Gå til innhold

Vanskelig å få i ham mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på snart 3 år. Han er en aktiv liten gutt, med masse lopper i blodet. Han har egentlig alltid vært glad i mat, men for en tid tilbake snudde det helt.

Begynte med at vi fikk hjem matpakker som var like fulle som da vi dro på morgenen, så begynte han å rynke på nesen av middagen. Han sier alltid at det er noe han ikke liker, og nekter tvert å spise det. Frokosten er en kamp... Ofte ender det med at han har tatt en bit, og det er det. Vi fikk beskjed av barnehagen om at han spiser veldig bra når de har lunsj. Da får han brødmat av dem... Vi begynte da å sende med ham frukt, istedenfor brødskiver, og dette har funket fint. Men allikevel nekter han å spise middag.

I går fikk jeg lurt i ham litt, ved å henge opp et ark på kjøleskapet, hvor han får klistre ett klistremerke hver gang han har vært flink til å spise. Men i dag tidlig nektet han igjen å spise frokost.

Det er sikkert ingen fare, han er jo frisk og rask, men jeg syns det er fortvilende å sitte og se på at han nesten ikke får i seg noe mat!

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er dette bare en fase han må igjennom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes sånt går i rykk og napp.

Godta at det er enkelte ting han ikke vil spise. (F.eks. poteter og blomkål...) Og ikke legg dette på tallerknen hans.

Tilby mat han kan forsyne seg av det han liker selv. (Wraps eller Taco. ;) )

Evt. tilsett noe han liker i maten. Som rosiner i indisk, eller cashewnøtter i pilaffris. Det er favoritter her. Da spises det plutselig mye. ;)

Vi har mat til faste tider. Ungene må smake på det de får på tallerknen, men det er ikke spisetvang. Spiser man ikke, kan man noen ganger få komme tilbake og spise kalde rester (om det er lenge til neste måltid.) Eller må vente til neste måltid.

Det er heller ikke lov å drikke seg mett.

Hos oss spiser minsten oftest mer enn 5-åringen...

Evt kan man høre med helsestasjonen hvis du er veldig bekymret.

Skrevet

Har gått litt opp og ned her også.. Men nå har det vært sånn lenge! Han forandrer mening om hva han liker hele tiden også, han kan for eksempel like spaghetti hvis vi har det en dag, men lager jeg det igjen etter et par uker, så liker han det ikke. Har vi kjøttkaker og poteter, spiser han bare kjøttkaker for han liker ikke poteter. Men så kan han bare spise poteter, fordi han ikke liker fiskepinner... Og han spiser veldig lite av det han "liker"! Helt sikkert ingen grunn til bekymring, men det er litt slitsomt å føle man må kjempe seg gjennom hvert måltid....

Syns det er verst med kveldsmaten, siden jeg er redd for at han er sulten da han legger seg. Og frokosten er heller ikke gøy, når jeg vet at han ikke spiste noe særlig kvelden før, også spiser han så og si ingenting da heller. Lunsjen i barnehagen er kl.11, syns det er lenge å gå uten mat for en liten kropp.

Skrevet

Friske barn sulter seg ikke...

Jeg vil tro han er i en periode for å spise lite nå, men at det tar seg opp igjen snart.

Regner med du har sikret at han ikke får spise NOE mellom måltidene?

(Vet mange foreldre har lett for å gi et par kjekser el.l om barnet ikke spiser, for alt er bedre enn ingenting - sier ikke at det er slik hos dere)

Sørg for å ha vann tilgjengelig nesten hele dagen, men begrens drikking rett før måltider.

Og så det viktigste - ikke stress ang maten!

Dette vil han kunne fange opp ubevisst, og vil påvirke hans spising.

Klistremerkebelønning ifht spising ville jeg vært forsiktig med. Man skal ikke belønnes for å spise mat, da man spiser om man er sulten, og ikke for en belønning.

Man er ALDRI flink når man spiser opp maten sin, da er man sulten!

Og man er ikke mindre flink om man spiser mindre mat!

I verste fall kan man ende opp med en maktkamp ifht mat => spiseforstyrrelser :-/

Skrevet

Klistremerkeordningen ble droppet! ;) Han skjønte uansett ikke noe av det... Men er nok som dere sier, en periode-sak! :) Ble bare litt frustrert her, syns det har pågått så lenge..

Takker for svar, og tips.

Skrevet

Det er ingenting som er mer ødeleggende for apetitten enn oppmerksomhet rundt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...