Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb som ikke er bra for meg. Det er organiseringen på kontoret som er problemet.

Finnes det noen skrevne/uskrevne regler for når jeg kan be om sykemelding? Jeg har forsøkt å si ifra gjennom de riktige kanalene, men tilbakemeldingene jeg får tolker jeg delvis som at jeg ikke blir tatt på alvor, og delvis at jeg bør bare ta meg sammen og holde ut.

Det synes ganske klart at det vil ta lang tid før det skjer noen merkbar forandring på arbeidsplassen, og det virker helt uoverkommelig for meg å holde ut til den dagen eventuelt kommer.

Hvor mange ganger bør jeg prøve å si i fra, hvor mye bør jeg tåle før jeg ber legen om å sykemelde meg? Jeg gråter hver dag når jeg kommer hjem og i dusjen hver morgen. Vil virkelig ikke gå på jobb, men jeg vet jo at jobben må gjøres, så jeg har ikke samvittighet til å bli hjemme.

Det jeg lurer på er vel egentlig om jeg kan miste de årene jeg har jobbet i bedriften som referanse på cv'en, kan sjefen velge å ikke uttale seg hvis han blir bedt om å gi en referanse for meg? Sykemeldes jeg nå, så setter jeg jo jobben i en veldig vanskelig situasjon, det skjønner jeg jo.. Vil det holdes mot meg?

jeg spør vel egentlig dere som er bedriftsledere eller har personalansvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jobb som ikke er bra for meg.

Hvis jeg var deg ville jeg sluttet og funnet meg noe annet.

Finnes det noen skrevne/uskrevne regler for når jeg kan be om sykemelding?

Du kan ikke bare be legen om å sykemelde deg. Sykemelding er en siste utvei dersom diagnostiserer deg med en tilstand som gjør at du ikke kan jobbe. Den eneste regelen er at så lenge legen vurderer det slik at du har et helseproblem som umuliggjør arbeid så kan han sykemelde deg.

Det jeg lurer på er vel egentlig om jeg kan miste de årene jeg har jobbet i bedriften som referanse på cv'en, kan sjefen velge å ikke uttale seg hvis han blir bedt om å gi en referanse for meg? Sykemeldes jeg nå, så setter jeg jo jobben i en veldig vanskelig situasjon, det skjønner jeg jo.. Vil det holdes mot meg?

Tror du blander begrep litt her. En referanse er en person som har sagt seg villig til å gå god for deg. Det er ikke noe du kan ha på CVen. At du har vært ansatt i bedriften kan du selvsagt ha på CVen uansett, så du mister eslvfølgelig ingen okumentasjon der.

kan sjefen velge å ikke uttale seg hvis han blir bedt om å gi en referanse for meg?

Det er ingen som er pliktig til å være referanse for deg. For at noen skal være referanse må du ha avtalt det med dem på forhånd. Det er ingen automatikk i det og det er frivillig om noen ønsker å være det. Hvis noen sier ja til å være referanse må du likevel gi dem beskjed hver gang du bruker dem som referanse slik at de er forbedret på å bli kontaktet.

Med andre ord kan ikke sjefen din brukes som referanse med mindre han frivillig ønsker det. Det du derimot har rett på er en skriftlig attest som bekrefter at du har jobbet der.

Sykemeldes jeg nå, så setter jeg jo jobben i en veldig vanskelig situasjon, det skjønner jeg jo.. Vil det holdes mot meg?

Godt mulig, men slik er nå livet.

• Liker 1
Skrevet

Kjære vene, kom deg ut! :tristbla:

Veien er kort fra å stå i dusjen og gråte, til å bli langtidssykemeldt for psykiske problemer. I det siste tilfellet kan du få store problemer med å komme ut i arbeidslivet igjen, og det vil du ikke

Begynn å søk andre jobber, jo før jo heller!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...