Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn i sanitetsbataljonen på setermoen nå 19.januar, så jeg lurer på om det er noen der ute, som kanskje kan fortelle meg litt om både sanitetsbataljonen, og selve setermoen? Er veldig nyskjerrig, og vil gjerne høre andre tanker fra folk som har vert der før, og evt. om der er noen andre som skal dit nå i Januar? :) Er også interessert i å høre erfaring og mening fra andre jenter som er/har vert i militæret!

Videoannonse
Annonse
Gjest penguinlakris
Skrevet

Hei! Er ikke i Sanitetsbataljonen, ei heller er jeg jente. Dog er jeg i Panserbataljon, på nettopp Setermoen, og har et forholdsvis nært forhold til deler av Sanitetsbataljon. Nok om det.

Setermoen er en svært godt tilrettelagt militærleir - bra spisemesse, akseptabel velferd og kantine, gode utdanningsmuligheter samt at Setermoen sentrum byr på helt greie, grunnleggende, sivile muligheter. Setermoen er generelt i større grad preget av å være base for moderne utdanningsinstitusjoner enn militærleirene Skjold og Bardufoss.

I Sanitetsbataljon vil du trolig bli utdannet til nivå 3 i militær sanitet, hvilket er det høyeste kurset du kan oppnå uten å ta høyskole eller universitetsutdannelse. Kurset strekker seg gjerne over 3-4 uker. Videre er bataljonen hovedsaklig oppsatt på kjøretøyer M113 og SISU og Mercedes-Benz, , og dere bærer forsvarets nyinnkjøpte nærforsvarsvåpen MP7, hvilket er både enkelt og effektivt.

Slik som jeg har forstått det, er Sanitetsbataljonen fortsatt den eneste institusjonen hvor gutter og jenter sover på samme rom - dette bevisst for å bli kvitt fysiske og intime grenser mellom kjønnene, som potensielt medfører en dårligere utført tjeneste, da sanitet potensielt er særs intimt. Dere kan dog smykke dere med dusj på hvert rom, noe som vi også svært gjerne kunne tenke oss.

Videre - Sanitetsbataljonen er oppdelt i 3 kompanier: Sykehuskompaniet, Sanitetskompani brigade, samt Sanitetskompani HRS, men mye kan jeg ikke si om disse, dessverre. Det du bør, dog, er å følge med i timen når det kommer til utvelgelse av personellet til tjenestestillinger. Jeg anser det som sannsynlig at du helst vil være "medic" innenfor forholdsvis avansert sanitet, men det er også mulighet for å ende opp som vognfører eller administrasjonsassistent, for å eksemplifisere.

Kan legge til at det er bra antall jenter i bataljonen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i Sanitetsbataljonen, men det begynner å bli noen år siden nå.

Kan bare si at det var et uforglemmelig år.

Vi bodde på den gamle kaserna, og den var temmelig bedriten. Det må være nytt at jenter og gutter sover på samme rom, det gjorde ikke vi.

Ting kan ha forandret seg mye, men jeg kan jo fortelle kjapt om min tid inne.

Vi møtte opp og fikk utdelt rom og utstyr. Vi hadde deretter 6 ukers rekrutt. Det var hard fysisk trening, mye hat, tok Nivå 3 førstehjelp, beretløp osv.

Da vi var ferdige med denne vanlige infanteritreningen, fikk vi lov til å søke oss til forskjellig tyoe tjeneste.

Dengang var det et sykehuskompani og et støttekompani. Sykehuskompani har noe som heter LFSH, lett feltsykehus. Dette er et stort og mobilt sykehus. For å drive dette har man mye forskjellig personell. Du kan jobbe med førstehjelp, ta lastebillappen og bli lastebilsjåfør som kjører materiell osv.

Det andre kompaniet er de som henter pasienter ute i felt og bringer dem til sykehuset. Her hadde vi en tropp som hadde pansrede kjøretøy. Denne troppen var de som dro til Afghanistan om de ville det. Denne troppen var de som hentet i de fremste linjer, altså der det var mest action. De kjørte bakover til tryggere områder. Der ble de som regel møtt av en beltevogn, eller ev en MB som var soldater fra en annen tropp. Om de måtte enda lenger tilbake fra fronten, kunne de bli hentet av den siste troppen som kjørte vanlige MB'er.

På et kjøretøy er det stort sett en vognfører som får nødvendig sertifikat på relevant kjøretøy, en vognkommandør som leser kart og finner ruta til pasienten og er i kontakt med kommandovogna på samband, og tilslutt en sanitetsoldat som har hovedansvaret for førstehjelpen som utøves. Vognfører hadde AG3 (nå bruker de vel kanskje HK?), og vognkommandør og sanitetsoldat hadde Glock17. Alle skal likevel kunne førstehjelp, men siden vognkommandør og vognfører trenger en del annen trening, er det sanitetsoldat som får mest førstehjelpstrening.

For meg som er mindre interessert i bil og kjøretøy, er jeg veldig glad for at jeg fikk være sanitetsoldat. Det var utrolig lærerikt. Sanitetsbataljonen har et utrolig godt miljø, og mye bra og engasjert befal som brenner for førstehjelp. Jeg er sikker på at du får et kjempeflott år om du står på, ikke syter og viser at du duger. Da får du fort respekt av medsoldater, og de glemmer at du er jente. Nå er det vel flere jenter enn da jeg var inne, men vil vel tro at dette gjelder nå også. Lykke til!

Skrevet

Rettelse: tok nivå 2 under rekrutt, og nivå 3 litt senere.

Må også legge til at den ene av jentene var lastebilsjåfør og stortrivdes med det, så det kan godt være noe for andre, bare ikke for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...