Gå til innhold

Overgang til felles økonomi når jeg er eier fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sambo har bodd sammen nå i to år, i mitt hus. Han har betalt husleie.

Til våren vurderer vi å bygge garasje, og siden jeg ikke får låne mer på min inntekt må han også inn i bildet. Vi er ikke gift så for å slippe dokumentavgift ønsker vi ikke å skjøte halvparten av eiendommen over på han. Spørsmålet er om vi kan løse det på denne måten som skissert under:

- Vi bruker en megler til å gi en verdivurdering.

- Vi skriver en avtale om at dersom det en gang skulle bli slutt, så må vi ta en ny verdivurdering og dele 'overskuddet'.

- Vil denne avtalen være juridisk bindene?

- Hva vil skje om jeg skulle falle bort? jeg har et barn fra før som er eneste arving, vil man da kun se på skjøtet hvem som er eier?

Vi ønsker å komme frem til en fornuftig løsning uten å bruke advokat. Ikke det at vi på noen måte er uenig, men for ikke å møte noen fallgruver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig står det på skjøtet hvem som eier eiendommen og huset. Hvis dere vil bygge garasje så foreslår jeg at han bygger den og lar den inlemmes i en samboerontrakt på den måten at blir det slutt mellom dere skal han ha utbetalt det garasjen kostet å bygge. Ta vare på kvitteringer etc.

Det beste er å bruke noen kroner på advokat, du har særkullsbarn som er din arving og faller du fra før barnet er myndig kommer overformynderiet inn i bildet.

En samboerkontrakt er heller ikke mye verdt ved dødsfall uten at det foreligger testamenter fra partene.

Skrevet

Jeg anbefaler kryssende livsforsikring i forhold til dødsfall.

Skrevet

Jeg anbefaler kryssende livsforsikring i forhold til dødsfall.

En veldig lur ting å gjøre men her er det særkullsbarn og han eier ingen del av huset. Så det vil ikke bety noe annet en at hun får utbetalt livspolisen hans hvis han dør først, så sant han ikke har barn.

Skrevet

En veldig lur ting å gjøre men her er det særkullsbarn og han eier ingen del av huset. Så det vil ikke bety noe annet en at hun får utbetalt livspolisen hans hvis han dør først, så sant han ikke har barn.

Han vil jo også få utbetalt hennes livsforsikring dersom hun dør. Cluet her er at livsforsikringen ikke går inn i dødsboet og da må det være kryssende.

Skrevet

Skal samboer låne penger til å finansiere dette?

Skrevet

Selvfølgelig står det på skjøtet hvem som eier eiendommen og huset. Hvis dere vil bygge garasje så foreslår jeg at han bygger den og lar den inlemmes i en samboerontrakt på den måten at blir det slutt mellom dere skal han ha utbetalt det garasjen kostet å bygge. Ta vare på kvitteringer etc.

Det beste er å bruke noen kroner på advokat, du har særkullsbarn som er din arving og faller du fra før barnet er myndig kommer overformynderiet inn i bildet.

En samboerkontrakt er heller ikke mye verdt ved dødsfall uten at det foreligger testamenter fra partene.

Grunnen til at vi skal ta opp dette lånet sammen er fordi han også skal kunne få ta del i verdistingninga og at vi begge betaler ned på felles lån. Men å bruke 30-40' på å skjøte over er ikke aktuelt så lenge det er gratis når man er gift, og vi har jo et håp om at vi gifter oss en dag.

Og problematikken er selvfølgelig komplett i og med at det er barn inne i bildet ja :)

Skrevet

Skal samboer låne penger til å finansiere dette?

Vi skal låne penger til dette ja.

Skrevet

Der dere må gjøre er å få verdien på boligen og se den i forhold til det lånet du har nå, det som er i mellom blir din egenkapital som du skal ha med deg ut igjen om det blir slutt.

Skrevet

For all del: Kontakt advokat og få hjelp. Det er mye bedre å bruke 2000kr på det nå, enn at du sitter skikkelig i saksa om det en dag skulle bli slutt.

Skrevet

Vi skal låne penger til dette ja.

Det er ingen banker som vil gi han boliglån uten at han har grunnbokshjemmel til eiendommen. Tinglysning av skjøte har ingenting å si dere i mellom, men har betydning i forhold til tredjemenn.

For all del: Kontakt advokat og få hjelp. Det er mye bedre å bruke 2000kr på det nå, enn at du sitter skikkelig i saksa om det en dag skulle bli slutt.

Signerer denne. Dynamisk tingsrett er juss for jurister.

Skrevet

Det er ingen banker som vil gi han boliglån uten at han har grunnbokshjemmel til eiendommen. Tinglysning av skjøte har ingenting å si dere i mellom, men har betydning i forhold til tredjemenn.

Signerer denne. Dynamisk tingsrett er juss for jurister.

Lånet vil ikke være noen problem, siden huset vil stå som sikkerhet og det er mer enn nok å ta av der.

Men advokat er nok best siden det er så mange faktorer som kan spille inn og påvirke. Mener jeg kan få noe billigere advokathjelp gjennom forbundet mitt.

Takk for svar alle sammen. Fikk poengtert at det ER kompliserte saker. :)

Skrevet

Lånet vil ikke være noen problem, siden huset vil stå som sikkerhet og det er mer enn nok å ta av der.

Men advokat er nok best siden det er så mange faktorer som kan spille inn og påvirke. Mener jeg kan få noe billigere advokathjelp gjennom forbundet mitt.

Takk for svar alle sammen. Fikk poengtert at det ER kompliserte saker. :)

Det du skriver i andre avsnitt bekrefter det du skriver i første avsnitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...