Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 20 år gammel student, som ikke har et fast bosted og for tiden bor hos en slektning. Jeg studerer og får studielån på 6800 i mnd, men jeg må ut med 7100 kr i mnd for studiet mitt. Jeg ligger dermed i 300 - hver mnd. Jeg har prøvd å søke jobb i 1 år nå, men får ikke napp. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, for jeg får ikke lenger støtte fra min mor. Og jeg trenger penger ganske fort til å betale i hvertfall mobilregningen og kanskje kjøpe noe mat eller noe til hun jeg bor hos. Hater å være en belastning. Så jeg bare lurte, er det noen mulighet for at jeg kan få penger hos sosialen, eventuelt hvordan det funker? Jeg trenger virkelig penger nå, spesielt nå som jula kommer.

Noen som har tips ellr råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er en 20 år gammel student, som ikke har et fast bosted og for tiden bor hos en slektning. Jeg studerer og får studielån på 6800 i mnd, men jeg må ut med 7100 kr i mnd for studiet mitt. Jeg ligger dermed i 300 - hver mnd. Jeg har prøvd å søke jobb i 1 år nå, men får ikke napp. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, for jeg får ikke lenger støtte fra min mor. Og jeg trenger penger ganske fort til å betale i hvertfall mobilregningen og kanskje kjøpe noe mat eller noe til hun jeg bor hos. Hater å være en belastning. Så jeg bare lurte, er det noen mulighet for at jeg kan få penger hos sosialen, eventuelt hvordan det funker? Jeg trenger virkelig penger nå, spesielt nå som jula kommer.

Noen som har tips ellr råd?

Har du hørt med vikarbyråer? Det går som regel ganske kjapt å få jobb gjennom slike, spesielt innenfor helsesektoren/barnehage etc.

Skrevet

Ja! Har det, men jeg får ikke noe fordi jeg som regel er opptatt hele dagen med skole, og kan jobbe noen kvelder og i helgen. Med andre ord, jeg er ikke særlig fleksibel. Jeg blir derfor nedprioritert

Gjest strykebrett
Skrevet

Niks, du har nok ikke krav på noenting fra NAV. Men dersom det er skolepenger på studiet du går på kan du ha rett til ekstra studielån. Hør med lånekassen.

Ellers er vikarbyrå som noen nevner her en kjempebra ide :)

Skrevet

Ja! Har det, men jeg får ikke noe fordi jeg som regel er opptatt hele dagen med skole, og kan jobbe noen kvelder og i helgen. Med andre ord, jeg er ikke særlig fleksibel. Jeg blir derfor nedprioritert

Skjønner. Man har som regel ikke krav på noe støtte fra Nav når man studerer, heller ikke sosialstønad. Men jeg vil anbefale deg å høre med dem likevel, send dem en mail og forklar situasjonen din. Man skal få et generelt svar ganske kjapt.

Skrevet

uff, nå begynner jeg snart å grine her. Skal høre med dem, håper det ordner seg! Takk for hjelpen

Skrevet

Nei, du må slutte på studiet ditt og begynne å jobbe. Meld deg arbeidsledig hos NAV.

NAV finansierer ikke studier, det hender de yter nødhjelp i ekstraordinære situasjoner. I ditt tilfelle kan jeg ikke fatte og begripe at NAV skal hjelpe deg når du går på en skole som koster 7100 i mnd. Dette er et valg du har tatt selv og som du må ta konsekvensen av.

• Liker 4
Skrevet

Det er et ekstraordniært studie for at jeg skal bli noe jeg virkelig har lyst å bli noe her i livet, skal jammen ikke være lett å oppnå drømmene sine. Syntes du var litt krass i innlegget ditt, jeg burde da virkelig ikke beklage meg for at jeg har behov for hjelp som alle andre her, enten går på dyre studier eller ikke.

Skrevet

hvilket studie koster 114000? eller har du ikke nok studiepoeng til å få lån til skoleutgifter?

• Liker 1
Skrevet

Det er et ekstraordniært studie for at jeg skal bli noe jeg virkelig har lyst å bli noe her i livet, skal jammen ikke være lett å oppnå drømmene sine. Syntes du var litt krass i innlegget ditt, jeg burde da virkelig ikke beklage meg for at jeg har behov for hjelp som alle andre her, enten går på dyre studier eller ikke.

Da tror jeg du får ikke hva ekstraordinært i den sammenhengen jeg brukte det, betyr. Det er situasjonen som må være ekstraordinær, ikke studiet ditt.

Å gå på en dyr privat skole er ditt valg og ikke noe samfunnet skal betale for. Er det viktig for deg å oppnå drømmen din må du jobbe slik at du har penger til å betale for denne skolen, det er IKKE statens oppgave.

• Liker 11
Skrevet

Hvis du er villig til å jobbe på eldresenter, så kan du jo kanskje gå innom de som er i nærheten. Presenter deg, og si du er intressert i kveldsvakter og helgevakter, fordi du grunnet studier ikke har mulighet til å jobbe dagtid. De trenger folk på ettermiddagen/kvelden også :) Var en slik stilling jeg hadde da jeg gikk på vgs, men da hadde jeg jo kontaktet dem direkte. Er dessverre ikke alle vikarbyråer som er så flinke til å hjelpe deg med å finne aktuelle stillinger.

Og som du sikkert har tenkt på selv også, så får man jo ubekvemstillegg for å jobbe kveld (etter klokken 21:00, tror jeg) og natt, så da blir det litt mer penger inn enn på en vanlig dagjobb. I tillegg, så kan man også ha mulighet til å lese litt/gjøre oppgaver/skolearbeid i slike jobber, alt ettersom hvordan senteret fungerer. Et jeg jobbet på hadde "leggetid" for beboerne rundt klokken 21:00, og vakten gikk til 23:00, så da ble det jo litt "nedetid".

Kanskje verdt å prøve?

Når det gjelder nav, er det nok som andre sier slik at du ikke får sosialstøtte fra dem så lenge du også mottar penger fra lånekassen. Men om studiet ditt koster så mye i mnd, er det faste utgifter du betaler til lærestedet? Kanskje du kan høre med lånekassen om det er mulig å få skolepenger, slik utenlandsstudenter kan motta?

Lykke til, håper du finner ut av det!

Skrevet

Greit, beklager :) Så lenge jeg slipper å flytte på noe herberget eller på gata, og har noen jeg kan bo hos så går det vel greit inntil videre! Takk for råd og hjelp dere!

Skrevet

Søk jobb på bensinstasjon/7eleven eller lignende som nattevakt? Ikke de mest ettertrakte jobbene men er jo relativt god betaling. Men du kan sikkert få sosial hjelp, hvis du går innom et navkontor kan du jo sikkert få råd og tips.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Telefonselger, de ansetter over en lav sko.

• Liker 1
Skrevet

Nav har lister over diverse jobber, en del av de er deltid og krever ingen utdanning / erfaring.

Vikarbyrå kan kansje også finne noe til deg.

Skrevet

Er det bare jeg som lurer på hva dette "ekstraordinære" studiet er?

• Liker 4
Skrevet

Da tror jeg du får ikke hva ekstraordinært i den sammenhengen jeg brukte det, betyr. Det er situasjonen som må være ekstraordinær, ikke studiet ditt.

Å gå på en dyr privat skole er ditt valg og ikke noe samfunnet skal betale for. Er det viktig for deg å oppnå drømmen din må du jobbe slik at du har penger til å betale for denne skolen, det er IKKE statens oppgave.

Signerer denne. Dessuten er det mange studenter som har full skole hele dagen, meg selv inkludert, men da jobber man helger, kvelder og i ferier. Er null problem å få helgevakter på et sykehjem feks.

• Liker 1
Skrevet

Noen som har noen sykehjem i oslo hvor dere vet de trenger noen? Jeg vil gjerne ha jobb jeg, og jeg har søkt masse matbutikker, bensinstasjoner osv.

Skrevet

Alle sykehjem, boliger for både psykisk utviklingshemmede, avlastningsboliger, eldre boliger osv trenger vikarer stort sett. Også i hjemmesykepleien om du har lappen.

Så inn på Oslo kommune på den bydelen du vil jobbe i, finn alle steder og ta deg en runde å prat med de. Evnt ring og prat med de. Da pleier det å ordne seg raskt. Og finner du er par steder du får jobb får du jo raskt opplæringsvakter (stort sett 3 hvert setd) og da har du fort fylt opp en uke. Minuset er at du ikke får lønn før i januar, men da er du igang.

Skrevet

Du trenger ikke kaste bort tida på å snakke med NAV Sosial. Jeg kan med sikkerhet si at du ikke vil få noe derfra. Alle studenter må jobbe ved siden av om ikke lånet strekker til. Det jeg ikke helt skjønner er at du ikke så at det ikke ville gå rundt økonomisk når du ble student.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...