Gå til innhold

HTC Sensation i utlandet, hva må jeg slå av for å ikke bli loppa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første android telefon, HTC SENSATION...og nå skal jeg til utlandet og er livredd for å bli loppa for penger fordi den bruker internett....uten at jeg har kontroll! Hva må jeg huske å slå av? Trådløst nett? Men hva med 3g? Dataroaming? Jeg er så redd at den driver å logger seg på face og alt uten at jeg styrer.....

kan jeg bruke wifi? altså koble til nettverk på hotellet uten at det koster?

Videoannonse
Annonse
Gjest anonymx92
Skrevet

Regner med det er som iPhone! 3g, dataroaming og mobidata !

Gjest anonymx92
Skrevet

Trådløst nett koster ingen penger, så det trenger du ikke bekymre deg for !

Skrevet

Trådløst nett koster ingen penger, så det trenger du ikke bekymre deg for !

Men dessverre har mange telefoner (fjøler) et veldig diffust skille mellom tråløs (wlan) og mobilnett, sånn at man er veldig usikker på hva som er hva.

Jeg har en et eller to år gammel enkel Samsung med Android OS. I den lett tilgjengelige "dingsemenyen", som man trekker ned fra toppen, er det separat knapp for wifi og separat for bluetooth. Men hva med mobilnett...??? Det inngår jo normalt ikke i begrepet wifi (som er trådløst wlan). Hvis jeg skal slå av mobilnett (som jo er det farligste hva det å bli snytt angår), så må jeg inn i instillinger og nede i der et sted slå av "data roaming" eller fjerne APN (Access Point Names).

Jeg kan naturligvis sette den i flymodus, men da funker jo ikke wlan heller...

Fullstendig villedende og ulogisk, så jeg mistenker tele/nettleverandørene for å presse inn sånne diffuse menyer hos produsentene. Dette tjener de milliarder på årlig. Jeg ønsker ikke å bidra. Det er fullt av applikasjoner i sånne telefoner som bare skal bruke nettet 'litt' innimellom og det er nok til å flå mange...

Jeg har null interesse av å bruke hundrelapper i måneden på sånt.

Mulig det er bedre på nyere/dyrere modeller, hva vet jeg...?

Skrevet (endret)

Og hvilken vanlig bruker vet forresten forskjell på:

3G

Wifi

Mobilnett

UMTS

HSCSD

GPRS

Edge

GSM-data

(W)CDMA

HSDxx

Jeg er teknisk kyndig, men har detti av lasset for lengst i denne bransjen. Merker meg begrepene, men det stopper stort sett der...

Endret av slask
Skrevet

På htc har man hvertfall widgets til både mobilt nett og trådløst nett blant annet. Bare ta de fram og skru av det som trengs :)

Skrevet

Jeg kan naturligvis sette den i flymodus, men da funker jo ikke wlan heller...

Det gjør det på min iPhone :briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...