Gå til innhold

Kjempefeit nabokatt som spiser fra fuglebrettet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en sann dyrevenn, derfor setter jeg opp fuglebrett hver vinter og forer fuglene vinteren gjennom. Er så koselig å se de fine pippipene, og spesielt siden jeg lenger ikke har andre dyr i hus.. Uansett, i år har det kommet nye naboer lenger bort i bygden, og de hadde med seg den feiteste katten jeg noen gang har sett. Jeg har også sett at den klatrer oppover stauren til brettet og spiser av og til middagsrester jeg legger ut til større fugler. Da jeg så det, laget jeg vegger rundt brettet og litt netting over slik at bare småfuglene kom seg inn. Men da sitter katten oppå brettet og pirker ut mat med labben. Jeg bruker å knuse meiseboller og legge inn, og selv det har katten sleika i seg..! Så nå lurer jeg på om jeg skal gi opp hele prosjektet, men da sitter jo fuglen der og ser lengselsfullt og savner mat? Om den da ikke blir mat, men jeg har aldri sett katten faktisk ta fugl, tror den er godt foret opp på annen mat..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en sann dyrevenn, derfor setter jeg opp fuglebrett hver vinter og forer fuglene vinteren gjennom. Er så koselig å se de fine pippipene, og spesielt siden jeg lenger ikke har andre dyr i hus.. Uansett, i år har det kommet nye naboer lenger bort i bygden, og de hadde med seg den feiteste katten jeg noen gang har sett. Jeg har også sett at den klatrer oppover stauren til brettet og spiser av og til middagsrester jeg legger ut til større fugler. Da jeg så det, laget jeg vegger rundt brettet og litt netting over slik at bare småfuglene kom seg inn. Men da sitter katten oppå brettet og pirker ut mat med labben. Jeg bruker å knuse meiseboller og legge inn, og selv det har katten sleika i seg..! Så nå lurer jeg på om jeg skal gi opp hele prosjektet, men da sitter jo fuglen der og ser lengselsfullt og savner mat? Om den da ikke blir mat, men jeg har aldri sett katten faktisk ta fugl, tror den er godt foret opp på annen mat..

Huff, sånn var vår katt også, bare med vårt eget fuglebrett. Jeg vet ikke hva slags fuglebrett du har, men vårt var frittstående i hagen, og vi fikk satt på en jernstang som katten ikke klarte å klatre opp.

Skrevet

Kan du ikke henge opp meisebollene i tynne grener det katten ikke kommer til? Og evt kjøpe et fuglehus som kan henges opp i trær? Du kan også laget fuglebrettet så stort at katten ikke klarer å klatre opp på det

Skrevet

Kan du ikke henge opp meisebollene i tynne grener det katten ikke kommer til? Og evt kjøpe et fuglehus som kan henges opp i trær? Du kan også laget fuglebrettet så stort at katten ikke klarer å klatre opp på det

Vi har dessverre ikke trær så lett tilgjengelig rundt huset, ikke før et godt stykke lenger vekk herfra. Men tipset fra det første innlegget, med jernstang, var genialt! Katten klatrer lett opp stauren dette står på, men lykke til med jernstanga :)Takk for tips og forslag dere!

Skrevet

Du kan jo prøve å legge ut litt appelsinskall eller noe sånt? Katter skyr lukta, så dte hjelper av og til på innpåslitne nabokatter.

Skrevet

Appelsinskallideen var god, her er det noen katter som ikke skal gå..

Gjest Spinell
Skrevet

Vi har dessverre ikke trær så lett tilgjengelig rundt huset, ikke før et godt stykke lenger vekk herfra. Men tipset fra det første innlegget, med jernstang, var genialt! Katten klatrer lett opp stauren dette står på, men lykke til med jernstanga :)Takk for tips og forslag dere!

Vi har heller ikke trær så nært huset, men hvis du har en overbygget veranda e.l. går det an å henge meisebollene helt i ytterkant av overbygget. Det har jeg gjort, og småfuglene koser seg veldig :) Det går også an å henge dem opp på undersiden av en balkong hvis man f.eks har balkong i 2. etasje.

Skrevet

Jernstang er fint, men husk at den må være høy nok. En vanlig katt hopper lett to meter, en kjempefeit en har nok noe begrenset radius. Brettet bør også stå i åpent lende, så det ikke er andre ting katten kan klatre på, og bruke for å hoppe videre.

(Min katt kom seg opp på et fuglebrett som hang midt oppe på en slett vegg, ved å klatre opp et tre på baksiden av huset, gå over taket, og så slippe seg ned ovenfra...)

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd.

Iah, mod

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...