Aerah Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 (endret) Jeg skal nå velge barnehage til min sønn. Han har gått i en god barnehage i flere år, men nå skal vi flytte til et større sted. Synes dette her er veldig vanskelig!! Vil gjerne ha en liten barnehage, det er det han er vant til. Men de små barnehagene er LANGT unna der vi skal bo. Hva bør jeg se etter? Synes det er vanskelig å få så mye ut av det på f.eks nettsider. Det er viktigere for meg at barna blir godt ivaretatt, har gode og trygge voksne, en stabil stab uten ørten vikarer og får mye omsorg, enn at de f.eks skal være på tur og aktiviseres i "tide og utide". (er selvfølgelig bra det også, men det er overhode ikke det viktigste.) Endret 28. november 2011 av takvifta
Gjest Nuppa_ Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Jeg skal nå velge barnehage til min sønn. Han har gått i en god barnehage i flere år, men nå skal vi flytte til et større sted. Synes dette her er veldig vanskelig!! Vil gjerne ha en liten barnehage, det er det han er vant til. Men de små barnehagene er LANGT unna der vi skal bo. Hva bør jeg se etter? Synes det er vanskelig å få så mye ut av det på f.eks nettsider. Det er viktigere for meg at barna blir godt ivaretatt, har gode og trygge voksne, en stabil stab uten ørten vikarer og får mye omsorg, enn at de f.eks skal være på tur og aktiviseres i "tide og utide". (er selvfølgelig bra det også, men det er overhode ikke det viktigste.) Du kjenner kanskje ikke noen som har erfaring med en av barnehagene e.l? Kanskje helsestasjonen der du skal flytte vet noe om hva de forskjellige barnhagene har i fokus, og de har helt sikkert hørt erfaringer fra forksjellige foreldre.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 Kan du ikke ringe rundt til de aktuelle barnehagene i det området da (kommunen det gjelder har nok en oversikt på nettsida si), og spørre dem om spørsmålene dine i det siste avsnittet? En del av spørsmålene dine får man jo ikke svar på via nettet, og det er ikke sikkert du får et konkret svar på hvor mange vikarer alle avdelingene har hatt heller. Men man får jo håpe du får svaret på det. Selv hadde vi geografi som øverste prioritet. Vi har ikke bil, så vi valgte ut fra korteste gangavstand. Er dere religiøse finnes det jo sikkert kristne barnehager i området også. Jeg husker en god artikkel jeg leste om dette for et par år siden. Den hadde drøssevis med punkter man kunne se etter. Desverre fant jeg den ikke igjen da jeg søkte etter den nå
Aerah Skrevet 29. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2011 Kan du ikke ringe rundt til de aktuelle barnehagene i det området da (kommunen det gjelder har nok en oversikt på nettsida si), og spørre dem om spørsmålene dine i det siste avsnittet? En del av spørsmålene dine får man jo ikke svar på via nettet, og det er ikke sikkert du får et konkret svar på hvor mange vikarer alle avdelingene har hatt heller. Men man får jo håpe du får svaret på det. Selv hadde vi geografi som øverste prioritet. Vi har ikke bil, så vi valgte ut fra korteste gangavstand. Er dere religiøse finnes det jo sikkert kristne barnehager i området også. Jeg husker en god artikkel jeg leste om dette for et par år siden. Den hadde drøssevis med punkter man kunne se etter. Desverre fant jeg den ikke igjen da jeg søkte etter den nå Den artikkelen hadde vært kjekk å se! Skal prøve å lete litt etter den selv, men takk for at du forsøkte! Skal prøve å ta en telefon til barnehagene rundtom, og kanskje helsestasjon også. Samtidig er jeg jo forberedt på at pedagogisk leder ønsker å fremstille sine barnehager som tilnærmet perfekte, og at helsesøster har taushetsplikt og antakelig ikke har anledning til å fraråde meg noen barnehager. Den nærmeste barnehagen er gedigen, med godt over 100 barn. Det blir for voldsomt for en stort sett rolig gutt som har gått i barnehage med maks 15 andre barn de siste 3 åra! Så da kjører jeg heller et lite stykke. Jeg kjenner ikke så mange andre foreldre med barn i barnehagen der vi skal flytte, så det blir litt vanskelig..:/
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 du er heldig om du kan VELGE barnehage til sønnen din selv. Her må man "ta det man får"
Aerah Skrevet 29. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2011 du er heldig om du kan VELGE barnehage til sønnen din selv. Her må man "ta det man får" Veldig heldig! Her jeg bor nå er det bare en barnehage på 2 timers avstand. Men når man kan velge vil man jo helst ha det beste. Jeg har aldri måttet velge barnehage før, så derfor litt greit å vite hva jeg bør se etter.
helenaa Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Jeg vet ikke hva du mener med "stor" og "liten" barnehage, men vil i alle fall melde at vi har en relativt stor (ca 100 barn), og det fungerer kjempefint. Jeg har til nå ikke sett noen ulemper som kommer av størrelsen (har hatt barn der i over 1,5 år). For meg ville geografi avgjort mest, evt uteområdet. Det er viktig for meg at barna kan ha litt plass rundt seg, og at det er mulighet for sol og skygge, samt ulike aktiviteter (gress å løpe på, asfalt å sykle på, sandkasse osv).
Susan Sto Helit Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Med mindre barnet har vanskelig for å forholde seg til barn det ikke kjenner godt, så er det ingen ulempe med en "stor" barnehage med ca 100 barn. De kan gjerne være bedre enn de minste også. De er hvertfall mindre sårbare. Vår barnehage har mange "faste" vikarer ved sykdom. De kjenner barna, og barna kjenner dem. Og de stepper da inn der det er syke voksne, istedenfor at det er nye vikarer hele tiden, som ikke barna har sett før. (Har opplevd begge deler, og det var mye mer usikkert og skummelt for barnet å leveres til en voksen det ikke hadde møtt før, enn en voksen det kjenner, fra en annen avdeling.) Uteområder er viktig. Vil si at åpningstider, aktiviteter/turer, kvalifisert personale, mat og utetider også er viktig. Og det går faktisk ganske mye tid i transport til og fra barnehage. Så det er en stor fordel å ha plass så nære hjemmet som mulig.
Klematis Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Jeg ville konsentrert meg om det jeg faktisk KAN sjekke og som er relativt fast. Dvs beliggenhet, åpningstider, uteareal, hvilke måltider som tilbys og se litt på formålsparagrafen deres. Hva en enkelt forelder synes ville jeg ikke tillagt så stor vekt, med mindre det var noen veldig alvorlige ting som gjorde forelderen misfornøyd. Hva de ansatte i barnehagen selv sier er jo også litt vanskelig å forholde seg til, noen overselger seg til de grader, noen er mer nøkterne. Hvordan relasjonene mellom de ansatte og barnet blir er vanskelig å si på forhånd, det avhenger av bådet de voksne og barnet. I tillegg kan personalet raskt skifte. Mye/lite vikarer kan også være forbigående. Store barnehager er som regel delt opp i mindre avdelinger som ikke har så mye med hverandre å gjøre, spesielt for de minste barna. Men er barnet ditt spesielt utrygt, er det kanskje en fordel at barnehagen er liten. Om argumentet er at det er det han er vant med, så tror jeg ikke det har så mye å si. Han må uansett venne seg til en helt ny barnehage, og er nå også eldre enn han var når han startet i sin forrige barnehage. Lykke til!
Aerah Skrevet 30. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2011 Takker for gode tips og innvendinger! Han har ikke problemer med å forholde seg til andre barn, men jeg vet at han blir veldig fort sliten dersom det skjer for mye rundt han hele tiden. Men barn er naturligvis tilpasningsdyktige. Den barnehagen som ligger nærmest er for det første en barnehage med 120 barn. Den er veldig ny (bygd i 2009), men jeg var ikke særlig begeistra for uteområdet. Joda, det var svært. Men det var veldig flatt, lite klatremuligheter (noe han liker veldig godt), og det så ut som om det var lite "lekeapparater" som sklier/klatrevegg/humpe osv.. Det er andre barnehager jeg nå har hørt blir anbefalt av flere, som er både mindre og har mye kosligere og utfordrende uteområde. Men den nærmeste barnehagen bortsett fra den førstnevnte her, tar ca 10-15 minutter å kjøre til. Har lest en del i formålsparagrafene, og de fleste virker jo veldig veldig bra. Det gjør nok formålsparagrafen i de fleste barnehager. Men det er vanskelig å vite om teori samsvarer med praksis Og det er kanskje å tilnærmet umulig å finne ut av også. hmpf...
helenaa Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 For meg ville det vært avgjørende om den kjøreturen var i samme retning som jobb eller ikke. Hvis det er en annen retning, ville jeg ikke ønsket å bruke 20-30 min hver dag på det hvis jeg kunne slippe.
Gjest gjest Skrevet 30. november 2011 #13 Skrevet 30. november 2011 Jeg støtter de andre som sier at en stor barnehage ofte er bedre enn en liten. Min yngste går i en barnehage med over 100 barn, og det er verdens mest fantastiske barnehage! De er delt inn i mindre grupper, men de har også aldresdelte aktiviteter. En stor barnehage har ofte mer ressurser både menneskelig og materielt . En stor barnehage har også ofte lettere for å tiltrekke seg gode pedagogiske ledere, fordi de vet at de får større muligheter ved å jobbe i en slik barnehage. Et annet element jeg ville vurdert ved valg av barnehage er hvilken skolekrets barna som går i barnehagen tilhører. Du har neppe planer om å bytte barnehage igjen før skolestart, og da er det en stor fordel at ikke alle de andre barna tilhører en annen skolekrets. Dersom det er kommunale barnehager du vurderer har de kanskje en brukerundersøkelse? I vår kommune finner man i hvert fall resultater på dette på kommunens hjemmesider.
Aerah Skrevet 30. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. november 2011 Jeg vet ikke hvilken jobb jeg får meg eller hvor den er før etter søknadsfristen er ute...:/ Vi skal bo litt utenfor sentrum, har valgt bosted etter hvilken skole jeg vil ha han inn på. Barnehagen i den skolekrinsen er den jeg nevnte over, med godt over 100 barn og, etter mitt synspunkt, et lite tilfredsstillede uteområde. Samtidig er det slik at barn i samme skolekrins som min sønn går i barnehager over hele byen. Den barnehagen er visst temmelig sprengt etter det jeg har forstått! :S
★Blackstar★ Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Det kommer helt ann på. For min del syns jeg at 100 barn er mer enn nok i en barnehage, da jeg vil at sønnen min også skal bli sett og hørt. At han ikke forsvinne gjennom hele flokken av unger, men samtidig vil jeg ikke at han skal gå i en barnehage med feks kun 10 stk som en barnehage her vi bor er. I sønnen min sin barnehage er de vel 90 stk, og alle blir sett og hørt hele tiden, dessuten er de som jobber der helt fantastiske, det er også viktig for meg. Jeg mener det er viktig å se etter hvordan barnehagen ser ut, om det er stor uteplass., altså aktivitetene ute osv, vet om mange som har bitteliten uteplass i barnehagen med så vidt noen som helst leker... Sønnen min elsker å være ute derfor var dette ekstra viktig hos oss. Også hvordan barnehagen generelt ser ut, om det er rent der og sånn.. Er ikke alle som er sånn, sett flere barnehager som ser helt j... ut for å si det sånn. Ellers hva planene deres er i barnehagen, om de er mye ute på tur, ellers hva som er målet for barnehagen. Og sist, men ikke minst hvor lenge barnehagen har åpent, og hvor langt barnehagen er fra der dere bor, evt jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå