Gå til innhold

Rotta mi begynner å bli lam :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd det og har erfaringer?

Vi har lest litt om det på nettet, de kan leve godt og lenge uten å kunne bevege seg så mye som før. Så lenge vi gjør det meste av vasken og slikt for henne, så skal det jo gå. Jeg er bare så lei meg :( Stakkars lille hårballen min. Hun kan ikke gå ordentlig, kan ikke sitte på bakbena, kan ikke holde maten så godt som før. Men hun lider ikke, er bare litt "slapp". Spiser fremdeles som en hest og tømmer vannflaskene (og romsterer som vanlig hele natta!)

Skriver egentlig bare for å høre om det er andre som har hatt rotter med samme problem, og hvor lenge de evnt. kunne leve med det?

Får liksom litt vondt i sjela av at surrejenta mi ikke er ung og rask mer :(

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

trist å høre. =(

Hun her har hatt noen rotter opp gjennom årene som har blitt syke. Nå husker ikke jeg om en av de ble lam men kanskje du kan få noen råd osv av hun. Hun har ganske gode kunnskaper om rotter. :)

http://arisiathegreat.blogg.no/

Skrevet

Hun kan ikke gå ordentlig, kan ikke sitte på bakbena, kan ikke holde maten så godt som før.

Hvor gammel er hun?

For meg høres det dessverre ut som noe mer enn alderdom (alderdom setter seg som regel bare i bakenden i form av 'lamme'/slappe bakbein), og for meg virker dette som symptomer på hypofysesvulst/slag e.l.

Jeg skal være ærlig, og dessverre ville jeg satt en strek nå og tatt farvel før hun blir enda verre. Sjekk gjerne hos veterinær, forhør deg om symptomene.

Stor klem til deg, det er forferdigelig trist når de blir gamle/syke.

• Liker 2
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Hvor gammel er hun?

For meg høres det dessverre ut som noe mer enn alderdom (alderdom setter seg som regel bare i bakenden i form av 'lamme'/slappe bakbein), og for meg virker dette som symptomer på hypofysesvulst/slag e.l.

Jeg skal være ærlig, og dessverre ville jeg satt en strek nå og tatt farvel før hun blir enda verre. Sjekk gjerne hos veterinær, forhør deg om symptomene.

Signerer denne :)

I tillegg må jeg føye på at du dessverre ikke kan vite om hun lider eller ikke; gnagere er eksperter på å skjule smerte. Er et overlevelsesinstinkt.

:klemmer: til deg!

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Joda det er det du beskriver, har lurt på slag men det hadde ørkenrotta mi og en av de tidligere rottene jeg hadde, så det er det ikke. Dette har kommet litt etter litt og det er i bakbena, de er slappe og hun drar de etter seg mer enn hun går på de. Tærne på den ene bakfoten begynner å krølles innover ogsp :(

Min kjære er veldig glad i dyr (og veldig flink med de) og har funnet masse info om hvordan å ta vare på rotter med denne tilstanden, men jeg tror ikke det er noen annen utvei enn å ende visa. Dakkars liten.

Jeg adopterte henne så jeg vet ikke hvor gammel hun var da jeg fikk henne. Hun er ca. 3 år. Synes jo dette er lite da mine gamle rotter ble 5 år, men de blir jo ikke så gamle lenger har jeg lest :sjenert:

Skrevet

Har du løpehjul til henne? Det ødelegger ryggen til rotter. Skal du ha løpehjul må det isåfall være et som ser ut som en UFO. Men finn et skikkelig rotteforum. Der har de mye bedre peiling. Tonje! her kan jo mye også.

Skrevet (endret)

Dette har kommet litt etter litt og det er i bakbena, de er slappe og hun drar de etter seg mer enn hun går på de. Tærne på den ene bakfoten begynner å krølles innover ogsp :(

Dette er jo typisk alderdom, det har skjedd med alle mine gamle. Jeg kaller det bare 'slappe bakben' :fnise: Det har de klart seg fint med til noe annet tar knekken på de, fordi de har fått hjelp til grooming osv av burkamerater :rodmer:

Jeg ble bare mer bekymret når du nevnte at hun går ustøtt, sitter ustøtt og holder mat ustøtt, det er typisk hypofysesvulst (og det blir verre!).

Nå har jeg bare fått konstantert hypofysesvulst på en av mine gjennom obduksjon, symptomene var klare på forhånd, men har en rotteomgangskrets (kan man kalle det det? :fnise: ) som også har hatt flere tilfeller, og jeg har aldri sett andre grunner enn svulst/slag.

Veldig, veldig trist, det er jo så sjelden de bare sovner inn hjemme, og det er vanskelig å ta de med på siste reisen.

Stor trøsteklem til dere.

Endret av mysticmoo
Skrevet

jeg har desverre ikke så mye peiling på rotter, og det er mange år siden jeg hadde smådyr. men det høres desverre ikke veldig bra ut. :( jeg ville nok kanskje tatt hun med til veterinær (som kan smådyr), og hørt med de. men det høres veldig ut som noe som kan komme med alderdom. det er jo ikke sikkert det er over og ut, kanskje det er noe dyrlegen har vært borti før, og kan komme med tips.

dette svaret var kanskje ikke så mye hjelp i, men jeg sender deg i alle fall en god :klem: og ønsker dere masse lykke til.

Skrevet

Takk for klemmer og omtake!

Vi koste med henne i går, hun er blitt så "liten" og svak, tynn og lett. Selvom hun fremdeles spiser mye (!) og drikker som normalt, så kjennes det bare ut som om hun visner vekk. Hun bæsjer ikke på oss lenger heller :( (Det hørtes sikkert veldig rart ut, men hun pleide alltid å bæsje på oss hver gang hun ble tatt ut av buret, alltid!).

Æsj :(

Gjest Heloise
Skrevet

Det har gått skrekkelig fort nedover med jenta. I morgen skal hun avlives :(

Skrevet

Huff, stakar :klemmer: Masse varme klemmer. Jeg hadde en rotte som måtte avlives på grunn av kreft. Hun slikket samboeren min på fingeren helt til hun sovnet inn. Åh, skulle ønske rotter kunne leve i 10 år minst <3

Skrevet

Så trist å høre at det gikk så ille! Fant veterinæren ut hva som var galt? Stor trøsteklem fra meg, det er vondt å miste disse små :(:klemmer:

Ser andre her har nevnt hypofysetumor, og det er absolutt noe å ha i bakhodet da det virker som om hyppigheten av hypofysetumor har økt i det siste (muligens i sammenheng med Suprelorin-implantat, altså kjemisk kastrerings-chip?). Men samtidig synes jeg ikke at alt du beskriver her høres helt typisk hypofysetumor ut. Nå har jeg kun hatt én rotte med hypofysetumor da, så jeg har jo liten personlig erfaring. Og hun ble dårlig mer eller mindre over natten, gikk fra sprek og tilsynelatende frisk til helt apatisk, totalt skjev og ukoordinert, problemer med å holde maten, etter hvert problemer med å puste m.m. Andre rotter får det ikke like akutt, da er visst ofte noen av de første symptomene dårlig koordinasjon/skjevhet i kroppen samt "slappe" forlabber som ikke fungerer helt som de skal. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det. Etter hvert forsvinner rotta mer og mer, har fått det beskrevet av en veterinær som at det "ikke er noen hjemme".

Dette ble langt. Uansett, poenget var at det slettes ikke er sikkert at det var dette. Og hypofysetumor kan lett oppdages ved obduksjon, hypofysen som ligger under hjernen og som vanligvis skal være lyserosa og liten og "usynlig" blir gjerne stor og mørk/svart. Det var den på rotta mi som jeg nylig mistet. Selv jeg uten noen veterinærutdanning så veldig tydelig svulsten.

Forresten, veterinæren jeg bruker som er veldig flink på tamrotter sier at mange mistolker hypofysetumor for å være slag. Slag er visst slettes ikke så vanlig hos rotter som hypofysetumor er. Hypofysetumor kan ikke behandles, ikke i lengden, mens slag kan rotter derimot komme seg fra om de er heldige og får riktig behandling. Samme med mellomøreinfeksjon som også kan ha liknende symptomer (skjevhet).

Og hvis det er noen trøst så er 3 år mye for en tamrotte nå til dags. Hører aldri om rotter som blir 5 år, mens det er mange som mister rottene sine rundt 2-årsalderen. Så du hadde henne lenge, og hun har nok hatt et godt liv hos deg!

Gjest Heloise
Skrevet

Hei Tonje! og tusen takk for informativt innlegg :)

Høres ikke ut som det var hypofysetumor hun hadde, heller ikke slag. Hadde en rotte som fikk skjevhet, husker ikke helt eksakt hva det var, men han ble operert og levde lenge etterpå - Dog fremdeles litt skjev.

Dyrlegen visste ikke helt hva det var, for det kunne være så mye galt med henne. Hun ble "lam" i bena sine (dvs. hun hadde noe følelse og bevegelse men kunne ikke gå skikkelig lenger, dro bena etter seg mer eller mindre).

Men en natt mens jeg var på jobb fikk jeg melding av kjæresten "Hun er blitt mye værre". Da hadde hun begynt å væske fra øynene (rødt) og blø fra nesen. Bestilte time dagen etter. Jeg klarte ikke la henne gå igjennom mer smerte, det var bare grusomt. Hun gikk fra normal til "lam" ganske fort, men så gikk det plutselig bare rett nedover.

Har funnet ut at hun ble 3,5 år gammel ca. Savner henne nå men er en lettelse at hun ikke lenger har vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...