Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

jeg har noen spm innen sosiologi og sosialantropologi som jeg håper noen av dere kan gi meg innspill på.

- Vil det være feil å si at Sosiologi = Etnosentrisme og Sosialantropologi = Kulturrelativisme?

- Jeg vil gjerne naile en 6 om 3 uker, så lurte på om noen av dere visste om noen interessante dokumentarer/klipp innen Sosiologi & Sosialantropologi? Vil suge til meg mest mulig informasjon fra mest mulig forskjellige steder og ikke bare mine bøker, for da kan jeg snakke friere rundt dette :) Og ikke meningen å "jukse" ved å poste her, har prøvd å google men kommer ikke så mye konkret.

Tusen hjertelig takk for hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Woups, typo! Mente selvfølgelig 'sosiologi' :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan svare deg på det første spørsmålet ditt (ut fra hva jeg husker fra videregående)

- Vil det være feil å si at Sosiologi = Etnosentrisme og Sosialantropologi = Kulturrelativisme?

Ja. Etnosentrisme går ut på at en regner seg selv, sine egne verdier eller sin egen gruppes oppførsel som bedre enn andres, og bruker egne verdier som målestokk for å vurdere andre, og har dermed lite med sosiologi å gjøre. Etnosentrisme handler om å sette sin egen kultur i fokus, og måle andre kulturer ut fra dette (noe som kan være et problem innenfor både sosiologi og sosialantropologi, men det ER ikke sosiologi fordi. Eks; "det er typisk norsk å være god").

Kulturrelativisme er det motsatte av dette. Kulturrelativister mener at alt er relativt, og må sees i forhold til kontekst og sammenheng. F.eks kan steining "forsvares" av rene kulturrelativister, hvis handlingen er meningsfylt for de som utførte det.

Begge disse kan knyttes til både sosiologi og sosialantropologi, men er ingen av delene.

Orker ikke lese gjennom innlegget, så kan være litt rotete!

Edit: måtte google dette i ettertid, og ble MEKTIG imponert over hvor mye jeg husker fra VGS :fnise: les her : NDLA om etnosentrisme og kulturrelativisme for mer om disse temaene.

Endret av Bellamy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...