EnKristenKar Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Jeg må først og fremst terpe ganske grundig at jeg IKKEer en jødehater! Mange kristne ser med forakt på jødene, uten at de egentlig har noe grunnlag for det i Bibelen. (Les Paulus' brev til romerne kapittel 11, så finner vi faktisk en grunn til å ha en helt motsatt holdning til vårt kjære broderfolk) Når det kommer til jødehatet, så har det sin opprinnelse fra den katolske kirke. De hevdet at jødene var et forbannet folk som Gud var ferdig med, og det ble utført massemord av jøder. Siste gang det skjedde var under andre verdenskrig. Men, finner vi forklaringer på dette jødehatet i Bibelen? La meg sitere fra Esekiel kapittel 6. I Esekiel 6:1-7 leser vi om Guds vrede ovenfor Israels avgudsdyrkelse, og at Han ønske å straffe dem: "Herrens ord kom til meg, og Han sa: «Menneskesønn, vend ansiktet mot Israels fjell, profetér mot dem og si: Dere Israels fjell, hør ordet fra Herren Gud! Så sier Herren Gud til fjellene, haugene, bekkefarene og dalene: Se, Jeg, ja Jeg skal føre sverdet mot dere, Jeg skal ødelegge offerhaugene deres. Da skal alterne deres ødelegges, røkelsesalterne deres skal knuses, og Jeg skal la de drepte blant dere falle ned rett foran avgudene deres. Jeg vil legge likene av Israels barn rett framfor avgudene deres, Jeg vil spre beina deres overalt rundt alterne deres. Alle stedene der dere bor, skal byene legges øde, og offerhaugene skal bli forlatt, så altrene deres også skal legges øde og bli forlatt, avgudsbildene deres skal bli knust og gå i oppløsning, røkelses-alterne deres skal bli hogd ned og gjerningene deres skal utslettes. De drepte skal falle midt iblant dere, og dere skal kjenne at Jeg er Herren." Mange ville sikkert her hevde at Gud virkelig hater jødene, men i Esekiel 6:8-9 leser vi: "Likevel skal Jeg la en rest være igjen, så dere kan ha noen som slipper unna sverdet blant folkeslagene, når dere blir spredt utover i landene. Da skal de av dere som slipper unna, huske på Meg blant folkeslagene der dere blir bortført som fanger." Dette grusomme angrepet er trolig da Jerusalem ble angrepet i år 70 e.kr. Etter det angrepet ble jødene spredt rundt omkring i verden, og det er først i 1948 at de fikk Israel tilbake. Kan dette vi har lest ha vært en profeti om det som har skjedd i historen etter Kristus?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Jeg må først og fremst terpe ganske grundig at jeg IKKEer en jødehater! Mange kristne ser med forakt på jødene, uten at de egentlig har noe grunnlag for det i Bibelen. (Les Paulus' brev til romerne kapittel 11, så finner vi faktisk en grunn til å ha en helt motsatt holdning til vårt kjære broderfolk) Når det kommer til jødehatet, så har det sin opprinnelse fra den katolske kirke. De hevdet at jødene var et forbannet folk som Gud var ferdig med, og det ble utført massemord av jøder. Siste gang det skjedde var under andre verdenskrig. Men, finner vi forklaringer på dette jødehatet i Bibelen? La meg sitere fra Esekiel kapittel 6. I Esekiel 6:1-7 leser vi om Guds vrede ovenfor Israels avgudsdyrkelse, og at Han ønske å straffe dem: "Herrens ord kom til meg, og Han sa: «Menneskesønn, vend ansiktet mot Israels fjell, profetér mot dem og si: Dere Israels fjell, hør ordet fra Herren Gud! Så sier Herren Gud til fjellene, haugene, bekkefarene og dalene: Se, Jeg, ja Jeg skal føre sverdet mot dere, Jeg skal ødelegge offerhaugene deres. Da skal alterne deres ødelegges, røkelsesalterne deres skal knuses, og Jeg skal la de drepte blant dere falle ned rett foran avgudene deres. Jeg vil legge likene av Israels barn rett framfor avgudene deres, Jeg vil spre beina deres overalt rundt alterne deres. Alle stedene der dere bor, skal byene legges øde, og offerhaugene skal bli forlatt, så altrene deres også skal legges øde og bli forlatt, avgudsbildene deres skal bli knust og gå i oppløsning, røkelses-alterne deres skal bli hogd ned og gjerningene deres skal utslettes. De drepte skal falle midt iblant dere, og dere skal kjenne at Jeg er Herren." Mange ville sikkert her hevde at Gud virkelig hater jødene, men i Esekiel 6:8-9 leser vi: "Likevel skal Jeg la en rest være igjen, så dere kan ha noen som slipper unna sverdet blant folkeslagene, når dere blir spredt utover i landene. Da skal de av dere som slipper unna, huske på Meg blant folkeslagene der dere blir bortført som fanger." Dette grusomme angrepet er trolig da Jerusalem ble angrepet i år 70 e.kr. Etter det angrepet ble jødene spredt rundt omkring i verden, og det er først i 1948 at de fikk Israel tilbake. Kan dette vi har lest ha vært en profeti om det som har skjedd i historen etter Kristus? gud høres helt psycho ut. voldsomt til blodtørstig han var da.
Gjest SummerJudith Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg må først og fremst terpe ganske grundig at jeg IKKEer en jødehater! Mange kristne ser med forakt på jødene, uten at de egentlig har noe grunnlag for det i Bibelen. (Les Paulus' brev til romerne kapittel 11, så finner vi faktisk en grunn til å ha en helt motsatt holdning til vårt kjære broderfolk) Når det kommer til jødehatet, så har det sin opprinnelse fra den katolske kirke. De hevdet at jødene var et forbannet folk som Gud var ferdig med, og det ble utført massemord av jøder. Siste gang det skjedde var under andre verdenskrig. Men, finner vi forklaringer på dette jødehatet i Bibelen? La meg sitere fra Esekiel kapittel 6. I Esekiel 6:1-7 leser vi om Guds vrede ovenfor Israels avgudsdyrkelse, og at Han ønske å straffe dem: "Herrens ord kom til meg, og Han sa: «Menneskesønn, vend ansiktet mot Israels fjell, profetér mot dem og si: Dere Israels fjell, hør ordet fra Herren Gud! Så sier Herren Gud til fjellene, haugene, bekkefarene og dalene: Se, Jeg, ja Jeg skal føre sverdet mot dere, Jeg skal ødelegge offerhaugene deres. Da skal alterne deres ødelegges, røkelsesalterne deres skal knuses, og Jeg skal la de drepte blant dere falle ned rett foran avgudene deres. Jeg vil legge likene av Israels barn rett framfor avgudene deres, Jeg vil spre beina deres overalt rundt alterne deres. Alle stedene der dere bor, skal byene legges øde, og offerhaugene skal bli forlatt, så altrene deres også skal legges øde og bli forlatt, avgudsbildene deres skal bli knust og gå i oppløsning, røkelses-alterne deres skal bli hogd ned og gjerningene deres skal utslettes. De drepte skal falle midt iblant dere, og dere skal kjenne at Jeg er Herren." Mange ville sikkert her hevde at Gud virkelig hater jødene, men i Esekiel 6:8-9 leser vi: "Likevel skal Jeg la en rest være igjen, så dere kan ha noen som slipper unna sverdet blant folkeslagene, når dere blir spredt utover i landene. Da skal de av dere som slipper unna, huske på Meg blant folkeslagene der dere blir bortført som fanger." Dette grusomme angrepet er trolig da Jerusalem ble angrepet i år 70 e.kr. Etter det angrepet ble jødene spredt rundt omkring i verden, og det er først i 1948 at de fikk Israel tilbake. Kan dette vi har lest ha vært en profeti om det som har skjedd i historen etter Kristus? Mange hater jøder, spesielt muslimer dessverre. Men Jødene er bokens folk så skjønner ikke hvorfor noen hater dem. Gud opprettet en evig pakt med Jødene, så tviler Gud hater dem. Endret 29. november 2011 av Aaleyah
Gjest BettyBoop28 Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Mange hater jøder, spesielt muslimer dessverre. Men Jødene er bokens folk så skjønner ikke hvorfor noen hater dem. Gud opprettet en evig pakt med Jødene, så tviler Gud hater dem. Syns synd på jødene jeg stakkar. Alt faenskap de har måttet oppleve. 1
Gjest SummerJudith Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Syns synd på jødene jeg stakkar. Alt faenskap de har måttet oppleve. Jeg også. Veldig trist. De jødene i resten av verden har ingenting med Israel å gjøre. Man skal ikke ta alle under en kam uansett religion. 1
Skvaldersjura Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Hva er du egentlig ute etter svaret på? La meg få sitere noe som Herren sa, den gang Han vandret iblandt oss her: - Jeg vet at I er av Abrahams ætt; men I står mig efter livet, fordi mitt ord ikke finner rum i eder. 38 Jeg taler det jeg har sett hos min Fader; så gjør også I det I har hørt av eders far. 39 De svarte ham: Vår far er Abraham! Jesus sier til dem: Var I Abrahams barn, da gjorde I Abrahams gjerninger; 40 men nu står I mig efter livet, et menneske som har sagt eder sannheten, som jeg har hørt av Gud; det gjorde ikke Abraham. 41 I gjør eders fars gjerninger. De sa til ham: Vi er ikke avlet i hor, vi har én far, Gud. 42 Jesus sa til dem: Var Gud eders far, da elsket I mig; for jeg er utgått fra Gud og kommer fra ham; for jeg er heller ikke kommet av mig selv, men han har utsendt mig. 43 Hvorfor skjønner I ikke min tale? Fordi I ikke tåler å høre mitt ord. 44 I har djevelen til far, og I vil gjøre eders fars lyster; han var en manndraper fra begynnelsen og står ikke i sannheten; for sannhet er ikke i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. Et annet sted sier Han; -"enhver plante som min Far ikke har plantet, skal rykkes opp med rot!" Jesus var radikal! Jesus var en opprører i sin tid! Det som beskrives her, er jo oppsiktsvekkende? Hvordan kan Guds egen sønn si om sin fars folk at de er djevelens barn? Mon det ikke var fordi Jesus VISSTE AT DE HAN SNAKKET TIL, TILHØRTE SATANS FOLK? Mange både frykter og hater jøder, ikke bare for det de leser om i bibelen, men også fordi det ikke er alle blandt dem som hører Gud til. Ikke glem at Jesus har gitt oss makt til å trå på slanger og skorpioner, og over alt fiendens velde! Vær bare frimodig og forkynn Guds ord!
Testosteron Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 44 I har djevelen til far, og I vil gjøre eders fars lyster; han var en manndraper fra begynnelsen og står ikke i sannheten; for sannhet er ikke i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. Hvordan kan Guds egen sønn si om sin fars folk at de er djevelens barn? Mon det ikke var fordi Jesus VISSTE AT DE HAN SNAKKET TIL, TILHØRTE SATANS FOLK? Du skjønner ikke hva Jesus mente med uttrykket "djevelens barn". "Djevelens barn" er menneskets syndige natur. "Guds barn" er den naturen et menneske får når Den Hellige Ånd føder det på nytt. Jesus kaller således ikke jødene for djevelens barn. Han var jo jøde selv. Det er ikke mennesket som sådan som er djevelens barn, men dets syndige natur, som Satan er opphavsmann til, derav navnet "djevelens barn". Johannes 1. brev kap. 3 vers 8: "Den som gjør synd, er av djevelen, for djevelen har syndet fra begynnelsen av. Og det var for å gjøre ende på djevelens gjerninger at Guds Sønn åpenbarte seg. 9 Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Han kan ikke synde, for han er født av Gud. 10 Slik viser det seg hvem som er Guds barn, og hvem som er djevelens barn: Den som ikke gjør det som er rett, og som ikke elsker sin bror, er ikke av Gud." 1
Skvaldersjura Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Du skjønner ikke hva Jesus mente med uttrykket "djevelens barn". "Djevelens barn" er menneskets syndige natur. "Guds barn" er den naturen et menneske får når Den Hellige Ånd føder det på nytt. Jesus kaller således ikke jødene for djevelens barn. Han var jo jøde selv. Det er ikke mennesket som sådan som er djevelens barn, men dets syndige natur, som Satan er opphavsmann til, derav navnet "djevelens barn". Du blander teologisk forståelse med mitt svar til TS. Han spør om vi finner forklaringen på jødehatet i Bibelen? Dette er et klassisk eksempel på hvordan man kan komme i en slik situasjon. Derfor nytter det ikke og komme med allverdens tolkninger, så lenge teksten står som den gjør.
RPM Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Du blander teologisk forståelse med mitt svar til TS. Han spør om vi finner forklaringen på jødehatet i Bibelen? Dette er et klassisk eksempel på hvordan man kan komme i en slik situasjon. Derfor nytter det ikke og komme med allverdens tolkninger, så lenge teksten står som den gjør. Det finnes folk som aldri har lest dette, som er dypt jødehatere, uten grunn, de bare hater jøder, uten grunn. Jeg mener jødehatet er åndelig, ut av jødene kom Messias, Jesus, kjærligheten selv, hatet vil hate kjærlighetens opphav. Men det finnes de som synes jødene utnytter palestinerne og mener de ypper selv til krig der. Men dette diskutere høyt og lavt overalt, ingen grunn til å ta det opp igjen her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå