Gå til innhold

VAKKERT!


Gjest SummerJudith

Anbefalte innlegg

Gjest Marregutt

Man velger selv om man vil følge en religion derfor kan man umulig være hjernevaska. kaller du virkelig en i familen din for en trangsynt nisse? utrolig slemt gjort det som skjedde med maten din foresten

Ja, hun er snill som et lam. Kjempehyggelig gammel dame. Og gir meg fantastiske selbuvotter hver jul! Og lager gode kaker og en virkelig likandes dame. Men når det kommer til religion, og sider ved livet som "styres" av religion er hun trangsynt som en nisse ja. For det første, hun fordømmer alle andre religioner. Og homofili er en dødssynd skal man tro hun. Men hun er vel et ekstremt tilfelle. Men uansett, moderate og ekstreme kristne har en ting til felles, og det er at de er livredde for realiteten og fornekter den gjennom noe åndelig som ikke eksisterer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bruteson

i hvilke tråder? man trenger ikke være hjernevasket for å tro på en religion. Så nesten hele verden er hjernevasket mener du?

Jeg stilte deg et spørsmål om Profeten Muhammed i en lignende tråd hvor jeg tolket ditt svar som uvitende, å for meg fremstod du også der som hjernevasket.

Ingen liker å få presset religion i fjeset.

Jeg mener mange er hjernevasket (også i andre religioner..), men jeg setter pris på de menneskene som vet å tolke religion på en slik måte at de kan bruke den til å utrette noe positivt i verden, eller gjøre seg selv til et bedre menneske. Men disse personene må også luke ut all dritten som står nedskrevet i Koranen (dette tilfellet). Du kan ikke benekte at Muhammed har utført grusomme handlinger. Vitenskapen tar ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

det er bra du mener det for de fleste muslimer er som alle andre. islamfobi/muslimfobi skremmer meg

Etter min erfaring er de aller fleste muslimer jeg har møtt reale personer, og noen av dem er jeg venner med og det er jeg glad for. Men når det kommer til den religiøse siden ved dem, så synes jeg de er morsomme. Men jeg respekterer dems valg ved å være religiøse til tross. Akkurat som at jeg respekterer deg som muslim like mye som jeg villle respektert deg som kristen eller ateist :) Men jeg forstår dog ikke hvordan folk orker å leve under et sett stramme religiøse regler, når de bare er basert på oppspinn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Ja, hun er snill som et lam. Kjempehyggelig gammel dame. Og gir meg fantastiske selbuvotter hver jul! Og lager gode kaker og en virkelig likandes dame. Men når det kommer til religion, og sider ved livet som "styres" av religion er hun trangsynt som en nisse ja. For det første, hun fordømmer alle andre religioner. Og homofili er en dødssynd skal man tro hun. Men hun er vel et ekstremt tilfelle. Men uansett, moderate og ekstreme kristne har en ting til felles, og det er at de er livredde for realiteten og fornekter den gjennom noe åndelig som ikke eksisterer

hvordan du kalle noen som er snille mot deg for en trangsynt nisse? hun skulle vist hva du kaller henne. hun virker jo kjempe snill. jeg syns ateister også er like bestemt på sitt syn, blir akuratt det samme kanskje de er hjernevaska til å ikke tro på Gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Er de ikke seperatister? :klo: Hvordan vet man noe om deres religiøse overbevisning? Har SSB tatt en ringerunde for å spørre terrorister flest om de tror på Gud? :lur:

Har lest det et sted :) Sånn som TS skriver... Hvordan de har klart å måle det er vel heller vanskeligere å svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Jeg stilte deg et spørsmål om Profeten Muhammed i en lignende tråd hvor jeg tolket ditt svar som uvitende, å for meg fremstod du også der som hjernevasket.

Ingen liker å få presset religion i fjeset.

Jeg mener mange er hjernevasket (også i andre religioner..), men jeg setter pris på de menneskene som vet å tolke religion på en slik måte at de kan bruke den til å utrette noe positivt i verden, eller gjøre seg selv til et bedre menneske. Men disse personene må også luke ut all dritten som står nedskrevet i Koranen (dette tilfellet). Du kan ikke benekte at Muhammed har utført grusomme handlinger. Vitenskapen tar ikke feil.

Hvilket spørsmål var det? jeg skriver faktisk om Islam på emne religion og livvsyn og det er frivilig å gå hit. Det er vitenskap i koranen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

hvordan du kalle noen som er snille mot deg for en trangsynt nisse? hun skulle vist hva du kaller henne. hun virker jo kjempe snill. jeg syns ateister også er like bestemt på sitt syn, blir akuratt det samme kanskje de er hjernevaska til å ikke tro på Gud.

Fordi hun er utrolig trangsynt, og oppfører seg som en nisse når man diskuterer religion. På alle områder er hun som sagt en fantastisk person :) Jeg trakk frem en side jeg ikke likte ved henne bare for å få frem et poeng :) Ja, kan hende vi er hjernevasket og, men den debatten om religion/ateisme tror jeg aldri kommer til å bli løst så lenge det finnes religiøse og ateister. Men kunne ikke du tenkt deg et liv uten religion der du bare kune gitt faen og gjort hva du ville? mener ikke å drikke seg snydens full hver helg, men spise hva du ville, gjøre hva du ville når du ville og slå løs håret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det et sted :) Sånn som TS skriver... Hvordan de har klart å måle det er vel heller vanskeligere å svare på

Jeg sitter her med en statestikk over utførte terrorangrep i Europa mellom 06 og 08. Ateist er ikke en egen kategori. Jeg har ingen tro på at terrorister flest er ateister, ikke minst fordi veldig mange av landene som sliter med terrorisme er land hvor det overveldende flertallet er religiøse. Det jeg KAN være enig er at terrorister flest ikke er religiøst motivert. Men det er noe annet enn å si at terroristene er ateister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Det som faktisk er litt kult, er at i Istanbul så har de deler fra profeten Mohammed sitt legeme. De ligger vel i Hagia Sophia (stavet riktig?) tror jeg. Eller var det i den borgen der? Uansett, var der for en del år siden, og ble ganske imponert. Var dessverre ikke lov å ta bilder av det, men forståelig nok. Akkurat der har Islam ett overtak på Kristendommen med tanke på det "materielle".

Sier ikke med dette at jeg liker religion, men religionshistorie er en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg sitter her med en statestikk over utførte terrorangrep i Europa mellom 06 og 08. Ateist er ikke en egen kategori. Jeg har ingen tro på at terrorister flest er ateister, ikke minst fordi veldig mange av landene som sliter med terrorisme er land hvor det overveldende flertallet er religiøse. Det jeg KAN være enig er at terrorister flest ikke er religiøst motivert. Men det er noe annet enn å si at terroristene er ateister.

Sier ikke at alle terrorister er ateister. Men at brorparten av terroristene er ateister. Men kan dessverre ikke komme opp med kilde, da dette er noe jeg bare har lest et sted. Så ikke legg vekt på dette argumentet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det mener jeg å ha sett jeg og, altså at de fleste terrorister er ateister :)

Nuvel, det er i høyeste grad diskutabelt. For det første er begrepene "terror" og "ateist" ikke akkurat satte. Muligheten er dermed stor for både at tellene er vage/feil/utydelige, og bevisst manipulering av dem for å påvirke konklusjonen i en eller annen retning. For det andre kan jeg ikke helt se at å KUN dele statistikken inn etter tro skal være særlig fruktbart. Andre faktorer, som politisk ståsted, grad av fundamentalisme og tilhørighet til ekstreme grupper er vel så viktig. Både den hyggelige, gamle damen som steker vafler til kirkekaffen nabohuset og den unge, nord-irske mannen som bomber en katolsk kirke kan havne i gruppen "protestant" i en statistikk. Både Anders Behring Breivik og kronprinsesse Mette-Marit kan havne i gruppen "kristen". Stalin, David Attenborough, Karl marx og Daniel Radcliffe et "ateister". Men jeg tror de ville gått i helt ulike retninger om de skulle vært ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Fordi hun er utrolig trangsynt, og oppfører seg som en nisse når man diskuterer religion. På alle områder er hun som sagt en fantastisk person :) Jeg trakk frem en side jeg ikke likte ved henne bare for å få frem et poeng :) Ja, kan hende vi er hjernevasket og, men den debatten om religion/ateisme tror jeg aldri kommer til å bli løst så lenge det finnes religiøse og ateister. Men kunne ikke du tenkt deg et liv uten religion der du bare kune gitt faen og gjort hva du ville? mener ikke å drikke seg snydens full hver helg, men spise hva du ville, gjøre hva du ville når du ville og slå løs håret? :)

hehe, nå er ikke jeg den typen. har vært på en fyllefest i sommer men drakk ingenting, og så folk kaste opp og var så fulle at de nesten ikke viste hva de skulle gjøre. ikke noe for meg. Så festing er ikke noe jeg savner har akdri festa mye uansett bare teit. selvom folk på alderen min drikker så har jeg bare smakt noen dråper, smaker dritt og kan ikke fatte folk som drikker bare for å virke kul og bli full så fort som mulig.

man kan gjøre nesten alt man vil når man vil. hva er det man ikkke kan gjøre? drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at alle terrorister er ateister. Men at brorparten av terroristene er ateister. Men kan dessverre ikke komme opp med kilde, da dette er noe jeg bare har lest et sted. Så ikke legg vekt på dette argumentet:)

Og som sagt, jeg har fortsatt mine tvil. ;) Om det dukker opp en troverdig kilde, så skal jeg gi meg på det. Men i fravær av en kilde, så virker det særdeles underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SummerJudith

Fordi hun er utrolig trangsynt, og oppfører seg som en nisse når man diskuterer religion. På alle områder er hun som sagt en fantastisk person :) Jeg trakk frem en side jeg ikke likte ved henne bare for å få frem et poeng :) Ja, kan hende vi er hjernevasket og, men den debatten om religion/ateisme tror jeg aldri kommer til å bli løst så lenge det finnes religiøse og ateister. Men kunne ikke du tenkt deg et liv uten religion der du bare kune gitt faen og gjort hva du ville? mener ikke å drikke seg snydens full hver helg, men spise hva du ville, gjøre hva du ville når du ville og slå løs håret? :)

Og en ting, ikke kall henne trangsynt nisse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruteson

Hvilket spørsmål var det? jeg skriver faktisk om Islam på emne religion og livvsyn og det er frivilig å gå hit. Det er vitenskap i koranen

Jeg stilte deg et spørsmål om hva du mener om Muhammed (helt generelt). Vil ikke legge skjul på at jeg brukte spørsmålet som en måte å "bedømme" deg, i forhold til verdien i å diskutere videre innenfor den tråden.

Han sa man ikke skal gå til angrep mot andre med mindre de angriperr deg (noe som er veldig naturlig), at du ikke skal angripe sivile i krig, at dreper du et uskyldig menneske dreper du hele menneskeheten, ikke skade dyr, gi penger til de fattige, være snill mot alle rundt deg

Jeg vet det er frivillig å komme inn på underforumet religion og livssyn, men at jeg klikket meg inn hit var ikke bevisst. Jeg så navnet på tråden via nylig besvarte tråder, ble nysgjerrig, trykket, kom hit og ble skuffet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Og som sagt, jeg har fortsatt mine tvil. ;) Om det dukker opp en troverdig kilde, så skal jeg gi meg på det. Men i fravær av en kilde, så virker det særdeles underlig.

Hvorfor virker det underlig? Ateister kan ha like ekstremme meninger som religiøse. det ser man iallfall på kvinneguiden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Marregutt

hehe, nå er ikke jeg den typen. har vært på en fyllefest i sommer men drakk ingenting, og så folk kaste opp og var så fulle at de nesten ikke viste hva de skulle gjøre. ikke noe for meg. Så festing er ikke noe jeg savner har akdri festa mye uansett bare teit. selvom folk på alderen min drikker så har jeg bare smakt noen dråper, smaker dritt og kan ikke fatte folk som drikker bare for å virke kul og bli full så fort som mulig.

man kan gjøre nesten alt man vil når man vil. hva er det man ikkke kan gjøre? drikke alkohol?

Mener ikke du skal drikke deg full, men det er jo en mer moderat alkohol kultur i verden av en grunn da. Som et par glass vin til maten. Men nå skal jeg ikke prøve å friste deg til akohol. Det er vel den fine universelle regelen med religion, at man ikke forpester kroppen sin. Men du kunne jo ha spist svinekjøtt. Du aaaaner ikke hva du går glipp av med tanke på bacon. Du hadde sluppet å be 5 ganger om dagen. Nå vet ikke jeg hvilken type muslim du er, men jeg har alltid syntes synd på muslimske kvinner som må dekke seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Og en ting, ikke kall henne trangsynt nisse :)

njaaa, tror vi har litt forskjellig oppfatning av hva jeg mener med nisse. Kan heller si at hun sitter med hodet i sanden da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Jeg stilte deg et spørsmål om hva du mener om Muhammed (helt generelt). Vil ikke legge skjul på at jeg brukte spørsmålet som en måte å "bedømme" deg, i forhold til verdien i å diskutere videre innenfor den tråden.

Han sa man ikke skal gå til angrep mot andre med mindre de angriperr deg (noe som er veldig naturlig), at du ikke skal angripe sivile i krig, at dreper du et uskyldig menneske dreper du hele menneskeheten, ikke skade dyr, gi penger til de fattige, være snill mot alle rundt deg

Jeg vet det er frivillig å komme inn på underforumet religion og livssyn, men at jeg klikket meg inn hit var ikke bevisst. Jeg så navnet på tråden via nylig besvarte tråder, ble nysgjerrig, trykket, kom hit og ble skuffet..

Ja, og hva var feil med svaret mitt? hvorfor virker jeg hjernevaska på grunn av det svaret? Svaret er jo bare sannheten, altså de viser at han var et godt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg stilte deg et spørsmål om hva du mener om Muhammed (helt generelt). Vil ikke legge skjul på at jeg brukte spørsmålet som en måte å "bedømme" deg, i forhold til verdien i å diskutere videre innenfor den tråden.

Han sa man ikke skal gå til angrep mot andre med mindre de angriperr deg (noe som er veldig naturlig), at du ikke skal angripe sivile i krig, at dreper du et uskyldig menneske dreper du hele menneskeheten, ikke skade dyr, gi penger til de fattige, være snill mot alle rundt deg

Jeg vet det er frivillig å komme inn på underforumet religion og livssyn, men at jeg klikket meg inn hit var ikke bevisst. Jeg så navnet på tråden via nylig besvarte tråder, ble nysgjerrig, trykket, kom hit og ble skuffet..

Ordet hjernevasket passer vel ikke på noen personer forutenom ekstremister. I såfall har TS like stor grunn til å kalle deg hjernevasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...