Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det finnes sikkert flere tråder på dette emnet, men jeg finner ingen så jeg spørr:

Jeg skatter 16% hvor mye kan jeg tjene i løpet av et år uten å få skattesmell?

jeg håper at jeg slipper å ordne nytt skattekort da jeg har prøvd på minside å beregne, men jeg får det ikke til. Det er så mange tall der som jeg ikke vet hva er.

jeg føler nesten at staten pålegger meg å ansette en økonom bare for å beregne min egen skatt.

Jeg har og googlet for å finne ut hvor mye jeg kan tjene før skattesmell, jeg har ringt skattekontoret, men de sa bare at: "så lenge jeg skatter 16% kan jeg tjene så mye jeg vil." Det er forsåvidt sant, men som student så ønsker jeg ikke å få skattesmell...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. jeg mener man kan tjene opptill 60 000 om man betaler 10 %. Så kanskje et sted mellom det og 100 000?

Skrevet

Du burde sette deg inn i hva tallene betyr, siden du tross alt skal ha skattekort hvert år. Det er ikke så komplisert som det ser ut til. Sannsynligvis er det svært få felt du må fylle inn på minside :)

Om du har 16% og ikke vil ha skattesmell, så kan du tjene opp mot 110 000. Men det er flere faktorer enn inntekt som spiller inn. For eksempel renteinntekter, BSU, om du er gift, om du har barn, formue osv. Disse faktorene kan endre skatteprosenten mye. Det er litt vanskelig å vite hva du synes er vanskelig, siden du ikke skriver noe spesifikt om det.

En veldig enkel kalkulator for å beregne skatt finner du HER.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...