AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 hei. dette er ikke kritikk, men rett og slett nygjerrigheten min som må stilles. :gjeiper: hvorfor sier man måneder, fremfor år når det kommer til barn? jeg har en datter på 12 måneder.. hvorfor sier man ikke bare et år? eller at man har en sønn på 23 måneder. hvorfor ikke bare si at guttungen er straks to år? og hvor stopper man med å si måneder, å går over til år? jeg har en sønn på 48 måneder liksom. :gjeiper: hehe, er kanskje ikke så mange som sier det da. 1
Gjest Annaires Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Man sier det vel fordi det er så stor forskjell bare på få måneder når de er små..? Jeg sluttet med det da Frøkna var litt over året.. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 ja, jeg skjønner det jo med 4 måneder og slikt, snakker egentlig generelt mer opp når de kommer opp i den alderen at man egentlig kunne sagt x år gammel. 1
Gjest Annaires Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 ja, jeg skjønner det jo med 4 måneder og slikt, snakker egentlig generelt mer opp når de kommer opp i den alderen at man egentlig kunne sagt x år gammel. Da tror jeg det bare henger igjen av gammel vane 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 ok. takk for svar! hehe, har ikke barn selv, så jeg måtte bare spørre, kunne egentlig spurt en av venninnene mine som har barn og sier det, men var litt redd for at de kanskje ble fornærmet. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg synes månedene har ganske mye å si frem til ca to års alderen (er stor forskjell på en ettåring og en toåring også). Jeg og ei venninne har begge barn fra samme årskull, men det er stor forskjell på et marsbarn og et desemberbarn den første tiden. Tror jeg regnet måneder til ca et og et halvt år alderen. Da begynte jeg med halve år og etterhvert så ble det snart to (evt så sa jeg at hun blir to i mars eller tre som jeg nå sier...) 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 takk for svar. det kan jeg jo forstå. men er det for eksempel veldig forskjell på en unge på 23 måneder, og en på to år? jeg har også hørt folk snakket om barn på 32 måneder. er det ikke da like greit å si litt over to og et halvt år? eller to år og 8 måneder? i stedenfor at folk må "regne" seg ut hvor gammel ungen egentlig er. 1
Caramba Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 takk for svar. det kan jeg jo forstå. men er det for eksempel veldig forskjell på en unge på 23 måneder, og en på to år? jeg har også hørt folk snakket om barn på 32 måneder. er det ikke da like greit å si litt over to og et halvt år? eller to år og 8 måneder? i stedenfor at folk må "regne" seg ut hvor gammel ungen egentlig er. Jeg har brukt måneder på mine frem til ca 18 mnd, altså 1,5 år. Ja, jeg har sikkert også sagt 20 mnd i et par sammenhenger. Det er fordi utviklingen skjer så rivende fort, det er forskjell fra måned til måned. Jeg bruker mest måneder hvis jeg snakker konkret om utvikling med andre foreldre. Spør fremmede hvor gamle ungene er, så svarte jeg i år.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 takker for svar igjen. er nok sikker noe i det at det er en "foreldregreie", og jeg som da fremdeles ikke har barn, kanskje ser det på en annen måte. er jo logisk i grunn det. nei, for vi satt tre jenter å pratet (meg, en venninne av meg, og en venninne av henne igjen), min venninne har en datter på 13 måneder (og den kan jeg se) og hun andre har en datter på 32 måneder sa hun. og det hørtes veldig rart ut i mine ører (sikkert fordi jeg ikke er vandt til det). min venninne sa i ettertid at hennes venninne hang seg veldig i det at hun har en baby, baby her og baby der.. og hun hadde et intrykk at venninnen hennes veldig gjerne ville at datteren fremdeles skulle være en baby, og ikke et barn. kan det ligge noe i det, når det er snakk om såpass store barn, og foreldrene fremdeles omtaler barnet som baby, og snakker om måneder? (da snakker jeg ikke om barn på 15 måneder liksom, men litt høyere opp). 1
Gjest imli Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Fram til 2 år brukte eg å seie alderen i mnd. Etter det i år, evt år+halvår. Ungen er 2 år, ungen er 2,5 år osv.
Susan Sto Helit Skrevet 29. november 2011 #11 Skrevet 29. november 2011 Etter ett år har jeg som regel brukt år+ halvår/ litt over/snart For å beskrive. Opp til ett år er det "viktig" med mnd. Å bruke 32mnd anser jeg for å prøve å holde ungen "baby" så lenge som mulig. 2
Safran Skrevet 29. november 2011 #12 Skrevet 29. november 2011 32 mnd er nok å prøve å holde på babytilværelsen... Høres merkelig ut for meg. For meg høres det å telle mnd litt meningsløst ut etter 2årsdagen, men hver sin smak. Blir jo litt det samme med uker, husker jeg telte uker i begynnelsen, sluttet vel med det et sted mellom 10-20 uker og gikk over i måneder og nå går det i hele og halve år... 1
Papirfly Skrevet 29. november 2011 #13 Skrevet 29. november 2011 Det henger nok litt igjen etter graviditeten også, hvor man gjerne svarer "24+4" når noen spør hvor langt man er på vei... Jeg prøver å si hvor mange måneder det er snakk om i en sånn situasjon, så kan jeg heller forklare nærmere hvis de spør mer konkret. Tror jeg skal holde på den etter barnet har kommet også... Spør noen: "Hvor gammel er hun?", så svarer jeg helst 1,5 år, for eksempel. Det er ikke alle som er så gode på hoderegning!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #14 Skrevet 30. november 2011 Jeg skulle akkurat til å skrive det, at det blir som med graviditet. Når man ikke har vært gravid selv, så tenker man at man er x måneder på vei, mens når man blir gravid så går det i uker og dager. Slik er det med barn og. Jeg tror nok jeg kommer til å bruke måneder frem til 18 (min er 11 mnd nå), men etter det så høres det rart ut for meg.
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Du spør om det er stor forskjell på om ungen er 23 mnd og to år. Nei, det er jo ikke store forskjellen på et barn på 23 mnd og en som nettopp har fyllt to. Men det er ganske stor forskjell på akkurat to år, og nesten tre. Jeg tror jeg varierer på hva jeg sier. Noen ganger sier jeg 16 mnd, noen ganger sier jeg ett og et halvt, andre ganger sier jeg bare ett år. Kommer helt an på settingen. Men etter to år, synes jeg det blir merkelig å snakke om måneder. Da sier jeg "vel to år" eller "snart to og et halvt". Blir så mye hoderegning...
Gjest imli Skrevet 1. desember 2011 #16 Skrevet 1. desember 2011 Eg brukar ofte og seie "han var 2 år i haust"/"blir 4 til vinteren" o.l.
★Blackstar★ Skrevet 1. desember 2011 #17 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Jeg har aldri sagt mnd, bare år. Endret 1. desember 2011 av ★Blackstar★
Gjest imli Skrevet 1. desember 2011 #18 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har aldri sagt mnd, bare år. Då ungen var nyfødd og? "Blir eit år neste år"? 2
Caramba Skrevet 1. desember 2011 #19 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har aldri sagt mnd, bare år. Hva med når barnet var tre mnd, feks?
Tweak Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 Mi er 23 mnd men jeg har en stund nå sagt straks to år i stedet for folk klarer ikke helt å henge med. Hun er jo per definisjon 1 år enda, men det er så uendelig mye som har skjedd det siste året! Hun har vokst mye, utviklet seg ekstremt mye motorisk og med språk etc. Men jeg velger jo hva jeg skal si etter hvem jeg snakker med. Andre småbarnsmødre bruker jeg oftere antall mnd. til men de fleste andre bruker jeg år, som 1, 1.5 og straks 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå