Lyra Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Vi flyttet for noen måneder siden, og etter dette har pus fått den uvanen å tisse i vedkassa om natta (evt ellers også når vi ikke er hjemme). Så snart det er så lite ved oppi der at hun ser bunnen er hun oppi den og tisser, noe som jo blir et ekstra stort problem siden ved og opptenninfsbriketter blir vått. Det jeg ikke skjønner er hvorfor hun gjør dette. Hun er mest inne og har en dokasse lett tilgjengelig som blir like ofte skiftet på nå som før vi flyttet. Jeg skjønner jo at hun gjør det nå fordi hun kjenner lukta av at hun har gjort det før (har vasket og sprayet med sitron nå), men hvorfor begynne med det når dokassen er tilgjengelig? Markering? Vi har flyttet noen 3 ganger siden vi fikk henne for 3 år siden, og første gangen tissen hun i senga vår en periode...
KaDust Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Katter går på do mest der de synes det lukter godt, eller om de ikke liker den nåværende kattedoen. Og det bør alltid være en kattedo mer enn antall katter i huset, slik at de kan få velge litt hvor de vil gå. Det kan også være at hun ikke liker kattesanden. Katter liker best luktfri sand som ikke fester seg mellom potene dems. Forresten, om du vasker med sitron kan det godt være lukta som trekker henne tilbake. Vi vasket gulvet med sitronsåpe hver gang vår bæsjet eller tisset på gulvet også, så vi måtte bytte såpe. Etter det stopped hun
Lyra Skrevet 29. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2011 Har bare en katt, har alltid hatt samme kattedoen og samme kattesanden. Hadde samme vedkassa også, men hun begynte ikke å tisse i den før vi flyttet. Vasket ikke med sitron, skvettet litt sitron rundt etterpå. Tror forresten hun liker doen sin, hun kan nemlig fint finne på å komme inn etter noen timer ute og gå rett på do i kassa si...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Prøv urine off. Hjelper mot markering og gjentatt urinering på samme sted.
KaDust Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Da er det vel usikkerhet rundt det nye huset. Ellers vet jeg ikke, du evt prøve å gi henne en markkur, for mark kan endre oppførselen til en katt ganske drastisk
Gjest Lille-pus Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 (endret) Hvor oppbevares veden ? - før den bæres inn og legges i vedkassa. Om veden oppbevares utendørs (noe som jo er det normale oppbevaringssted for ved) så mistenker jeg at "noen andre" i den feline familie (les: en av nabokattene) har sørget for å merke vedstabelen godt og grundig med sin lukt. Når den lukten bringes inn i din katts hus så må det markeres over den andre kattens lukt. Det er mye erfaring og mange runder vedkasse-vasking bak dette innspillet mitt Endret 29. november 2011 av Lille-pus 2
Minya Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Hvor oppbevares veden ? - før den bæres inn og legges i vedkassa. Om veden oppbevares utendørs (noe som jo er det normale oppbevaringssted for ved) så mistenker jeg at "noen andre" i den feline familie (les: en av nabokattene) har sørget for å merke vedstabelen godt og grundig med sin lukt. Når den lukten bringes inn i din katts hus så må det markeres over den andre kattens lukt. Det er mye erfaring og mange runder vedkasse-vasking bak dette innspillet mitt Second that. Her og er det er problem at nabokattene har vært bortpå og skvetta på veden, slik at vår pus blir fryktelig interessert i veden vi tar inn. Har så langt fungert bra med Piss Off, og ingen skvetting inne.
Lyra Skrevet 29. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2011 Hvor oppbevares veden ? - før den bæres inn og legges i vedkassa. Om veden oppbevares utendørs (noe som jo er det normale oppbevaringssted for ved) så mistenker jeg at "noen andre" i den feline familie (les: en av nabokattene) har sørget for å merke vedstabelen godt og grundig med sin lukt. Når den lukten bringes inn i din katts hus så må det markeres over den andre kattens lukt. Det er mye erfaring og mange runder vedkasse-vasking bak dette innspillet mitt Veden oppbevares i uthuset den, med "låvedører" som hektes igjen, så er nok ikke noen katter som markerer på den... Men når vedkassen er full av ved så tisser hun jo ikke oppi der, bare når den er tom eller nesten tom...
Gjest Lille-pus Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Det er selvsagt også en mulighet at hun har vondt et eller annet sted..... Min sorte venn gikk en meget kort periode i vedkassen for å tisse.... Dette var kort tid før han endelig ble lagt til tannrøntgen og fikk operert ut tenner som var angrepet av FORL. Stakkars gutt, ble i vennlige ordelag 'beskyldt' av en vetrinær for "å være uskikkelig" La alle vetrinærer få grundig opplæring i hvordan mistenke FORL, og hvordan sette egen og klinikkens prestisjen til side og henvise til spesialist med nødvendig utstyr
Gjest Caitlin Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Flytting i seg selv er jo en dramatisk forandring for pus. En veterinær sa til meg for mange år siden at det å flytte var noe av det verste man kunne gjøre med en voksen katt. De er mye mer territorial-avhengige enn hunder og det kan være veldig vanskelig for en ny katt å komme inn i et nytt område der det bor mange andre katter som alt har en rang-ordning. At hun kommer inn og tisser kan jo kanskje være et tegn på at hun ikke er trygg ute? Hvor lenge har dere bodd der nå og hvor gammel er katten? Jeg tror jeg ville snudd vedkassen opp-ned en periode og se om hun da slutter eller om hun begynner å tisse andre steder. Eventuelt legg papir nedi for å se om det kan være blod i tisset - at hun har blærekatarr el... Eller bytt ut kattedoen med en som har tak, da føles det kanskje enda tryggere der
Lyra Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. desember 2011 Hun er nok ikke trygg ute nei, har hørt hun har sloss med en annen katt når hun er ute. Hun går så og si aldri på døra og vil ut, så hun får for det meste være inne. Samboeren min "hiver" henne ut om natta av og til kun fordi "katter skal være ute om natta", men han ser/hører jo selv at hun blir mobbet av nabokatten så som oftest får hun være inne. Hun fikk en tøff start hos oss også da, vi hadde en annen katt da vi tok imot henne som var fæl mot henne, men hun har vært alene i 1,5 år nå. Hun er 3,5 år og har kasse med tak på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå