Gå til innhold

Kan barnevernet ta min baby ifra meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg på helsestasjonen med babyen min.

Jeg går på forsterket helsestasjon pga tidligere rusproblemer.

Jeg sluttet med engang jeg ble gravid og har ikke rørt noe siden.

Jeg har også kuttet ut alle mine gamle venner.

Dette vet jordmor.

Jeg sliter litt med å huske ting, nei jeg har ikke hukommelsestap (tror jeg), jeg holder på å bli "utredet" for dette, men tviler sterkt på at jeg har det.

Jeg tror bare at jeg er litt dårlig til å huske. Ikke ting som at min baby må ha mat, ny bleie eller at jeg må gå på jobb. Men ting som "6.2.12 kl 1230 har du og din baby time på helsestasjonen". sånne ting liksom.

Jordmor vet også dette.

Men idag, når vi var der så sa h*n at vi ikke hadde kommet på 2 timer som var satt opp.

Jeg beklagde selvfølgelig dette på det sterkeste.

Jeg sa også at jeg ville bytte helsestasjon siden vi bor et lite stykke unna den helsestasjonen som vi går til nå og det fins en som kun er ca 5 min unna der vi bor.

"nei, da leverer jeg en bekymringsmelding til barnevernet" sa hun.

Jeg ble helt målløs og spurte hvorfor i alle dager hun skulle gjøre det?

"Fordi dere (meg og samboer) har vært narkomaner". svarte hun.

"Vi er jo ikke det nå og det vet du utmerket godt!"

Jo, hun viste jo det men siden vi glemmer timer og siden vi har rust oss (før h*n ble født)så kom hun til å gjøre det om vi byttet helsestasjon.

Så sa jeg "syns du at h*n ser syk ut? Synd du at jeg ser ruset ut? Utvikler h*n seg ikke sånn som h*n skal? "

Jo, H*n syntes at min baby hadde utviklet seg veldig bra og hun tvilte ikke på at jeg og sambo er rusfrie.

"Jeg kan ta en urinprøve her og nå, om det er det du vil" sa jeg.

nei, det trengte jeg ikke, sa hun. Hun tvilte jo ikke på meg/oss, det var ikke det.

Jeg skjønner ingenting her. Kan hun virkelig true med barnevernet på dette grunnlaget?

Håper på svar! Hilsen en redd og fortvilet mor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg en kalender som du kan skrive ned viktige avtaler i. Jeg har samme problem selv, og glemmer fort avtaler jeg ikke skriver ned, helt uten at jeg har drevet med rus.

Selv om hun sender en bekymringsmelding til barnevernet skal det nok mye mer til før de kan ta barnet ut av hjemmet.

• Liker 19
Skrevet

En bekymringsmelding er ikke det samme som at de tar barnet. Men det er jo lurt å skrive end avtaler man har, om man vil at barnet skal følges opp i forhold til helsen sin. Og det vil du vel?

• Liker 13
Skrevet

hvis det er slik som du forklarer har ikke barnevernet noe grunnlag for å ta din baby....

hvis det så skulle skje at hun sende bekymringsmelding til dem, så sjekker de først forholdene deres, hvordan dere har det hjemme, økonomi, babyns tilstand osv...

ha god samvittighet, det er mange som ikke blir kvitt rus problemene sine uansett om de får barn:)

• Liker 2
Skrevet

og ja for all del, skriv ned avtalene dine....

post it lapper i rekke og rad på kjøleskapet fungerer bra for meg...

ellers hadde jeg også glemt det meste...

• Liker 1
Skrevet

Dette hørtes merkelig ut.

Dersom det kun er slik du har beskrevet, så har din helsesøster ingen gyldig grunn til å levere inn bekymringsmelding og du kan jo eventuelt sjekke opp lovverket angående dette. Her er fra Helsepersonelloven angående opplysninger til barnevernstjenesten fra helsepersonell:

http://lovdata.no/all/tl-19990702-064-006.html#33

I mine øyne virker det slik at denen jordmoren bryter loven på det sterkeste. Det er IKKE grunn til å tro at barnet lider fordi mor har glemt 2 avtaler og har lyst å skifte helsestasjon. Det har heller ingenting å si at du er tidligere rusmisbruker, såfremt det ikke er mistanke om at du har tatt misbruket opp igjen.

• Liker 3
Skrevet

Hun kan melde om bekymringsmelding, ja - men BVT har ikke lov til å bare hente barnet - Uten at du har vært under undersøkelse på tre måneder, og sett bekymrings tilstand hos barnet. og da eventuelt kan de få deg i rettsak i fylkesnemda. Men dt er ikke sikkert BVT kommer til å gjøre noe som helst, eller ta kontakt med deg uansett om eventuelt bekymrings melding blir lagt inn. Men om det skulle oppstå en slik situasjon med BVT så anbefaler jeg deg av erfaring, å være i møtekommende og IKKE aggresiv mot de - for da kan de kanskje se at reaksjonen du viser mot bvt da er trussel ovenfor barnet! ( dette er ikke vondt ment, men FAKTA ) rett og slett, om du håndterer det eller ikke er opp til deg, mne tenk på barnet..

Helt ærlig, så er det INGEN som har rent mel i posen, alle har en bakgrunn - Men det skal ikke gå utover dømmekraften til fagkyndige på at man blir dårlige foreldre uansett., Det er det fagkyndige er veldig flinke til, å dømme etter fortid og bakgrunn! dESSVERRE... Men håper alt løser seg.. :)

Er faktisk imponert av din styrke av hva du har klart å mestre, og fortsett med det..! :) Det slår sterkere tilbake på deg.. ;)

God klem. Om det skulle være noe du lurte på, så har jeg vært i lginende situasjon så send en pm så kan jeg hjelpe med mitt

• Liker 2
Skrevet

dette gjør hun fordi dere tenker å bytte helsestasjon. det er enkelt å se hvorfor. den nye helsestasjonen vet gjerne ikke om din utredning og at det ikke er så lenge siden dere ruset dere. Siden hun allerede vet historien din, og at dem kan følge dere litt opp så anser dem det som trygggere for barnet. du vet helt sikkert at ofte er ikke veien lang tilbake til rus, og det vet iallefall dem. ( uten å mistenke deg på noen måte )

så jeg ville ha fortsatt å bruke den helsestasjonen du bruker nå om de er snille med dere ( hun hadde jo mye skryt ) og heller lagt den nye stasjonen på hylla.

Men, så må jeg få si at jeg synes du er kjempe flink som har lagt rusen på vekk og startet nytt liv og ny familie :)

i flere tilfeller kommer barneværnet raskere når det er rus i bildet, men du har barnet ditt, og ingen fare for noe barnevern enda. Så svelg litt stolthet ovenfor jordmoren og tenk heller litt slik at du har fått en sjanse mange andre ikke har fått, og se litt fra jordmoren sin side at hun gjerne vil ha oppfølging på dere og at grunnen til hun ville si fra til bv var jo at skifter du stasjon så vil jo ikke hun få vite hvordan det går.

huff det ble rotete skrevet

• Liker 12
Skrevet

Helsepersonell har faktisk ikke lov å bare slenge ut med bekymringsmeldinger. Det må være visse vilkår oppfylt før de kan levere inn slike meldinger. Helsepersonell har andre lover å forholde seg til enn det lekfolk har, som kan ringe inn når som helst uten å ha de sterkeste grunnene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår faktisk at jordmoren sa det hun gjorde. Barnevernet kan ikke ta fra deg barnet utfra det du beskriver, men se det fra jordmors ståsted.

Hun har følgende fakta å forholde seg til:

1. Foreldrene til babyen har hatt rusproblemer

2. Foreldrene har mer enn en gang ikke møtt opp til timer på helsestasjonen

3. Foreldrene ønsker å bytte helsestasjon

Disse tingene kombinert kan få varselbjellene til å ringe om at noe kan være galt. Det trenger ikke være noe galt, men hun har faktisk plikt til å sende bekymringsmelding dersom hun reagerer på noe.

• Liker 19
Skrevet

Jordmor eller noen andre har ingen grunn til å være bekymret for noe.

Ingen av oss ruser oss, når vi ble gravide så var det vi som tok kontakt med helsestasjonen og sa at vi har rust oss og at vi vil ta urinprøver osv.

Ingen av oss har så mye som luktet på stoff etter at h*n kom i magen.

Vi har kuttet ut de vennene som bruker og snakker aldri med dem.

Jormor (eller er det helsesøster hun er kanskje :klo:) sa også at hun ikke trodde at vi ruste oss og hun var heller ikke noe tvil på at vår baby hadde det som plommen i egget. Jordmor sa også at vår baby utvikler seg kjempe bra, legger på seg som h*n skal, vokser som h*n skal og utvikler deg både mentalt og fysisk som h*n skal.

Jeg tror ikke at det har noe med at om vi bytter helsestasjon så vet ikke de bakgrunnen vår, for jordmor kan bare sende de papirene over til den nye helsestasjonen.

Hilsen ts

Skrevet

Jordmor eller noen andre har ingen grunn til å være bekymret for noe.

Ingen av oss ruser oss, når vi ble gravide så var det vi som tok kontakt med helsestasjonen og sa at vi har rust oss og at vi vil ta urinprøver osv.

Ingen av oss har så mye som luktet på stoff etter at h*n kom i magen.

Vi har kuttet ut de vennene som bruker og snakker aldri med dem.

Jormor (eller er det helsesøster hun er kanskje :klo:) sa også at hun ikke trodde at vi ruste oss og hun var heller ikke noe tvil på at vår baby hadde det som plommen i egget. Jordmor sa også at vår baby utvikler seg kjempe bra, legger på seg som h*n skal, vokser som h*n skal og utvikler deg både mentalt og fysisk som h*n skal.

Jeg tror ikke at det har noe med at om vi bytter helsestasjon så vet ikke de bakgrunnen vår, for jordmor kan bare sende de papirene over til den nye helsestasjonen.

Hilsen ts

Nemlig.

Jeg ville ikke følt meg trygg på å gå videre til denne jordmoren du har nå, dersom hun føler for å kaste ut bekymringsmeldinger uten bekymringer til grunne. Høres skummelt ut.

En bekymringsmelding trenger ikke å være farlig eller gjøre slik at du mister barnet ditt, men det er likevel helt uhørt å få på seg barnevernet uten grunn. Det SKAL være valide grunner for å levere inn bekymringsmeldinger.

Skrevet

Jeg forstår faktisk at jordmoren sa det hun gjorde. Barnevernet kan ikke ta fra deg barnet utfra det du beskriver, men se det fra jordmors ståsted.

Hun har følgende fakta å forholde seg til:

1. Foreldrene til babyen har hatt rusproblemer

2. Foreldrene har mer enn en gang ikke møtt opp til timer på helsestasjonen

3. Foreldrene ønsker å bytte helsestasjon

Disse tingene kombinert kan få varselbjellene til å ringe om at noe kan være galt. Det trenger ikke være noe galt, men hun har faktisk plikt til å sende bekymringsmelding dersom hun reagerer på noe.

Men hun har jo ingenting å bekymre seg for. det sier hun jo selv. Jeg trengte ikke engang å ta urinprøve fordi hun ikke syntes at det var nødvendig.

Hilsen ts

Skrevet

Og på hjemmefronten går alt utmerket.

H*n har fine klær, h*n går aldri sulten, bleier byttes med engang det er kommet noe oppi. H*n smiler (nesten) alltid. H*n smiler så mye at vi får "skryt" over hvor glad og fornøyd baby vi har.

Jeg er skikkelig redd for at BV skal ta vår baby. Jeg har ingenting å skjule så de må bare komme, men så sitter jeg samtidig her med en følelse som er så redd og ubehagelig at jeg gråter.

jeg er redd barnevernet. jeg er redd dem fordi jeg har vært i BV selv, i mange mange år.

jeg er redd fordi at både jeg og samboer har rust oss.

Og jeg er redd for at om jordmor sender en bekymringsmelding til BV, så vil de se i mine papirer fra da jeg var barnevernsbarn og se at jeg var en av de "ville" barna og at jeg har rust meg.

Jeg er så redd. jeg vet ikke hva jeg skal/kan gjøre.

Beklager rot, alt går så fort nåe jeg skriver.

Hilsen ts

Skrevet

Men hun har jo ingenting å bekymre seg for. det sier hun jo selv. Jeg trengte ikke engang å ta urinprøve fordi hun ikke syntes at det var nødvendig.

Hilsen ts

Men hun sitter vel på en del statistikk rundt rusmisbrukere og faren for tilbakefall. Så selv om hun tror deg når du sier du ikke ruser deg NÅ så er det naturlig at hun er på vakt i forhold til framtiden. Det er jo tross alt relativt kort tid siden du sluttet med rus.

Jeg tenker at hun kanskje sender bekymringsmeldin fordi hun vil at barnevernet skal være ekstra oppmerksomme på dere. Ikke fordi hun mener babyen bør bli tatt hjemmefra. Det finnes mye forskjellig barnevernet kan hjelpe med, blant annet foreldreveiledning og avlastning om det er behov for det.

Jeg skjønner at det er kjipt å bli fulgt med på, men når man tar valget om å bruke ulovlige midler så tar man også et valg om å ha dette hengende ved seg, muligens for resten av livet. Din jobb framover blir å gjøre det som er best for babyen din, selv om det kan føles vanskelig for deg selv. Så hvorfor ikke la dem få følge dere tett? Dere gjør jo ikke noe galt, så da handler det kun om oppfølging, ikke om omsorgsovertakelse.

Det beste du kan gjøre er å være samarbeidsvillig.

Hanne

• Liker 10
Skrevet

Noen fler som kan komme med noe?

Ts

Skrevet

For ei sær helsesøster. Hun kunne vel tatt en tlf til deg når du hadde glemt timen.

Jeg var også veldig glemsk etter fødselen. Måtte skrive opp ALT! Så kjøp deg en avtalebok e.l så du kan skrive opp ting du må huske på. :)

• Liker 2
Skrevet

Noen fler som kan komme med noe?

Ts

Les loven. Alt blir så mye lettere for din egen del når du får kunnskap om hvordan ting skal foregå, og hvordan de ikke skal foregå. Dersom det ikke er noe annet "å ta deg på" enn at du har glemt to avtaler og at du har ruset deg i fortiden, så begår din jordmor faktisk et lovbrudd. Vi har disse lovene for helsepersonell nettopp fordi de ikke kan ture fram og gjøre som de selv vil. Du kan også undersøke pasientrettighetsloven.

http://lovdata.no/all/tl-19990702-063-008.html#7-4

• Liker 2
Skrevet

Les loven. Alt blir så mye lettere for din egen del når du får kunnskap om hvordan ting skal foregå, og hvordan de ikke skal foregå. Dersom det ikke er noe annet "å ta deg på" enn at du har glemt to avtaler og at du har ruset deg i fortiden, så begår din jordmor faktisk et lovbrudd. Vi har disse lovene for helsepersonell nettopp fordi de ikke kan ture fram og gjøre som de selv vil. Du kan også undersøke pasientrettighetsloven.

http://lovdata.no/all/tl-19990702-063-008.html#7-4

Takk :)

Ts

Skrevet

- men BVT har ikke lov til å bare hente barnet -

BVT står for BoVeilederTjeneste, bare sånn til info :)

Jeg tenker at hun kanskje sender bekymringsmeldin fordi hun vil at barnevernet skal være ekstra oppmerksomme på dere. Ikke fordi hun mener babyen bør bli tatt hjemmefra. Det finnes mye forskjellig barnevernet kan hjelpe med, blant annet foreldreveiledning og avlastning om det er behov for det.

Dette var det første som slo meg også. Barnevernet trenger ikke nødvendigvis gå inn i hjemmet og fjerne barna, de kan også delta i et koordinert samarbeid med andre instanster for at familien som helhet skal få det best mulig :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...