Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har bestemt meg for å ta mastergrad, men er usikker på om jeg skal ta den innen pedagogikk eller spesialpedagogikk. Jeg er stort sett like interessert i begge temaene.

Er det noen her som vet hvilken av disse det er mest lønnsomt å ta med tanke på å få jobb i etterkant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bachelor i pedagogikk fra før?

Ved NTNU er det 4 retninger du kan velge mellom ved 2-årig masterprodram i pedagogikk,

da må du ha bachelor fra før, enten "teoretisk" bachelor fra f.eks NTNU, førskolelærer, allmennlærer eller annet.

Så vidt jeg vet er det etter bachelor selve spesialiseringen begynner, eller man står fritt til å velge blant de 4 retningene. Jeg som hadde bakgrunn fra førskolelærerutdanning, kunne jo valgt å ta master i førskolepedagogikk, men gikk for "utdanning og oppvekst" som er mer skolerettet. Ellers har man også spes.ped eller rådgivning å velge mellom.

Om du ikke har bachelor, er det jo mulig du finner ut hva som er det rette valget for deg underveis, før du velger spesialisering/retning ift. master. :)

Skrevet

Har du bachelor i pedagogikk fra før?

Ved NTNU er det 4 retninger du kan velge mellom ved 2-årig masterprodram i pedagogikk,

da må du ha bachelor fra før, enten "teoretisk" bachelor fra f.eks NTNU, førskolelærer, allmennlærer eller annet.

Så vidt jeg vet er det etter bachelor selve spesialiseringen begynner, eller man står fritt til å velge blant de 4 retningene. Jeg som hadde bakgrunn fra førskolelærerutdanning, kunne jo valgt å ta master i førskolepedagogikk, men gikk for "utdanning og oppvekst" som er mer skolerettet. Ellers har man også spes.ped eller rådgivning å velge mellom.

Om du ikke har bachelor, er det jo mulig du finner ut hva som er det rette valget for deg underveis, før du velger spesialisering/retning ift. master. :)

Hei

og takk for svar. Jeg fullfører allmennlærerutdanning til våren, så jeg er kvalifisert for flere forskjellige typer pedagogiske masterutdanninger.

NTNU er litt langt å reise for meg, og jeg har ikke mulighet til å flytte. Men jeg har sett at de har mange spennende masterstudier der. :)

Jeg er som sagt interessert i både vanlig pedagogikk og spesialpedagogikk, men er usikker på hvilken retning det er lettest å få seg jobb innen. Jeg vet selvsagt at dette avhenger litt av hvilken type jobb jeg er interessert, men har flere interesser, derfor synes jeg det er vanskelig å velge mellom de to.

Setter veldig pris på om noen har erfaring med disse utdanningene i forhold til jobbmuligheter :)

Skrevet

Jeg holder på med mastergrad i spes.ped nå og er veldig fornøyd. Jeg har bakgrunn fra allmennlærer-utdanningen.

I min kommune er det stor etterspørsel etter spes.ped-er! Føler jeg har mange jobbmuligheter, i og utenfor skolen :)

Skrevet

Jeg holder på med mastergrad i spes.ped nå og er veldig fornøyd. Jeg har bakgrunn fra allmennlærer-utdanningen.

I min kommune er det stor etterspørsel etter spes.ped-er! Føler jeg har mange jobbmuligheter, i og utenfor skolen :)

Hei, det høres bra ut. Har de informert dere på studiet om hvilke jobbmuligheter dere har etter dere er ferdig utdannet, og i så fall hvilke? :)

Skrevet

Hei, det høres bra ut. Har de informert dere på studiet om hvilke jobbmuligheter dere har etter dere er ferdig utdannet, og i så fall hvilke? :)

De har ikke sagt så mye konkret om det. Mange, inkl. jeg, planlegger å jobbe som vanlig lærer, men gjerne være spes.ped i tillegg og få høyere lønn. Jeg ser for meg en kombinasjon av å undervise vanlig og ha spes.ped.-ansvar.

Noen på studiet mitt jobber på PPT og BUP vet jeg.

Mange jobber også i vanlige barnehager, men ønsker mer kompetanse og mer lønn.

Noen er også fra barnevernet, men det vet jeg lite om.

Noen av foreleserne er veldig fokuserte på at vi skal fungere som rådgivere (feks jobbe i PPT), mens andre regner med at vi bare spesialiserer oss, men vil jobbe som vanlige lærere/førskolelærere.

Ser at mange her i byen søker lærere med spes.ped., så virker som om behovet er stort hvis man vil jobbe i skolen hvertall. Også kan man jobbe mer på kontor/rådgiver dersom man etterhvert blir sliten av å være i skolen.

Skrevet

De har ikke sagt så mye konkret om det. Mange, inkl. jeg, planlegger å jobbe som vanlig lærer, men gjerne være spes.ped i tillegg og få høyere lønn. Jeg ser for meg en kombinasjon av å undervise vanlig og ha spes.ped.-ansvar.

Noen på studiet mitt jobber på PPT og BUP vet jeg.

Mange jobber også i vanlige barnehager, men ønsker mer kompetanse og mer lønn.

Noen er også fra barnevernet, men det vet jeg lite om.

Noen av foreleserne er veldig fokuserte på at vi skal fungere som rådgivere (feks jobbe i PPT), mens andre regner med at vi bare spesialiserer oss, men vil jobbe som vanlige lærere/førskolelærere.

Ser at mange her i byen søker lærere med spes.ped., så virker som om behovet er stort hvis man vil jobbe i skolen hvertall. Også kan man jobbe mer på kontor/rådgiver dersom man etterhvert blir sliten av å være i skolen.

Hei igjen.

Takk for informativt svar :)

Ja, jeg har sett på diverse stillingsannonser at de ofte søker lærere med spes.ped.master i PPT. Virker som denne masteren gir mange spnnende muligheter :)

Er det noen andre her som kan informere om master i pedagogikk? Hadde vært fint å kunne sammenlikne :)

Skrevet

*Dytt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...