Antheia Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Hei! Jeg leier nå en leilighet på et feriested, og har skrevet under på kontrakt for 9 mnd. I kontrakten står det ingenting om det jeg nå skal spørre om, men før jeg flyttet fikk jeg en mail hvor det står: "Ved oppsigelse av kontrakt/forkorting av leigeforholdet, vert leiga rekna ut på nytt utfra den reelle leigetida (leiga vil stige for heile opphaldet)." I denne mailen var det også en prisoversikt hvor det sto at dersom én person leier i a) 3-4 mnd: 5100 kr/mnd b) 5-7 mnd: 4850 kr/mnd c) 9 mnd: 4450 kr/mnd (Hvor 8 mnd ble av vet ikke jeg). Så da har jeg et lite spørsmål... Har de lov til å sette opp leien min hvis jeg sier opp kontrakten nå, etter 4 mnd, til leien som jeg ville hatt dersom jeg i utgangspunktet skulle leid i 5-7 mnd, altså til 4850 kr/mnd? Og i tillegg forlange at jeg skal betale mellomlegget for de mnd jeg allerede har bodd her? Håper på raskt svar!!
Humbug? Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Hva stod det i kontrakten du signerte på at du skal betale pr. mnd? Det er dette som er avtalen dere i mellom.
Antheia Skrevet 29. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2011 Det sto hva prisen blir for hele leieoppholdet på 9 mnd, og så hva jeg skal betale per mnd (4450,-).
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg tror ikke de bare kan regulerer leien som det passer de på denne måten her altså!
Gjest Lottiplott Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Jeg skulle tro det bare er det du har signert på som er gyldig, hvis ikke må de skrive det også i kontrakten, ikke kun sende det på mail. Du kan jo prøve å kontakte forbrukerkontoret og høre om de kan hjelpe deg.
TN-># Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 Siden du i utgangspunktet har skrevet under på en 9-NI måneder lang kontrakt, har også utleier gitt deg en pris i henhold til den antatte totale leieinntekten, med andre ord gitt deg en slags "kvantumsrabatt". Dersom du som leietager bryter avtalen før kontraktens utgang påløper det som oftest en utbetalings sum og/eller som i ditt tilfelle betale mellomlegg for de mnd. du allerede har leid i forhold til de andre prisene for kortere leie. Dette står mest sannsynligvis i kontrakten som et eget punkt, "kontraktbrudd" / "oppsigelse av kontrakt".
Antheia Skrevet 29. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2011 Siden du i utgangspunktet har skrevet under på en 9-NI måneder lang kontrakt, har også utleier gitt deg en pris i henhold til den antatte totale leieinntekten, med andre ord gitt deg en slags "kvantumsrabatt". Dersom du som leietager bryter avtalen før kontraktens utgang påløper det som oftest en utbetalings sum og/eller som i ditt tilfelle betale mellomlegg for de mnd. du allerede har leid i forhold til de andre prisene for kortere leie. Dette står mest sannsynligvis i kontrakten som et eget punkt, "kontraktbrudd" / "oppsigelse av kontrakt". Som jeg sa innledningsvis, står det ikke noe om dette i kontrakten, men i en mail jeg og andre som bor her har fått. Det som står er "Leiga for 1 person i 9 månader er kr 40050,-. Den forfell til betaling i 9 terminar forkostsvis den 1. i kvar månad, kr. 4450,-" Det står ingenting i kontrakten om forkorting av kontrakt, eller om hvis jeg sier opp kontrakten.
TN-># Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Som jeg sa innledningsvis, står det ikke noe om dette i kontrakten, men i en mail jeg og andre som bor her har fått. Det som står er "Leiga for 1 person i 9 månader er kr 40050,-. Den forfell til betaling i 9 terminar forkostsvis den 1. i kvar månad, kr. 4450,-" Det står ingenting i kontrakten om forkorting av kontrakt, eller om hvis jeg sier opp kontrakten. Da kan det hende du har en sak, men merk at ved å "si opp" kontrakten før endte 9 måneder foretar du et kontraktbrudd. Dersom det er kun mellomlegg for 5 måneder de ber om er det snakk om 2000,- , men dersom utleier ikke er villig til å la deg si opp kontrakten må du betale fullt ut for de resterende 4 måneder som vil resultere i 17800,-. Det er ikke bare leietaker som beskyttes av denne type regler. Som nevnt tidligere, du kan alltids be om råd hos forbrukerrådet eller andre organisasjoner som jobber med sånt, men hadde det vært opp til meg hadde jeg betalt mellomlegget.
Antheia Skrevet 29. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2011 (endret) Da kan det hende du har en sak, men merk at ved å "si opp" kontrakten før endte 9 måneder foretar du et kontraktbrudd. Dersom det er kun mellomlegg for 5 måneder de ber om er det snakk om 2000,- , men dersom utleier ikke er villig til å la deg si opp kontrakten må du betale fullt ut for de resterende 4 måneder som vil resultere i 17800,-. Det er ikke bare leietaker som beskyttes av denne type regler. Som nevnt tidligere, du kan alltids be om råd hos forbrukerrådet eller andre organisasjoner som jobber med sånt, men hadde det vært opp til meg hadde jeg betalt mellomlegget. Å betale mellomlegget er enklere sagt enn gjort når jeg så vidt har råd til den leia jeg nå betaler + mat. For øvrig står det jo i huleieloven at utleier ikke kan sette opp leie første året, og at en leiekontrakt på under 1 år ansees for å være tidsubestemt. Nå er ikke jeg noen ekspert på lover og sånn (en av grunnene til at jeg ikke studerer juss ), men er ikke det utleier her vil gjøre da i strid med denne loven? Edit; For øvrig har jeg 3 mnd oppsigelsestid, og lov å si opp kontrakten når jeg vil. Endret 29. november 2011 av Antheia
Glitnir Skrevet 29. november 2011 #12 Skrevet 29. november 2011 Å betale mellomlegget er enklere sagt enn gjort når jeg så vidt har råd til den leia jeg nå betaler + mat. For øvrig står det jo i huleieloven at utleier ikke kan sette opp leie første året, og at en leiekontrakt på under 1 år ansees for å være tidsubestemt. Nå er ikke jeg noen ekspert på lover og sånn (en av grunnene til at jeg ikke studerer juss ), men er ikke det utleier her vil gjøre da i strid med denne loven? Edit; For øvrig har jeg 3 mnd oppsigelsestid, og lov å si opp kontrakten når jeg vil. Dersom det i kontrakten er bestemt 3 mnd oppsigelsestid, og ikke nevnt noe om prisøkning ved oppsigelse før 9 mnd, er det dette som gjelder.
Sin Skrevet 29. november 2011 #13 Skrevet 29. november 2011 Hvor lenge har du bodd der, og hva slags feriested er det? Det er ikke sikkert husleieloven regulerer forholdet: § 1-1. Lovens virkeområde m.v. Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag. Loven gjelder selv om bruksrett til bolig har grunnlag i en arbeidsavtale. For øvrig gjelder loven ikke hvor annet enn bruksrett til husrom er det vesentlige i avtaleforholdet. Loven gjelder selv om vederlaget helt eller delvis er fastsatt til annet enn penger. Loven gjelder ikke avtaler mellom hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester. Loven gjelder heller ikke avtaler om leie av husrom til ferie- og fritidsbruk. Med bolig menes i denne loven husrom som fullt ut eller for en ikke helt ubetydelig del skal brukes til beboelse. Med lokale menes i denne loven annet husrom enn bolig. 1
Antheia Skrevet 29. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 29. november 2011 Hvor lenge har du bodd der, og hva slags feriested er det? Det er ikke sikkert husleieloven regulerer forholdet: § 1-1. Lovens virkeområde m.v. Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag. Loven gjelder selv om bruksrett til bolig har grunnlag i en arbeidsavtale. For øvrig gjelder loven ikke hvor annet enn bruksrett til husrom er det vesentlige i avtaleforholdet. Loven gjelder selv om vederlaget helt eller delvis er fastsatt til annet enn penger. Loven gjelder ikke avtaler mellom hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester. Loven gjelder heller ikke avtaler om leie av husrom til ferie- og fritidsbruk. Med bolig menes i denne loven husrom som fullt ut eller for en ikke helt ubetydelig del skal brukes til beboelse. Med lokale menes i denne loven annet husrom enn bolig. Har bodd her siden August, og jeg vil anta at huslieiloven gjelder, iom at utleier refererer til denne andre steder i kontrakten. Litt usikker på hva du mener med "hva slags feriested" det er, men bor altså i en hytte. En av grunnene til at jeg vil flytte er at 1. juni krever utleier døgnpris på 250 kr dagen, noe jeg da ikke har råd til.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #15 Skrevet 29. november 2011 Har bodd her siden August, og jeg vil anta at huslieiloven gjelder, iom at utleier refererer til denne andre steder i kontrakten. Litt usikker på hva du mener med "hva slags feriested" det er, men bor altså i en hytte. En av grunnene til at jeg vil flytte er at 1. juni krever utleier døgnpris på 250 kr dagen, noe jeg da ikke har råd til. Om utleier i såfall har misforstått at husleieloven kommer til anvendelse, så har det ingen rettslig betydning. Det er vanskelig å si om dette faller inn eller utenfor husleieloven med så få opplysninger.
Antheia Skrevet 29. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 29. november 2011 Om utleier i såfall har misforstått at husleieloven kommer til anvendelse, så har det ingen rettslig betydning. Det er vanskelig å si om dette faller inn eller utenfor husleieloven med så få opplysninger. Hvilke andre opplysninger trenger du da? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå