har 100 % oversikt, ihvertfall ikke over de lavere eksamene. Les på nettsidene eller ta kontakt med Info.senteret/JSU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...