Gå til innhold

Hvordan få bedre holdning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til hvordan man kan få bedre holdning?

Jeg er slank og sunn, ca. 1.70, er fornøyd med kropp og utseende, men sliter med at jeg alltid er veldig bøyd i ryggen. Ser det når jeg går, står og spesielt hvis jeg sitter uten ryggstøtte, ryggen faller sammen med en gang og det ser ikke bra ut.

Jeg trener ikke særlig mye :sjenert: Utenom en aktiv jobb og mye gå turer med hunder. Noen spesiell trening som egner seg godt til å få rettet opp ryggen? Eller annet man kan gjøre? :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enkelt forklart så er dårlig holdning for det meste på grunn av ubalanse mellom musklene på forsiden, og musklene på baksiden.

De aller aller fleste av oss sitter mye, og alt vi "gjør", det gjør vi foran oss (eks. sitte på pcen, spise mat, kjøre bil, handle osv). Vi løfter og drar veldig lite i hverdagen.

Er musklene på fremsiden strammere enn musklene på baksiden (ryggen) så vil de, til og med når du slapper av, dra skuldrene fremover og inn i en dårlig holdning. Du ser det sikkert i speilet.

For å forbedre holdningen må du styrke musklene i ryggen. Det vil også hjelpe deg med å minske sjansen for å få problemer med ryggen senere. Dessverre er dette noe mange tenker at "det skjer ikke meg", men.. En av mine venner er 30 og hadde skiveprolaps for noen mnd siden da han kom hjem fra ferie og løftet kofferten sin. Han hadde slitt litt med ryggvondt over en periode, men gjorde ikke noe med det. Da sier det plutselig pang en dag.

Om du kun kan trene hjemme, så finnes det kroppsvektsøvelser du kan begynne med. De fleste som ikke trener eller som kun trener kondisjon er svake i ryggen og trenger ikke økt belastning for at det skal være tungt uansett ;)

Enkel start:

DEnne er veldig god for øvre del av ryggen! Har du to halvlitersflasker så er det nok. DEn er tung.

Du kan også gjøre planken for sterkere kjernemusklatur, men jeg ville fokusert på ryggen til å starte med (selv om alt selvfølgelig er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk spøkelse :)

Skal ta noen slike øvelser, har vært borti de mange ganger før. Liker også pilates godt faktisk, men det er lenge siden sist, skal se om jeg kan få kjøpt en dvd.

Ellers leste jeg nå et tips hvor det stod at folk som ønsker bedre holdning må tenke på det hele dagen, fra de våkner til de legger seg, og at det vil føles slitsomt ut i starten, men at det faller seg naturlig etterhvert.

Uansett, kanskje jeg skal begynne å trene litt mer, har noen videoer her hjemme, og kanskje litt langrenn i vinter, så kanskje jeg har en rak holdning til våren ;) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett om atlasen var skjev. Om den ikke er det, så får man fort dårlig holdning, rygg og nakkeplager, hofteplager, eller ene foten blir lenger enn den andre osv...

Jeg har selv rettet og atlasen, og har fått en fin holdning, og jeg har heller ikke vondt i korsryggen lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...