Gå til innhold

Nail caps - klobeskyttere for katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt nylig og søkte på ebay etter katteutstyr, og kom da over noe jeg aldr har sett før, nemlig dette: Nail cap

Ut i fra beskrivelsen så det ut til å være noe til å lime på klørne, så jeg undersøkte nærmere om det kunne være riktig. Dessverre viste det seg å være det. Produktet er til å lime utenpå klørne for å hindre at katten kan klore.

Hele tanken bak produktet synes jeg er dypt tragisk. Det viser en manglende respekt for dyrs naturlige adferd. I stedet for at eieren lærer katten å ikke klore i møbler, eller andre upassende steder, blir katten tvunget til å gå med disse "beskytterne" og blir nærmest funksjonshemmet.

Produktet selges i flere farger og eventuelt med glitter slik at pus kan se fin ut på potene. Dessverre ser det også ut til at neglpynten gjør det nesten umulig å trekke inn klørne.

Nærmere beskrivelse av nail caps for cats:

safepetproducts.com

softpaws.com

softclaws.com

Er det noen som har hørt om dette produktet før?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vi deler dem ut gratis hos veterinæren til f.eks hunder med kraftig allergi som klør seg til blods så huden får hvile til medisinene begynner å virke. Samme med katter.

• Liker 2
Skrevet

Vi deler dem ut gratis hos veterinæren til f.eks hunder med kraftig allergi som klør seg til blods så huden får hvile til medisinene begynner å virke. Samme med katter.

Ok, det høres forståelig ut. Da er det jo bare ment å brukes midlertidig.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

De faller av etter noen få dager, det eneste man må passe på er at kloen er trimmet og at man sjekker beskytterne innimellom for å se om de løsner så dyret ikke spiser dem.

I amerika brukes de i hovedsak som et alternativ til å fjerne klørne permanent, så heller klobeskyttere da. Men det aller beste er jo helt klart og uten tvil å la de få bruke klørne sine:)

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes ikke bra ut med slike på stakkars pusen(jeg skjønner det med at de ikke skal klore seg til blods, men å bruke dem til vanlig reagerer jeg på). Det er jo slik at katten trenger klørne sine når den er ute, ikke bare til å forsvare seg, men også til å klatre i trær viss den må rømme osv. Å kneble katten på den måten er bare FEIL.

Skrevet

Disse nail cap'ene må kun være til bruk på innekatter. Hvis ikke ville jo katten bli fullstendig forsvarsløs i møte med andre katter eller dyr.

Nå kjenner jeg ikke noe mer detaljert til hvordan de fungerer, jeg kom bare over dem tilfeldig i går. For meg ser det likevel ut til at det vil hemme katten i å kunne bruke klørne. Å kvesse klørne handler ikke bare om pleie av klørne, det fungerer også som duftmarkering. Ved å hindre katten å gjøre dette, hindre man et grunnleggende instinkt hos dyret.

Ellers forstår jeg godt poenget med å bruke produktet midlertidig for å unngå at katter eller hunder klorer seg til blods. Da er det sikkert et nyttig hjelpemiddel.

• Liker 1
Skrevet

Har sett folk som f. eks får valp har satt sånne på katten for å forsikre seg om at det ikke blir klo i øyet på valpen de første ukene. Syns det er helt greit, både dyr og mennesker venner seg til det meste, og så lenge det ikke er noe som hemmer katten i å leve et vanlig liv et det ok for en periode.

De med glitter på, derimot....

• Liker 1
Skrevet

Vil påstå at dette produktet er MYE bedre enn alternativet i USA for de som misliker katter som klorer....

:( Aldri Google "declawing". Du kommer til å se svart på verden i et tiår etterpå om du er glad i katter.

• Liker 3
Skrevet

Vil påstå at dette produktet er MYE bedre enn alternativet i USA for de som misliker katter som klorer....

:( Aldri Google "declawing". Du kommer til å se svart på verden i et tiår etterpå om du er glad i katter.

Kanskje jeg har overreagert noe i forbindelse med nail cap'ene? Ble bare så sjokkert over at det var mulig å lime på et produkt som dekker over klørne på katter. I alle fall hvis det er ment til å brukes konstant. Ikke minst ble jeg sjokkert over å se at det blir solgt som et motetilbehør for katten.

Når det gjelder "declawing" er det så ille at jeg nesten ikke orker å tenke på det. Jeg fatter ikke at folk vil sin egen katt så vondt. Hvis de er så redd for at katten skal ødelegge møblene skulle de aldri hatt katt. Takk og lov at det er forbudt i Norge! Jeg forestiller meg at det må være like ille for en katt å få fjernet klørne som er ville vært for mennesker å få operert bort neglene.

Skrevet

Jeg tror heller det er like ille som det ville vært for mennesker å få operert bort tomlene. De mister jo verktøy, balanse, forsvar og stabilitet ved gange.. Usj.

Nei, da er det bedre (om enn litt sykt) med glitter på klørne.

• Liker 3
Skrevet

Jeg googlet litt om declawing.

Denne nettsiden sammenligner det med å få amputert bort det ytterste leddet av fingene... :haar:

Da er det tross alt bedre med klør som har glitter eller sterke farger.

Skrevet

Jeg googlet litt om declawing.

Denne nettsiden sammenligner det med å få amputert bort det ytterste leddet av fingene... :haar:

Da er det tross alt bedre med klør som har glitter eller sterke farger.

Det de ikke tenker på der er at katten vet at dens "beskyttelse" mot noe som er truende er borte, og hva gjør de da? Jo, de kompenserer med å bite mer... Så det i et prog på animal planet, de der animal cops, de er heller ikke tilhengere av denslags.

Skrevet

Bedre å investere i ett skikkelig kloremøbel enn å bruke tid og energi på å styre med disse gummiklørne :)

Og declawing, det er helt fjernt. De fjerner bokstavelig talt ytterste beinet på tåen. Fæl greie.

• Liker 1
Skrevet

Bedre å investere i ett skikkelig kloremøbel enn å bruke tid og energi på å styre med disse gummiklørne :)

Og declawing, det er helt fjernt. De fjerner bokstavelig talt ytterste beinet på tåen. Fæl greie.

Skal man først ha katt, må man også ta hensyn til det som er deres natur og instinkter! I tillegg går det an med litt tålmodighet å venne katten av med å klore i møblene når den har andre gode alternativer. Særlig for innekatter som ikke har mulighet for å bruke klørne sine i trær, er det viktig å skaffe gode kloremøbler.

Det må være late og ansvarsløse katteeiere som ikke kan sørge for skikkelige kloremøbler til dyrene sine, men heller velger å hemme dem i deres grunnleggende adferd.

• Liker 2
Skrevet

Må innrømme at skulle jeg ha gjort noe medisinsk inngrep på kattene mine for å gjøre hverdagen lettere, så er det å gi dem valium. Evt full lobotomi. Klørne er det minstre problemet.

>.<

(Har to 7mnd gamle kattunger i hus. De er overalt. Pøbeldyr. <3)

Gjest Caitlin
Skrevet

Jeg har også sett disse nail caps som er kommet, og syns egentlig det er forkastelig. :tristbla:

Jeg kan forstå at de kan være et alternativ hvis dyr klør seg fanatisk over en kort periode, men mener at det likevel fins andre alternativ som er mye bedre.

At nail caps er bedre enn declawing er på en måte ikke et argument som gjør det ok å bruke dem, folk som mener de må benytte enten eller burde ikke ha katt i utgangspunktet!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også sett disse nail caps som er kommet, og syns egentlig det er forkastelig. :tristbla:

Jeg kan forstå at de kan være et alternativ hvis dyr klør seg fanatisk over en kort periode, men mener at det likevel fins andre alternativ som er mye bedre.

At nail caps er bedre enn declawing er på en måte ikke et argument som gjør det ok å bruke dem, folk som mener de må benytte enten eller burde ikke ha katt i utgangspunktet!

Støtter deg i dette! :Nikke:

Jeg reagerer også på at produktet kalles nail cap. Katter har klør og ikke negler! Selv om de består av samme stoff, har klørne hos katter helt andre funksjoner enn neglene hos mennesker.

Skrevet

Skal man først ha katt, må man også ta hensyn til det som er deres natur og instinkter! I tillegg går det an med litt tålmodighet å venne katten av med å klore i møblene når den har andre gode alternativer. Særlig for innekatter som ikke har mulighet for å bruke klørne sine i trær, er det viktig å skaffe gode kloremøbler.

Det må være late og ansvarsløse katteeiere som ikke kan sørge for skikkelige kloremøbler til dyrene sine, men heller velger å hemme dem i deres grunnleggende adferd.

Her har kattene takhøye klorestativer, og det har aldri vært noe problem med kloring på møbler/tepper/tapeter. Skal man ha katt så får man tilpasse hjemmet, ikke katten! Mine er innekatter, og jeg klipper klørne jevnlig, men da bare den ytterste spissen. Utstillingskatter må få klørne klippet før hver utstilling uansett, så det er like greit å gjøre det fast, så er de vant til det.

Mener jeg har lest at man også kan få fjernet/ødelagt stemmebåndene på katter i USA, dette for å slippe mjauing? Vet noen noe mer om det? Høres jo helt jævlig ut spør dere meg. Tåler man ikke lyder fra katten, og gidder man ikke kjøpe skikkelige klorestativer, nei da får man droppe hele kattekjøpet...

• Liker 1
Skrevet

Mener jeg har lest at man også kan få fjernet/ødelagt stemmebåndene på katter i USA, dette for å slippe mjauing? Vet noen noe mer om det? Høres jo helt jævlig ut spør dere meg. Tåler man ikke lyder fra katten, og gidder man ikke kjøpe skikkelige klorestativer, nei da får man droppe hele kattekjøpet...

Jeg vet at operasjon på stemmebåndene blir gjort på hunder for å hindre bjeffing, men om det blir gjort på katter kjenner jeg ikke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

What??? Fjerne stemmebåndet? Stakker hunder(og katter viss det stemmer)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...