Gå til innhold

Smithmaskin

Anbefalte innlegg

Gjest Tidssone
Skrevet

Det er helt ok. Jeg kommenterte det bare fordi smithmaskinen er et udyr når det kommer til skader. Skal du trene en knebøyøvelse bør du holde deg unna den. Det går fint an å trene knebøy med stangen foran, over hodet, eller med manualer. Utfall kan du og trene med manualer, stang eller vektskive over hodet. Det er også en utmerket kne-øvelse som treffer bra på gluteus.

Jeg trener utfall med stang. Der ligger stangen i stativ. Det er de kortere stengene som ikke kan plasseres i stativ som jeg ikke får løftet over hodet. Jeg ser null poeng i å ta knebøy med 20 kilo på stangen når jeg helt fint klarer 25 kilo på hver side av stangen på utfall. Og jeg har ikke lyst. Jeg liker det ikke. Knebøy er pyton fra før og jeg vil ikke ha den enda verre med gigant-stangen.

Skrevet

25kg på hver side av stangen?? Eller er det sånne hvor det står 25kg og at totalvekten er 25kg?

Tar du

(den første hun viser er bare et eksempel på feil teknikk, obs obs) med 50kg så er det hvertfall helt rått, jeg har aldri sett noen trene med det.
Skrevet (endret)

25kg på hver side av stangen?? Eller er det sånne hvor det står 25kg og at totalvekten er 25kg?

Tar du

(den første hun viser er bare et eksempel på feil teknikk, obs obs) med 50kg så er det hvertfall helt rått, jeg har aldri sett noen trene med det.

Må vel være mer enn 50? 25+25+stang. Liten stang vet jeg ikke hva veier, men de vanlige veier 20 i herreversjon og 15 i jenteversjon (som er litt tynnere).

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Rundet ned til 50 for å gjøre det enkelt. Jeg har faktisk vanskelig for å tro at noen gjør utfall ordentlig med 70kg.

Skrevet

Det jeg har sett av folk i benpress, så går de fleste ikke langt nok ned til å bruke noe særlig rumpe i det hele tatt pga. konstruksjonen til maskina.

:goodbye: Det er meg! Jeg har nemlig et problem med knærne... Patellafemoralt smertesyndrom (paraplybetegnelse, i know). Jeg har kommet såpass langt at jeg kan ta utfall, halv-knebøy uten vekter, knebøy med pilatesball mot veggen, leg curl og leg extensions i maskin, og håper at beinpress kan gjøre at jeg får sterke nok muskler til å ta knebøy, men jeg tør ikke gå ordentlig ned der heller. Sånn det er nå er jeg livredd for å ødelegge knærne med knebøy, siden jeg endelig har kommet så langt at jeg kan gå trapper og jogge uten å få vondt. Jeg har hørt at man får mindre press på knærne om man går ordentlig langt ned i knebøy enn å bare ta det halvt, men jeg er for pingle til å prøve...

Skrevet

:goodbye: Det er meg! Jeg har nemlig et problem med knærne... Patellafemoralt smertesyndrom (paraplybetegnelse, i know). Jeg har kommet såpass langt at jeg kan ta utfall, halv-knebøy uten vekter, knebøy med pilatesball mot veggen, leg curl og leg extensions i maskin, og håper at beinpress kan gjøre at jeg får sterke nok muskler til å ta knebøy, men jeg tør ikke gå ordentlig ned der heller. Sånn det er nå er jeg livredd for å ødelegge knærne med knebøy, siden jeg endelig har kommet så langt at jeg kan gå trapper og jogge uten å få vondt. Jeg har hørt at man får mindre press på knærne om man går ordentlig langt ned i knebøy enn å bare ta det halvt, men jeg er for pingle til å prøve...

Viktig å passe på at knærne ikke går innover. Det gjelder også knebøy uten vekter. Veldig mange som står for smalt (skal stå med skulderbredde) og med tærne pekende rett frem. Tærne må vinkles litt utover slik at knærne går i samme retning. Da presses ikke knærne sammen på vei opp.

Du har nok sterke nok muskler til å ta knebøy, men det er lurt å begynne lavt og gradvis øke motstanden.

Har ikke fysio satt opp treningsplan/progresjonsplan? I såfall bør du få h*n til å gjøre det!

Skrevet

Det er jo noe helt annet enn at man ikke går ordentlig ned fordi man er lat :)

Bra du har klart å jobbe deg sterkere! Verdt det i det lange løp.

Gjest Tidssone
Skrevet

Tar du utfall (den første hun viser er bare et eksempel på feil teknikk, obs obs) med 50kg så er det hvertfall helt rått, jeg har aldri sett noen trene med det.

Av en eller annen mystisk årsak så _er_ jeg rå på utfall. Tok mer enn gutta på den øvelsen da jeg trente mye styrke i sal også. Men tallet er feil. Det er på knebøy i smithmaskin jeg kan ta 25-30 kilo. På utfall tar jeg 25 kilo på hver side og det er en sånn lang stang som muskelgutta bruker. Veier en del kilo.

Ikke sikker på om vi mener det samme med utfall, siden du synes det er så rått? Jeg skal helt fint klare å komme opp i 30 kilo på hver side. (Det er stillestående utfall, altså, ikke med bevegelse. Det hadde jeg aldri klart.

Gjest Tidssone
Skrevet

Hups. Så videoen du hadde linket til nå.

Og ja. Det er utfall jeg gjør. Ja jeg har masse vekt på stangen. Nei det er ikke en tynn stang som veier totalt 25 kilo.

Men jeg gjør dem som sagt uten bevegelse. Jeg er fortsatt altfor ustødig med den store stangen til å bevege meg.

Skrevet

Viktig å passe på at knærne ikke går innover. Det gjelder også knebøy uten vekter. Veldig mange som står for smalt (skal stå med skulderbredde) og med tærne pekende rett frem. Tærne må vinkles litt utover slik at knærne går i samme retning. Da presses ikke knærne sammen på vei opp.

Du har nok sterke nok muskler til å ta knebøy, men det er lurt å begynne lavt og gradvis øke motstanden.

Har ikke fysio satt opp treningsplan/progresjonsplan? I såfall bør du få h*n til å gjøre det!

Takk for tips! Hmm, nei, jeg har hatt to forskjellige fysioterapeuter og ingen av dem har satt opp noen progresjonsplan... De bare gir meg noen øvelser, og så får jeg nye når jeg syns de gamle øvelsene blir for lette. Nå er det utfall, knebøy på balansepute, tåhev og noen strikkøvelser. Har vel egentlig gitt opp fysioen nå, og innsett at jeg må prøve å få progresjon selv... Kanskje jeg skal prøve å ta knebøy kun med stang en stund, og så jobbe meg saaaakte oppover (evt nedover i mer sitte-på-huk-stilling).

Det er jo noe helt annet enn at man ikke går ordentlig ned fordi man er lat :)

Bra du har klart å jobbe deg sterkere! Verdt det i det lange løp.

Ja, det er noe annet, og det var derfor jeg skrev det, for å vise at folk har forskjellige grunner for å gjøre øvelsene sånn og sånn. Kanskje noen av de du ser gjøre øvelsen "feil" gjør det sånn fordi de ikke kommer ordentlig ned, sånn som meg? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...