Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen jeg kjenner fikk nettopp ett lisenskrav på ganske mange tusen, pga av manglende innbetaling av lisens de siset årene.

Det er snakk om en 2-3år siden en tv ble kjøpt på vedkommedes navn, og NRK har glemt bort å sende lisenskrav.

Med studentøkonomi så er jo dette litt kjipt. H*n mente ikke å la være å betale lisensen, men når kravet aldri kom så ble det bare slik.

Kan NRK kreve lisens for tidligere år, når feilen er deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den alminnelige foreldelsesfristen er tre år.

• Liker 2
Skrevet

NRK er meningsløse å krangle med. Du får en plate som går på repeat til du legger på røret. "Lisensavgiften er en offentlif avgift", "Paragraf ditten", "ettellerannetdutten". Mest bortkastede telefonsamtalen jeg har hatt på åresvis.

Betal lisensen.. Noe annet er å sloss mot vindmøller..

Er jo uansett ikke som om man slipper å betale for et produkt man mottar, selv om den fysiske regningen uteblir. Dessverre. Husker jeg hadde det sånn med strømregningen det første året etter at jeg flyttet ut. Så skuffet da den digre regningen plutselig dukket opp. Men sånn er det. Man lærer. Her har dere jo tross alt mottatt produktet dere ikke har betalt for. Kan ikke krangle på det.

Skrevet

Ja, foreldelsesfristen tenkte jeg ikke på...

Men den regningen var etter det jeg ble fortalt på over 9000kr, og det er vel en lisens på ca 2-2500 pr år? Så da må de ha lagt på et (stort) ekstragebyr?

Kan de det da? Greier ikke tyde lovene på lovdata rundt dette.

Gjest grapefrukt
Skrevet

Det blir litt dumt og tro at man slipper å betale regninger fordi man ikke har motatt dem i posten. Akkurat som at man vet at man må betale telefonregning, strømregning, etc, så vet man at man må betale lisensavgift når man har tv. Bare fordi man ikke får regningen i posten så betyr det ikke at man ikke skal betale. Det hender at posten blir borte, og det er ikke avsenders feil, uansett om det er NRK eller Telenor.

Når personen du kjenner er så dum at han/hun ikke tar kontakt for å betale regningen, ikke engang når det samme skjer året etter, da bør personen for det første forstå at det han/hun selvfølgelig må betale regningen uansett når den kommer, og at det selvsagt også innebærer gebyr. (Som antagelig blir MYE når man lar være å ta kontakt for å spørre hvorfor man ikke får regning i posten flere år på rad).

Skrevet

Nå spurte jeg ikke om denne personen var dum eller ikke ;)

For å svare på dette (ikke det at jeg føler jeg trenger det) så gjelder det en person som flyttet hjemmefra for å studere, kjøpte seg tv, og tenkte overhodet ikke på denne avgiften siden h*n hadde bodd hjemmefra før. Det handler ikke om å lure seg unna. Det var noe som ikke ble tenkt på.

Det var uansett ikke saken eller svar på spørsmål du kom med heller.

Vær heller saklig å kom med en link som enten bekrefter at det skal være et stort gebyr, enn å synse.

• Liker 3
Gjest grapefrukt
Skrevet

Nå spurte jeg ikke om denne personen var dum eller ikke ;)

For å svare på dette (ikke det at jeg føler jeg trenger det) så gjelder det en person som flyttet hjemmefra for å studere, kjøpte seg tv, og tenkte overhodet ikke på denne avgiften siden h*n hadde bodd hjemmefra før. Det handler ikke om å lure seg unna. Det var noe som ikke ble tenkt på.

Det var uansett ikke saken eller svar på spørsmål du kom med heller.

Vær heller saklig å kom med en link som enten bekrefter at det skal være et stort gebyr, enn å synse.

Hvor mer saklig kan det bli enn å si at når en regning ikke blir betalt og det går flere år, så blir gebyret deretter, ergo stort.

• Liker 2
Skrevet

NRK har utvidet lovhjemmel i forhold til å drive inn penger, så man er som regel ganske sjanseløs mot dem. Les de paragrafene som står på baksiden av kravene de sender, der står alle reglene de forholder seg til. Men dersom man ikke har penger vil man få det delt opp, når kravet går til SI.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...