Gå til innhold

Særemne i norsk, tema om engelsk påvirkning på norsk språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

tittelen forklarer det meste. Jeg har funnet tema for særemnet - engelsk påvirkning på det norske språket - og jeg har mange ideer, men jeg vet ikke helt hvilke jeg skal velge og hva som er viktig. Jeg må også få til en skikkelig problemstilling.

Temaer jeg har lyst til å ta opp innenfor dette er:

- Eksempler på hvor integrert engelsk har blitt i norsk språk

- Hvorfor engelsk har fått så stor innflytelse

- IT

- Engelsk er "kulere"

- Slagord/markedsføring

- Kort historie om engelskens økende påvirkning på norsken

- Hva man gjør med den store påvirkningen

- Fornorsking/norvagisering

- Avløserord

...osv (må finne mer stoff om dette)

- Konklusjon

(Temaene er forresten ganske så inspirert av tv-serien "Typisk norsk" som gikk på NRK for noen år siden).

Lurer på om problemstillingen min kan være "Hvordan påvirker engelsk det norske språket - og hva gjør vi med det?", men kanskje den blir for lang? Hva synes dere? Skal selvsagt også spørre læreren om dette.

Hadde nok greid dette alene også, men dere har sikkert andre innfallsvinkler til dette enn meg. Så kanskje jeg får noen andre ideer til innhold/problemstilling? Bring it on, folkens ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemstillinger lages til slutt.

Da har man jo ikke noe å jobbe mot?

• Liker 1
Skrevet

Lag problemstillingen først, slik at du vet hva du skal svare på.. ellers vil du bare få lyst til å trekke inn alt :P hvis du jobber deg fram til ett svar/konklusjon men merker at problemstillingen er litt feil kan du alltid korrigere på den i etter tid :)

personlig syntest jeg at hvor og hvorfor engelsk er blitt så populært er interessant og trukket inn hva vi gjør med det. om vi foreksempel "lager" norske ord (som på Island har de feks eget språkråd)

Bare pass på at det ikke blir for bredt, er masse å ta i :)

Lykke til med oppgaven, høres spennende ut!

• Liker 1
Skrevet

Ja, dette med at vi lager ord er jo et ganske spennende fenomen.

Vi har vel lov til å skrive 'kåbbåi' eller noe liknende nå :P

Skrevet

du kan jo dra paralleller til det islandske språket, der bruken av ikke-islandskspråkligee ord er minimal, i forhold til det norske språket der det er en overflod av nye ikke-norskspråklige ord. på Island lager de for det meste nye ord og eller setter sammen eksisterende ord for å gi riktig betydning, men i Norge fornorsker vi de engelske med endinger og den slags

Skrevet

Hei,

TS her. Tusen takk for mange svar! Ang. problemstilling må man jo vite litt om tema først, sette opp et forslag, jobbe videre med det og så finne en endelig problemstilling :)

Det med Island og sånt var en god idé, jeg kan sikkert bruke det som et eksempel i innledningen til hver nye del. F.eks før "hva gjør vi med det"-delen kan jeg si noen setninger om hvordan andre land (Island: alt omgjort til islandsk, Danmark: mange engelske ord) har gjort det. Tror det blir litt mye om jeg skal ha om engelsk påvirkning på norsk språk, hvorfor og hvordan OG samtidig sammenligne norsk "reaksjon" på det med islandsk. Skal forresten også ta med endringene i språket fra ord som chaffeur = sjåfør, til dagens endringer. Blir artig å finne ut hvordan språket hadde vært om vi aldri hadde endret noen av disse ordene! ;)

Oppgaven er ganske liten til å være særemne, det skal være en presentasjon på 15 minutter tror jeg, med utspørring etterpå. Ingen skriftlig innlevering (dessverre..)

Jeg skal bruke 5 bøker som hovedkilder: "Hva er språk" av Helene Uri, "Rocka, hipt og snacksy" av Stig Johansson, "Typisk norsk" av NRK-redaksjonen, "Lånte fjører eller bunad" av Helge Sandøy og "Vårt språk - igår og idag" av en forfatter jeg ikke husker i farta. I tillegg bruker jeg selvfølgelig internett.

Noen som vet om flere bøker jeg bør lese? :)

Flere generelle tips mottas også med takk ;)

Skrevet

http://books.google.com/ngrams

Denne siden er ganske morsom, her kan du se statistikk over hvor hyppig et ord er blitt brukt i forhold til et annet i bøker gjennom tidene. Eller sammenligne to ord. Som i eksempelet så ser du at før var Eldorado-legenden veldig populær mens nå er Atlantis mest populær. Vet ikke om den fungerer med norske ord men er gjerne interessant fordi om :)

Bøker er jeg litt mer usikker på, ville gått på biblioteket å hørt med de som jobber der.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor har du laget to tråder? :klo:

Skrevet

Kjempespennende tema, så pass på at du avgrenser! En del forskere (deriblant Sandøy, om ikke jeg husker feil - han er forresten en utrolig kul kar, kan godt hende han blir ivrig og vil hjelpe dersom du tar kontakt med han) er opptatt av at det alltid har vært språklig påvirkning, både fra og mot norsk språk. Det å trekke inn de andre nordiske samfunnene kan også være spennende ja, men pass på at du har en tydelig problemstilling og hele tiden dobbeltsjekker at det du gjør passer inn i den. Jeg ble egentlig kjempegira nå, språk er så spennende, hadde blitt fra meg av lykke dersom en av mine elever hadde hatt en sånn oppgave ;)

Skrevet
personlig syntest jeg at hvor og hvorfor engelsk er blitt så populært er interessant og trukket inn hva vi gjør med det. om vi foreksempel "lager" norske ord (som på Island har de feks eget språkråd)

Hørt om www.språkrådet.no?

Joda, Island er mer ekstreme enn Norge, men vi har da et språkråd vi også...

• Liker 3
Skrevet

TS her igjen :)

Anonym: Lagde først denne, men ingen svarte. Så oppdaget jeg at det faktisk finnes et språkforum her (visste ikke det :fnise: ), så da postet jeg der i stedet :gjeiper: Har fått svar på begge trådene nå da, haha :gjeiper:

Porcelain: Takk for oppmuntrende og engasjerende ord! Var selvsagt interessert i det jeg skulle skrive om fra før av, men nå blir jo jeg også gira ;) Takk for tipset om å kontakte Helge Sandøy personlig. Likevel tror jeg at jeg får nok stoff med bare å lese boka hans, har bare lest et par sider og har allerede funnet masse interessant :)

Minimee66: Stilig det med ord i bøker hos google, men siden det bare var for engelsk og andre "store" språk er vel mulighetene for å bruke det som kilde i mitt særemne litt begrenset.

Gleder meg til å lese gjennom bøkene og begynne å samle stoff nå! Tusen takk for tips, inspirasjon og motivasjon folkens :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...