Gjest gjestegjest Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Hei folkens! Nå må jeg bare skrive inn her til dere, for nå er jeg usikker på hvordan vi skal håndtere legginga av dattera vår på snart 2 år. Siden hun var liten baby har vi hatt gode soverutiner, og hun har aldri vært vanskelig å legge. Det vil si; hun har aldri begynt å gråte fordi hun skal legge seg, eller når hun har blitt lagt. Hun syns det alltid er kos å få legge seg, takk og lov! Det har ofte hendt hun bruker noe tid på å sovne, men da har hun sittet i senga og skravlet med seg selv eller lignende. (Dette var mens vi hadde sprinkelseng). For snart et halvt år siden fikk hun en skuveseng, siden lillebror skulle arve sprinkelsenga når han ble født. Lillebror er nå 2 mnd gammel. Bare så det er sagt, så merker vi ingen forskjell på henne ang soving fra før han kom til etter at han ble født. Overgangen til skuvesenga gikk smertefritt. Hun likte godt å sove der, men ulempen er at hun nå kunne gå ut og inn av soverommet som hun ville. Vi har fra dag en, møtt henne i døråpningen og fulgt henne inn på rommet, lagt henne i senga for så å si god natt. Når hun er kommet ut flere ganger, sier vi ingenting, men bare følger henne i senga og går ut igjen. Hun er smørblid, så det er ikke det at hun er engstelig eller redd når hun er alene på rommet. Når hun kommer ut av rommet uendelig mange ganger før hun sovner, har en av oss satt oss på en stol utenfor soveromsdøra hennes, sånn at hun har blitt innhentet med en gang hun kommer ut. Tilslutt gidder hun ikke mer og sovner, men på det verste har hun da kanskje vært ute av rommet 20-30 ganger. Hun kan godt virke trøtt (ikke så trøtt at hun har bikket over) når hun legger seg, men blir like aktiv likevel. Nå er det snart et halvt år siden hun fikk denne senga, men hun er fortsatt like "håpløs" med å komme ut av rommet. Når hun først sovner, sover hun hele natta. Derimot våkner hun veldig tidlig. Ofte halv seks, men noen ganger så tidlig som kvart på fem. Prøver å legge henne igjen, men da er hun klar for å stå opp, så hun er ute av senga igjen på et øyeblikk. Vi prøver å legge henne mellom halv sju og sju. Noen ganger litt senere, men merker ingen endring i sovemønsteret hennes om vi gjør det. Hun sover en gang på dagtid. Hjemme kan hun da gjerne sove 2 timer (noen ganger lenger, noen ganger kortere), mens i barnehagen våkner hun stort sett etter en time. Frem til nå har vi ikke forsøkt å f.eks lese for henne ved senga, fordi hun nok blir mer gira av det, men lurer på å prøve det nå. Når på kvelden bør vi i såfall begynne med det? Til vanlig tid når hun legger seg, eller bør vi da legge henne noe tidligere? Syns jo hun legger seg tidlig nok fra før av, liksom.. Bør vi gjøre noe med dagsovinga? Har vurdert det, men siden hun stort sett bare sover en time i barnehagen, og det ikke hjelper, så vet jeg ikke. Også er det jo det med at søvn avler søvn da!? Hva tror dere? I dag våknet hun kvart på fem, og gjett hvem som sovnet på gulvet sitt med dyna nå når klokka var kvart over åtte.. Hva er deres erfaringer rundt dette? Hjeelp!
snart mor til to Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Hva med å kjøpe en sprinkelseng til? Ofte sover barn i sprinkelseng til de er godt over to år. Eller kanskje kutte ut/ned på dagsovingen? Uansett syns jeg dere er kjempe flinke som ikke gir dere på tross av at hun har holdt på slik et halvår Det vil nok betale seg tilslutt, selv om det ikke virker slik nå... Lykke til.
Gjest Nuppa_ Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 Kanskje dere kan prøve å bare la henne få en liten lur på ca en halvtime et par dager? Kankje det er alt som skal til for at hun holder seg våken resten av dagen og er klar for senga rundt 7.
Gjest Blabla Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Vår datter på snart to år sover også i "storseng" Av og til tror hun det er morgen klokka tre - litt tidlig ;p Har en madrass på gulvet ved siden av senga hennes, jeg legger meg der og sier at det fortsatt er natt..Det funker hos oss, da hun ser at jeg sover legger hun seg også ned igjen. Av og til må jeg frem med den strenge stemmen "Det er fortsatt natt, slutt å tull og legg deg ned.." Har ingen gode råd for kveldsstyret desverre, men de kveldene vår ikke vil legge seg står jeg i døra slik at jeg ser det når hun løfter hodet fra puta og får stoppet henne får hun kommer seg ut av senga...
Gjest Annaires Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Slik har vi det her når Frøkna sover for lenge på dagtid. Kanskje dere skulle forsøke å gå ned en halvtime på dagtid?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Jeg tenkte også kutte ned på dagsovinga... Samtidig som jeg tenker at det med å stå opp igjen kanskje har blitt en uvane for henne. Selv om hun er trygg på rommet, kanskje hun av en eller annen grunn søker tryggheten i å være i nærheten av dere voksne, så hva med å være inne på rommet hennes til hun ligger rolig i senga...? Det er ikke sikkert det kreves mer enn fem minutter et par-tre kvelder, før hun vet at dere er der og syns det er greit at dere går ut. 22 måneder er ikke gammelt, og hvertfall ikke gammelt nok til å fortelle hvis hun av en eller annen grunn føler seg utrygg... Og en ting til: har dere sprinkelbeskytter i skuvesenga? Vår mini reagerer med uro hver gang jeg har forsøkt å fjerne den, så jeg tror han trenger varmen fra den...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 Jenta vår er to år nå, og vi har ingen planer om å bytte ut sprinkelsenga ennå. De få gangene vi har vært på besøk uten å ha den med, og hun måtte sove i en mer vanlig seng, har resultatet blitt slik du beskriver, ts, og vi endte med å legge henne i vogna og trille henne i søvn, for så å bære henne forsiktig over i senga. Jeg ville også vurdert å kjøpe en sprinkelseng til, evt på finn.no. Høres ikke ut som hun er helt klar for vanlig seng ennå.
BeaSti Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Min sønn er snart 3 år, og sover fortsatt i sprinkelseng. Han har aldri vist tegn på at han vil noe annet heller, ikke prøvd å klatre ut eller noe. Han skal snart få vanlig seng, men vi kvier oss litt siden jeg er ganske sikker på at da vil han begynne å rusle ut igjen når vi legger ham... Kommer nok til å vente en stund til! Jeg hadde nok satset på sprinkelseng en stund til, siden det virker som dette er noe hun kanskje ikke er helt klar for!
Gjest gjestegjest Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Takk for tilbakemeldinger! Jeg sitter nå og funderer på om hun skal få tilbake sprinkelsenga si, men jeg vet at hun veldig snart klarer å klatre ut av den. Hva gjør jeg da? Grunnen til at jeg vet det, er at vi for to uker siden var på overnatting hos hennes bestemor, og der sover hun i sprinkelseng. Kan nok være at vi bør prøve å gjøre noe med dagsovinga også. Håper virkelig dette løsner snart, for nå begynner vi å bli lei av å våke over soveromsdøra hennes;)
Gjest gjestegjest Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 En liten oppdatering: Har gitt barnehagen beskjed om at hun kun skal sove en halvtime, så i går var hennes første dag med så lite søvn på dagen. Hun så trøtt ut i går ettermiddag må jeg innrømme, men det gikk mye greiere å legge henne. Hun kom ut i stua kun 2 ganger før hun sovnet, og hun våknet ikke før klokka seks i morges. Tidlig det og, men bedre enn kvart på fem-fem som det har vært den siste tida. Så får vi bare se om dette var et engangstilfelle, eller om det nå kanskje kan løse seg.. Hvis dette ikke skulle fungere heller, så får hun tilbake sprinkelsenga si, eller skaffer en sengehest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå