Gå til innhold

Pleier seminarledere å vite hva man får på årets eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det høres litt rart ut om de skulle vite det. Altså, de vet jo hva som går igjen, men vet de AKKURAT hva som blir gitt på eksamen?

Jeg spør for jeg syns vi fikk en litt merkelig mail av hun ene. Det stod tema for skriveseminaret, også stod det i parantes bak det ene temaet (obs eksamensøving!!), og nederst stod det igjen at dette temaet var veldig viktig å få eksamenstrening i. Syns det var rart å understreke det slik i og med at de to andre temaene også har gått igjen på tidligere eksamensoppgaver, så man skulle jo tro at disse ikke var noe mindre relevante enn dette.

Med mindre hun vet noe vi ikke vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Skrevet

Hun vet ikke de nøyaktige spørsmålene på eksamen, med mindre det er noe alvorlig galt med skolen din...

Basert på erfaring med en liknende jobb som seminarlederen din, så vil jeg si at i tillegg til å kunne observere tidligere eksamensoppgaver og hva som går igjen, på samme måte som du klarer å lese de gamle oppgavene, så har hun bedre kjennskap til eksamensemner fordi hun sikkert har vært i møter mellom seminarledere og kursansvarlige der sistnevnte har påpekt hva som er viktig på en annen måte enn overfor studentene. I tillegg får hun sikkert nok spørsmål fra studentene til å vite hvilke temaer dere generelt har problemer med, og kan derfor peke på oppgaver dere bør fokusere på. Kan derfor hende hun bare mener de andre temaene er greiere å lese seg opp på, og at det eneste hun vet er hva dere sliter med. Så intensjonen er nok å være hjelpsom.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Hun vet ikke de nøyaktige spørsmålene på eksamen, med mindre det er noe alvorlig galt med skolen din...

Hva slags seminar diskuterer vi egentlig? På universitetet er det som regel seminarleder/foredragsholder i faget som lager eksamen, og da vet de jo hva det går i.

Skrevet

Nei, hun vet det nok ikke. Hun er nok bare en masterstudent, og har ingenting med å lage eksamen. Det kan hende at hun syns det var litt dårlig oppmøte de forrige gangene, eller at hun vet at dette er et vanskelig tema etc..

Skrevet

Hva slags seminar diskuterer vi egentlig? På universitetet er det som regel seminarleder/foredragsholder i faget som lager eksamen, og da vet de jo hva det går i.

Nei. Jeg har gått på tre universiteter i Norge, og på alle er seminarlederen en masterstudent, med unntak av fransk grammatikk. Og disse lager overhodet ikke eksamen.

Skrevet

Dette lurer jeg også på, om forelesere har tilgang til eksamensresultatene våre. Vet ikke hva du mener med seminarleder, begrepet blir ikke brukt hos oss.

Etter at vårens eksamenskarakterer ble offentliggjort i fjor, fikk jeg gratulasjon fra ene foreleseren min for godt resultat. Vet ikke om hun var med å rette eksamen e.l, men hun visste vertfall karakteren min. Litt rart?

Skrevet

Nei. Jeg har gått på tre universiteter i Norge, og på alle er seminarlederen en masterstudent, med unntak av fransk grammatikk. Og disse lager overhodet ikke eksamen.

Hva med å svare på hva slags seminarleder vi diskuterer? På mitt universitet har jeg aldri hørt dette begrepet blir brukt om annet enn faglærer, som holder forelesninger og leder seminarundervisning. Og de har også ansvar for utforming av eksamen.

Skrevet

Etter at vårens eksamenskarakterer ble offentliggjort i fjor, fikk jeg gratulasjon fra ene foreleseren min for godt resultat. Vet ikke om hun var med å rette eksamen e.l, men hun visste vertfall karakteren min. Litt rart?

Hvorfor er det rart? At foreleser både lager og retter eksamen har vært regelen så langt for min del. Går man høyere studier er det ofte begrenset hvor mange som har tilstrekkelig kompetanse innefor hvert fag, så det er det ofte det eneste alternativet.

Skrevet

Hvorfor er det rart? At foreleser både lager og retter eksamen har vært regelen så langt for min del. Går man høyere studier er det ofte begrenset hvor mange som har tilstrekkelig kompetanse innefor hvert fag, så det er det ofte det eneste alternativet.

Det er jo rart fordi eksamen er anonym? Poenget med kandidatnummer er jo at sensor ikke skal vite hvem som har skrevet de ulike besvarelsene, så man mister jo litt tiltroen til det systemet når sensor tydeligvis kjenner til ens resultat. Da er det ikke mye anonymt?

Har også fått tilbakemelding fra foreleser om at jeg har oppnådd bra resultat i et fag, men da hadde jeg krysset av på at det var OK å bruke besvarelsen min i andre sammenhenger. Derfor hadde foreleser ment at det var OK å sjekke kandidatnr. mitt opp mot navn, og tatt kontakt med meg, foreleser hadde aldri gjort det hadde jeg ikke krysset av for at det var OK. Og det er da en selvfølge, eller???

Skrevet

Det er jo rart fordi eksamen er anonym? Poenget med kandidatnummer er jo at sensor ikke skal vite hvem som har skrevet de ulike besvarelsene, så man mister jo litt tiltroen til det systemet når sensor tydeligvis kjenner til ens resultat. Da er det ikke mye anonymt?

Jeg trodde hovedpoenget med numrene var at man skulle være anonym under selve sensuren? Men jeg vet ikke hvordan dette er praktisk når sensuren er over.

Ser i UiO's forskrift at de sier at

(1) Ved skriftlig eksamen med tilsyn skal eksamenskandidatens anonymitet sikres så langt det er faglig eller praktisk mulig.

http://www.admin.uio.no/admhb/reglhb/studier/studier-eksamen-grader/forskr-studier-eks.xml#para6

Og enkelte fagfelt blir så små, at det ikke vil være faglig/praktisk mulig å sikre 100% anonymitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...