Gå til innhold

objektiv


Gjest Cupcakes

Anbefalte innlegg

Gjest Cupcakes

Heisann.

Jeg vurderer å kjøpe et nytt objektiv til min samboer i julegave, men de eneste han mangler/ønsker seg nå er de som ligger fra ca. 6000,- han har et canon eos 450d (mener jeg det er).

men er det noen som vet om noen litt rimeligere med gode merker?

han kjøpte en sigma objektiv i sommer, men leverte det da han ikke likte kvaliteten dette objektivet tok.

han har tittet på objektiver rundt denne typen her nå objektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cupcakes

Det spørs jo litt hva han liker å fotografere.

Portrette, macro osv.

han tar ofte med seg kameraet når han går på tur med hunden vår, så det blir mye bilder av hunder i fart, natur og landskap. han driver også å lager panorama bilder. generelt veldig glad i å ta bilder ute i naturen :)

portrett bilder tar han aldri. macro vet ikke jeg hva er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg vurderer å kjøpe et nytt objektiv til min samboer i julegave, men de eneste han mangler/ønsker seg nå er de som ligger fra ca. 6000,- han har et canon eos 450d (mener jeg det er).

men er det noen som vet om noen litt rimeligere med gode merker?

han kjøpte en sigma objektiv i sommer, men leverte det da han ikke likte kvaliteten dette objektivet tok.

han har tittet på objektiver rundt denne typen her nå objektiv

Hvilket sigmaobjektiv var det, og hva med kvaliteten var det han ikke likte (byggekvalitet, bildekvalitet osv.)?

Og sist men ikke minst, hvilken prisklasse tenker du på?

Du har jo Canon 50mm f/1.8 som koster under 1000 kr, men byggekvaliteten er ikke så mye å skryte av.

Ellers har du Canon 35mm f/2 som kanskje er en mer egnet brennvidde til crop-kameraer. Eventuelt Sigma 30mm f/1.4 eller Canon 28mm f/1.8 men de er litt dyrere.

Hvis han ønsker seg en ny normalzoom (som objektivet du liker til) så har Tamron et rimeligere alternativ (Tamron 17-50 f/2.8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

han mente vel det ble for uklare/støy på bildet/ufokuserte.

han bestilte det etter å ha lest diverse tester og anmeldelser om det, men ble som sagt ikke fornøyd med resultatene på bildene.

han har noen av de rimeligere til canon, men han klager alltid på at de ikke er gode nok i overskyet vær blant annet, eller for sterk sol, kort lukkertid blant annet.

tenker maks 5500,- i pris, men gjerne under altså, om det er noen av de som kan duge til han, han er kresen. men skal prøve å få han til å skrive ned navnene på de han kunne tenkt seg, men synes koster for mye. så kan hende jeg poster litt objektivlinker etterhvert her, om jeg trenger hjelp til å finne gode alternativer.

jeg merker at dette med objektiver er helt ukjent for meg, jeg bare knipser i vei uten å tenke på instillinger :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han høres ut som at han vet hva han vil ha. Mitt råd til deg er derfor å finne en annen julegave! Et objektiv er ikke et objektiv. Om han tidligere har levert inn et fordi det ikke var som han ønsket er sjansen stor for at han ikke har veldig bruk for et rimelig objektiv.

Og om du likevel vil kjøpe et objektiv til han, finn iallefall ut hvilket behov/ønske han har eller hvilket bruksområde han ikke har noe objektiv til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Han burde nesten fått noen objektiver fra L-serien til Canon. De burde han ikke klage nevnevedig på. Eller så har Canon og Sigma generelt bedre kvalitet på objektiv og bilder.

Edit: Men de blir jo en del dyrere igjen da, og sikkert uakuelt?

Endret av Applestore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker maks 5500,- i pris, men gjerne under altså, om det er noen av de som kan duge til han, han er kresen.

Du sier han er kresen, også virker det som om han vet hva han vil ha. Da tror jeg for å være helt ærlig at det ikke er en så altfor god å kjøpe noe annet enn nøyaktig det han vil ha, fordi det er litt billigere. Det virker jo som om at han har litt peiling på dette, og da hadde han vel visst om billigere alternativer til de dyre objektivene han har sett på, om det hadde vært aktuelt.

Ikke for å være pessimistisk her, men som fotoentusiast selv vet jeg at jeg heller ville ventet til jeg hadde hatt råd til det objektivet jeg ønsket meg, enn å kjøpt et billigere alternativ, da det ofte bare fører til at man blir misfornøyd og føler at det er litt bortkastet.

Det å gi vekk penger i julegave er muligens litt kjedelig i andres øyne, men hvis det ikke er uaktuelt for deg: Hva med å vurdere å gi han noen tusenlapper til objektivsparing?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

har egentlig innsett det at det blir vanskelig å kjøpe uten å vite akkurat hvilke han vil ha.. men har jo egentlig lyst til å overaske han med objektiv uten at han vet han får det, å da blir det så vanskelig å få han til å skrive ned dem uten at han skjønner hva jeg planlegger :gjeiper: men tror det er lurest ja..

vurderer det å gi penger til det, men er redd for at de pengene fort forsvinner i sluket med mnd.lige utgifter og sånn.. hmm.. får tenke litt på det.

for ja, han vet nok akkurat hva han vil ha og er veldig glad i å ta bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

Tar han forresten mye bilder i dårlig lys?

han tar stort sett bilder ute, så det avhenger jo veldig av om det er overskyet eller sol. grunnene til at han tar mest bilder ute er fordi han liker å ta den typen bilder, og litt fordi han synes det er nærmest umulig å få tatt gode bilder inne, hvertfall hos oss siden det er ganske mørkt her. (jeg synes jo bildene som blir tatt inne er gode, så det sier jo litt om den forskjellige oppfatningen vi har av bilder :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

"Gi" penger, øremerket til objektiv :)

Og det med lys. Det er bare sånn i forhold til blender og slikt. Jo lavere blender, jo dyrere blir objektivet (mer lyssterkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cupcakes

"Gi" penger, øremerket til objektiv :)

Og det med lys. Det er bare sånn i forhold til blender og slikt. Jo lavere blender, jo dyrere blir objektivet (mer lyssterkt)

jepp, er nok derfor alle han gjerne ville hatt koster noen lapper, han har 4 eller noe av de litt rimeligere fra canon, og som han sier, de er greie bare.

nå hadde vi akkurat en foto sesion i gangen her for å ta bilder av herr hund til julekortene i år, å gjett hva han klagde på, jo lyset, han liker ikke bildene når han må bruke blitz, og de blir for mørke uten når vi tar inne..

nei, får øremerke noen penger til han og finne på en morsom måte å pakke de inn på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har han en ekstern blits? Hvis ikke gjør det det mye morsommere å ta bilder innendørs når man kan bruke blitsen til indirekte belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

Men har han en ekstern blits? Hvis ikke gjør det det mye morsommere å ta bilder innendørs når man kan bruke blitsen til indirekte belysning.

nei det har han ikke. kanskje det kunne vært noe å gi som en liten gave i tillegg til penger til objektiv. har du noen linker til gode blitzer som ikke koster helt skjorta-+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Applestore

Da bør du gå for et objektiv med så lav blender som mulig gjerne helt ned til f1.4. Da kan han ikke klage på at han får for lite lys. Jeg har selv objektiv med fast blender på f4 og jeg angrer hele tiden på at jeg ikke gikk for f2.8.

(som en liten pekepinn bare :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det har han ikke. kanskje det kunne vært noe å gi som en liten gave i tillegg til penger til objektiv. har du noen linker til gode blitzer som ikke koster helt skjorta-+ :)

Du kan enten gå for Canon speedlite 430 ex II eller speedlite 580ex II. Sistnevnte er kraftigere og har litt fler funksjoner, men koster da også litt mer. Jeg vil anbefale og kjøpe original blits (fra Canon, for da er man sikret kompatibilitet i fremtiden).

Enhver (hobby)fotograf burde ha en ekstern blits.

Edit: Jeg er visst treg.

Endret av Safira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...