Gjest Gjest Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Vi er en barnefamilie, bor i en gammel enebolig, har hittil hatt litt tilfeldig plasserte røykvarslere omkring som vi har vært dårlige til å følge opp batterilevetid på etc. Nå har vi bestemt oss for seriekoblede varslere i alle etasjer. Spørsmålet er om vi bør ha røykvarsler tilknyttet en sentral eller ikke? Hva er vanlig? Hva er tryggest/best? Det er et firma som har tilbydt oss å installere nye varslere (ganske mange tilsammen) og en varmedetektor, de tar ca 7000 kr for å installere disse. Med på kjøpet følger en tyverialarm, men dette er ikke så viktig for oss, vi bor ikke i et tyveri-utsatt område. Firmaet tar ca 300 kr/mnd i abonnementsavgift. Vi betaler da ikke noe ekstra for evt. utrykning, og vi er tilkoblet en alarmsentral. Høres dette bra/lurt/fornuftig ut? Hvordan gjør dere andre det?
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Har 6 seriekoblede røykvarselere i huset. En på loftet, en i kjelleren og de andre 4 i hovedetasjen og soverommene. Vi er ikke tilkoblet noen sentral, bor i byggefelt og ikke langt fra brannstasjonen. Kanskje 2 km. Har vel egentlig aldri tenkt på å tilknytte huset til noen sentral. Gikk også til innkjøp av skumapparater, mest fordi jeg vegrer meg for å utløse pulverapparater. Skumapparatene vet jeg at jeg ikke vil være betenksom for å utløse. Har et brannteppe også. Det er eneste brannsikring vi har. 2
Gjest Annaires Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 (endret) Vi har valgt å tilknytte det sekuritas. Hvor mange reagerer egentlig på en alarm som står og uler i nabolaget? Eller hvor mange hører en alarm som uler på dagtid når de fleste er på jobb? Nei, om det begynner å brenne når vi ikke er hjemme betaler jeg gladelig for at det er noen som rykket ut, at det også er tyverialarm er bare et pluss. Skal installere branntrapp utenfor huset i tilknytning til soverommene. Brannteppe har vi på kjøkkenet, ellers har vi apparater i alle tre etasjer. Endret 28. november 2011 av Annaires
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Jeg har jobbet som vekter i mange år, rykket ut på alarmer osv. Mitt beste råd til deg er å sjekke med flere kjente firma som feks g4s, securitas og nokas for å nevne noen. Hold deg langt unna de små vaktselskapene. Sammenlign pris, det er store forskjeller siden konkuransen er så stor. Så lenge du har alarm til vaktselskap som er fg godkjent, får du noen rabbater hos forsikringsselskapet ditt. Skulle huset ditt brenne ned uten å være tilknyttet vaktselskap får du igjen på forsikringen uannsett. Men du betaler for den ekstra tryggheten. Spør også om rutinene til vaktselskapene om de melder fra til brannvesenet når brannalarmen går og ikke får svar hos deg. Og husk å få innstallert panikk-knapp om du skal sikre deg mot brann og innbrudd. Det er også greit at noen reagerer når du er på ferie osv... Men ikke stol helt på utrykkningstiden de oppgir. Den stemmer aldri og er helt tilfeldig. Det kan gå mange alarmer på en natt, og vekterne som rykker ut har ikke mulighet til å kjøre fortere enn vanlige fartsgrenser. En ting er ihvertfall sikkert, har du råd til både innbrudd og brannalarm er du ihvertfall enda sikkrere enn du var før. Innbrudd og brann kan skje hos alle ! Syns egentlig 7000 var en litt drøy pris....
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Glemte også å si at du kan få detektor som reagere på lekasjer. Feks ved varmtvanns breder osv. Da kan du unngå at huset blir vannskadet osv......
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg mener du kommer langt med å seriekoble i egen bolig samt å sørge for skum- og pulverapparat samt brannteppe. Muligens brannstide eller tau. Jeg har valgt å ikke ha alarm. Bor i et stille område. Brenner det og vi er hjemme så har jeg gjort alt som gjøres kan. Ikke et firma som kan redde oss. Brenner det og jeg ikke er hjemme så er det kun verdier som går tapt. Jeg anser ikke kostnaden pr. måned berettiget opp mot hva jeg får. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Sjekk ut "røykvarslere kan gi falsk trygghet" på youtube. Optisk røykvarsler er hvertfall å anbefale, kontra ionisk type. Gjerne seriekoblet! Når det kommer til vaktselskap.. Sjekk ut om noen av dem kontakter naboer for deg om det skulle være noe. Naboer er gull verdt, og kan være først på stedet for å hjelpe til. Det fikk noen bekjente av meg erfare da det brant hjemme hos dem. Naboene fikk en telefon og kom og hjalp dem ut. Men hadde de ikke fått den telefonen hadde de ikke vært like fort på plass, det sa de selv også.
skruf Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Vi har seriekoblete røykvarslere, med hovedbase på kontoret i huset. Ganske stort hus, har en røykvarsler utenfor soverommene til barna, en utenfor rommet til meg og mannen, og en i hver "fløy" av huset. Dette går direkte til brannvakta her vi bor (et tilbud her i byen), så ved alarm ser de nøyaktig hvilken del av huset alarmen går, og de rykker ut tvert. Har og en såkalt stille alarm, så hvis strømmen går og alle signal blir kuttet så går det alarm hos dem. Standard at de ringer opp og sjekker, får de ikke svar så rykker de ut. Jeg husker ikke helt hva vi betalte for å innstalere dette, men det var nok noen tusen. I tillegg betaler vi 200kr i måneden. Utrykninger er da innkludert. Vi har og brannslukkningsapperater utenfor soverommene, en i kjelleren og brannteppe på kjøkkenet.
Wildy Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Jeg bor i et stort , gammlet trehus med tre leiligheter. Vi har seriekoblede røykvarslere i alle leiligheter, loft og kjelle. Det hender det blir livlig når studentene som leier den minste leiligheten svir pizzaen , men det er til å leve med. I tillegg er det CO2-apparat og branntepper på alle kjøkken; skumapparat og branntepper på alle trappeavsatser,brannstiger fra alle soveromsvinduer i andre etasje og forflytningsbåre i leiligheten til mine forerlde ( min mor er ufør). Men kanskje det viktigste for brannsikkerheten er at alt elektrisk anlegg er byttet og alle ildsteder er godkjente.
Wild-Animal Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Etter å ha opplevet brann i et gammelt hus har jeg nå seriekoblede brannvarslere (også på soverom) koblet til sentral med varsling til alarmsentral. De seriekoblede brannvarslerene i hver etasje hjalp lite når ingen i huset våknet av de. Hadde ikke en tilfeldig forbipasserende hørt dem hadde ikke jeg skrevet dette.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Har bare røykvarslere, ikke seriekoblede. Brannslukningsapparat og branntepper. Bor så langt unna brannstasjonen og andre folk at det ikke er vits i å betale noe ekstra for noenting annet enn forsikring. De vil aldri rekke frem uansett hvor mye jeg betaler, dessverre.
Vibi Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 (endret) Vi har en securitas directpakke, med seriekoplete røykvarslere (en i hver etasje), og en sirene som utløses dersom det har vært så og så mange graders økning i løpet av minutt. Fulgte også med tyverialarm, med sensorer på inngangsdør, verandadør og et vindu, samt et kamera som tar tre bilder dersom alarmen utløses. Disse bildene går rett til alarmsentral. Bor i en by hvor det har vært en del innbrudd de siste årene, så for oss var dette en grei pakke. Monteringen var gratis, og vi betaler 369 kr i måneden. Ellers skal det monteres branntrapp i kombinasjon med soverommene oppe idag, faktisk - og vi har et pulverapparat i hver etasje. Føler at vi har tatt de forhåndsreglene vi bør ta med småbarn i huset. Endret 30. november 2011 av Vibi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå