AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Hei! jeg skal ned noen kilo og vil stramme opp da det er noen kilo det er snakk om. jeg trener en del ganger i uka, og begynner med å jogge en halv time og tar styrke til slutt. det jeg lurer på er om dette er best? eller om jeg burde gjøre det omvendt. at jeg varmer om i ca 10 min. trener styrke og avslutter med jogging? håper noen kan svare meg på dette!
CoffeeCup Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Jeg har hørt begge deler av to forskjellige personlige trenere. Gjør hva du trives best med og slik at du føler du kan yte best. Orker du f.eks. å yte maks under jogging hvis du har trent styrke skikkelig først?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 takk for svar!:D Godt poeng! har nett kommet meg til det punktet hvor jeg klarer jogge en halv time i strekk, og eg fornøyd med det, for det har tatt litt tid! så nei, etter styrke økten er jeg såpasset sliten at det fort hadde gått over til gange, og lite jogging! etter styrkerunden er det lite til overs for å si det slik:P
OPIgirl Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Jeg har alltid jogget eller drevet annen kondisjon først. Funker best for meg ihvertfall. Tror ikke jeg hadde orket å gi alt under joggeturen hvis jeg skulle trent styrke først. Kondisjonstrening er min absolutte favoritt når det kommer til trening. Og spesielt jogging/løping. Styrke ser jeg bare på som et nødvendig onde, hehe :-)
kanelsnurr Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Hvis hovedfokuset ditt er bedre kondisjon, så jogger du først. Hvis du primært vil bli sterkere, så tar du styrketreninga først. Du vil yte best på det du trener først, og dermed er det der du får best framgang. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg tror det er best å jogge først, hvis jeg hadde trent styrke først, og ikke etterpå som jeg gjør hadde det bli utrolig vanskelig å løpe for meg....
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Hvis hovedfokuset ditt er bedre kondisjon, så jogger du først. Hvis du primært vil bli sterkere, så tar du styrketreninga først. Du vil yte best på det du trener først, og dermed er det der du får best framgang. Enig i dette! Lærte det samme på idrettsstudiet jeg gikk på Start med det som er hovedfokuset ditt! Selv pleier jeg trene lett kondis både før og etter styrken. Fokuset mitt er styrke, og kondisen funker som oppvarming og litt ekstra forbrenning på slutten. Tar vanligvis 20 min kondis, 1 time styrke, så 20-40 min kondis på slutten. Gjerne med påfyll av energi før denne siste biten.
Vera Vinge Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 (endret) Gjør det du vil fokusere mest på først. Personlig syns jeg det er tungt å trene styrke for bein før løping, da jeg blir tung i beina når jeg skal løpe, men så er også kondisjon viktigere for meg enn styrke, så det er flere grunner til at jeg tar løping først om jeg kombinerer styrke og kondisjon i samme økt. Endret 30. november 2011 av Vera Vinge
Dragonfly84 Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Hvis hovedfokuset ditt er bedre kondisjon, så jogger du først. Hvis du primært vil bli sterkere, så tar du styrketreninga først. Du vil yte best på det du trener først, og dermed er det der du får best framgang. Enig! I tillegg klarer jeg ikke yte ordentlig i styrkedelen hvis jeg ikke er ordentlig, ordentlig varm, og da kan jeg like godt ta kondisøkta først, siden jeg ellers likevel måtte tatt en halv kondisøkt først som oppvarming. Jeg ser noen gå rett inn i frivektavdelingen uten å varme opp i det hele tatt, men jeg skjønner ikke at de orker... De må da få vondt?
Leifr Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Jeg ser noen gå rett inn i frivektavdelingen uten å varme opp i det hele tatt, men jeg skjønner ikke at de orker... De må da få vondt? ...nei? 5 minutters dynamisk tøying/mobilitetsdrill, og så noen oppvarmingssett [1] med lette vekter; ferdig til å yte maksimalt. [1] Dette er det mange amatører som synder mot. Verst for dem. De fleste som løfter seriøst begynner med MINST ett eller to sett med bare stanga (selv om første ordentlige arbeidssett skal være på hundre og mange kilo), og så en tre-fire-fem-seks gradvis tyngre og kortere sett opp mot arbeidsvekt.
Dragonfly84 Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Jojo, men de varmer da opp, selv om de ikke gjør det med kondistrening. Jeg har sett folk gå rett på tunge vekter med en gang, uten å gjøre noe som helst for å varme opp. Det kan ikke være noe særlig, men dem om det.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Det kan jo hende de har varmt opp feks ved å jogge til treningssenteret, eller varmt opp uten at andre ser det. Jeg pleier ofte gå på ellipsemaskin en halvtimes tid, også gå ned i garderoben for å spise/drikke litt før styrkeøkten. Da ser det ut som om jeg kommer helt uoppvarmet til styrken:p
Redbull Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Nå, på denne årstiden, så tar jeg styrken først fordi jeg blir så våt og kald av å jogge ute. Så etter joggeturen er det RETT i dusjen
Gjest Rastl0s Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Jeg ville heller satset på et fullkroppsprogram 3 dager i uken og tatt løping dagene i mellom. Det er mye bedre. Når du holder på en stund så produserer kroppen ekstra mye kortisol, som har negativ virkning for det du driver med og du kan forvente dårlig framgang om du trener 1.5-2 timer med styrke og løping masse. Mye bedre om du trener styrke og kondisjon separat når målet ditt bare er å stramme opp. Hadde du vært utøver av noe slag kunne jeg forstått en blanding. Og etter økten bør du heller gå RETT til å spise noe karbohydrater og proteiner. SÅ kan du gå i dusjen. Men det er opp til hver enkelt. Det er i hvertfall optimalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå