Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk det plutselig for meg her om dagen at jeg har lyst til å bli lærer! Er snart ferdig med 1. semester på sykepleien, men har i noen mnd nå planlagt permisjon etter jul siden jeg er usikker på om det er dette jeg faktisk vil. Så det neste halve året planlegger jeg å jobbe, før jeg prøver meg på noe nytt til høsten.

Men jeg kjenner ingen som er lærere, eller noen som studerer dette så jeg lurer egentlig på hvordan studiet er (har lest en del på nettet, men vil høre litt erfaringer osv.) og hvordan jobben er. Fordeler og ulemper.

Videoannonse
Annonse
Gjest helenehøi
Skrevet

På grunnskolelærerstudiet er det 30studiepoeng norsk (mange innleveringer, nesten alt på nynorsk), 15p matte og 15p elevkunnskap & pedagogikk første året. Det er et hardt studie med tanke på innleveringer og praksis, men veldig spennende.

Det er to uker med praksis tidlig på høsten, da finner man jo ofte ut om det er noe som passer en eller ikke.. Men har du tenk på å jobbe på SFO eller som vikar på en skole etter jul? :)

Skrevet

Rettelse: 50% er på nynorsk, 50% er bokmål ;)

Og går du 5-10. har du ikke matte om du har norsk og vica versa (med mindre du har ett av dem som valgfag da).

Da har du en av de, pluss et valgfag, og så velger du en nytt valgfag tredje eller fjerde studieår (tror det kommer litt an på hvor du er).

Det er veldig artig og spennende ja, men studiet består av mye skriving og oppgaver som skal inn, så det er ikke for den som vil ha lite å jobbe med i ukedagene. Praksis er kjempeartig!! :D

Skrevet

Om lærerstudiet er noe for deg, er nå én ting, men jeg går ut fra at du har tenkt å jobbe som lærer også?

Veldig mange kvinner står mellom lærer/sykepleier, men disse yrkene er i realiteten rake motsetninger (turnus kontra laaange uker, og dertil masse ferier/avspasering). Nå virker det jo som at du har bestemt deg for uansett å ikke bli sykepleier da.

Jeg har jobbet som lærer uten ppu i ett år, og hadde da 100% stilling på ungdomsskole, med kontaktlæreransvar.

Det du bør like/takle for å bli lærer, er:

- mye kveldstidsjobbing

- tørre å faktisk stå foran en klasse

- ikke bli satt ut når alt går skeis

- klare å ha en god dialog med foreldrene (jeg synes det var ei stor utfordring med foreldrekonferanser, men så ser jeg ut som om jeg er på alder med elevene mine også, da)

I tillegg får du:

- fri hver helg og ferier. Stort sett er det rettearbeid, men du slipper i allefall å stresse med barnevakt. Og ALLTID fri på juleaften!

- mulighet til å hjelpe barn og unge til å få ei god framtid

- mulighet til å hjelpe barn som ikke har det så godt hjemme (jeg var med på å avdekke omsorgssvikt i to ulike hjem dette året. Det er STERK kost, og utrolig vanskelig når en står oppi det)

Dette året var det desidert beste i livet mitt, og jeg gleder meg veldig til å bli ferdig med PPU. Det var utrolig krevende, vanskelig, skummelt og arbeidssomt, og det passer nok ikke for alle. Spesielt på ungdomsskolen er en veldig prisgitt hvilket team en havner på (om kjemien mellom lærerne er god), og hvordan rektor har lagt opp hverdagen.

På skolen min var arbeidsdagene veldig greie pga ingen fast arbeidstid utover undervisningstimene, og fellestid to dager i uka. Stort sett kunne jeg altså dra hjem etter siste undervisningstime, og heller jobbe hjemme på kveldstid. Pga små barn passet dette utmerket for meg, men mange skoler praktiserer 8-16-arbeid.

Gjest helenehøi
Skrevet

Rettelse: 50% er på nynorsk, 50% er bokmål ;)

Og går du 5-10. har du ikke matte om du har norsk og vica versa (med mindre du har ett av dem som valgfag da).

Da har du en av de, pluss et valgfag, og så velger du en nytt valgfag tredje eller fjerde studieår (tror det kommer litt an på hvor du er).

Det er veldig artig og spennende ja, men studiet består av mye skriving og oppgaver som skal inn, så det er ikke for den som vil ha lite å jobbe med i ukedagene. Praksis er kjempeartig!! :D

Vi hadde alle innleveringer på nynorsk. Men med den bokbloggen og bokomtalene ble det kanskje 50/50 ja :unsure: Det var ihvertfall mer enn nok. Jeg gikk 1-7.trinn da. :)

Definitivt ikke et hvilehjem-studie, nei :)

Skrevet

Vi hadde alle innleveringer på nynorsk. Men med den bokbloggen og bokomtalene ble det kanskje 50/50 ja :unsure: Det var ihvertfall mer enn nok. Jeg gikk 1-7.trinn da. :)

Definitivt ikke et hvilehjem-studie, nei :)

Disse tingene varierer nok fra skole til skole. ;) Det er ingen sentrale regler for akkurat dette, så det er nok skolen din som har bestemt målform på oppgaver samt boklogg/bokomtale hos dere. :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve å få meg en lærerassistent stilling eller noe annet innenfor skole etter jul slik at jeg får "prøvd" det litt ut før jeg bestemmer meg helt.

Off, dette med utdanning er ikke lett!

Skrevet

jeg ser at det er lagt opp forskjellig på studiestedene, så jeg anbefaler deg egentlig å ringe den aktuelle skolen som du vil studere ved.

Høgskolen i Bergen sitt opplegg:

GLU 1-7

1 år:

norsk: Bokmål høst og 1 forprøve(literatur) skriftlig eksamen. Nynorsk vår, 2 forprøver (en literatur og en språk) skriftlig eksamen.

PEL: 2 forprøver (en høst og en vår) begge knyttet til praksis. muntlig eksamen på våren.

Valgfag (jeg hadde engelsk): en forprøve på våren. skulle lage et undervisningsopplegg på 2-3 timer og gjennomføre i praksis. skulle etterpå lage skrive hva som kunne gått anderledes. skriftlig eksamen på våren

praksis: 4 uker høst og 4 uker vår.

2 år:

matte: En forprøve knyttet til praksis og muntlig eksamen på høsten.

pel: en forprøve knyttet til praksis på høsten og en forprøve på våren. skriftlig eksamen på våren.

valgfag (engelsk): 2 fagtekster som skal skrives i løpet av året og en muntlig eksamen på våren

praksis 4 uker høst og 3 uker vår.

gangen videre med praksis og forprøver har de ikke helt bestemt enda så det kan jeg ikke svare på. kommer mer info til våren håper jeg..

3 år.

valgfag + bachelor i pel

4 år

valgfag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...