Gjest Wolfmoon Skrevet 6. desember 2011 #21 Del Skrevet 6. desember 2011 Relativt mye fra norrønt i engelsk ja, og ofte er det jo lett for oss i våre dager å tenke at påvirkningen har gått motsatt vei når vi ser ord som likner, men det er altså ikke alltid tilfelle *Går for å lese litt i "a history of the english language" igjen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #22 Del Skrevet 7. desember 2011 Oi, mange nye svar her i tråden! PinkLeaf: Ja, jeg har tenkt å bruke eksempler fra islandsk og dansk for å se hvordan de reagerer på den store påvirkningen av engelsk. Dette skal jeg bruke som en innledning eller noe, før jeg presenterer hvordan vi har gjort det i Norge. Til dere andre: Jeg skal selvsagt ikke bare anta at engelsk innflytelse er et problem i særemnet mitt. Det jeg mente med svaret til wolfmoon var å presisere at jeg ikke vil ha "er den store påvirkningen av engelsk?" som hovedfokus i særemnet. Før jeg presenterer virkemidlene vi bruker for å motvirke innflytelsen av engelsk skal jeg si litt om språkpolitikk. Hva er det som har gjort at vi vil motvirke innflytelsen fra engelsk og lignende. Likevel vil jeg som sagt ikke at det skal være et viktig fokus i særemnet, men jeg må selvsagt si litt om det. Angående det med hvem har påvirket den andre parten mest av norsk og engelsk, så tenker jeg mest på hvordan det er i dag. Jeg har begynt å lese bøker om emnet mitt, så jeg vet at norrønt påvirket engelsk ganske så masse og at vi også har "fått tilbake" noen av ordene i ny form. Selv om jeg skal presentere mest om situasjonen idag, skal jeg også ha med litt historie, så da kan jeg sikkert si litt om hvordan norrønt påvirket engelsk tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå