Gå til innhold

Gateløp i Oslo


bambis

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å ta med sambo på et gateløp i Oslo til våren, for at vi skal ha et mål å trene mot. Problemet er at jeg ikke finner noe løp som passer for begge to. Jeg synes egentlig at 5km er langt nok, da ingen av oss har gjort noe sånt før, og synes det er et litt mer overkommelig mål en 10 km. Det virker som alle løpene jeg finner som er på 5km er bare for damer. Er det noe som kan passe for oss begge to der ute?

Tusen takk for hjelp og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sentrumsløpet er 10 km. Med mindre dere begge har astma eller andre handicap, så burde det være rikelig med tid til å komme i form til å klare å løpe 10 km. Jeg kikka på Sentrumsløpets nettside nå, det er 150 dager igjen. En person som starter på rimelig bar bakke nå skulle med riktig trening klare å løpe Sentrumsløpet om 150 dager på godt under en time.

Du og samboer får nok heve ambisjonsnivået litt. Det er ikke for ingenting at løpene på 5 km er for barn eller for kvinner; det krever ikke mye trening for å være i stand til å i det minste småjogge sammenhengende i 5 km. Da kvinneløpene ble startet, særlig Grete Waitz-løpet, var det ikke så mange kvinner som drev med løping, og da var 5 km greit for å gi dem en smak. I våre dager er det vel få eller ingen som betviler kvinners evne til å løpe langt, så jeg mener at disse 5 kilometers kvinneløpene har utspilt sin rolle.

Da jeg begynte å jogge tidlig i tenårene var jeg ikke i all verdens form, den første runden var på 3-4 km, jeg løp den i moderat tempo. Det tok meg 3-4 måneder å øke øktene til 10 km, og da trente jeg ikke spesielt planmessig, det ser jeg i ettertid nå som jeg har lest en del litteratur om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...