Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir vel mest å lufte litt tanker, men setter pris på egne erfaringer og tanker om andre har vært i samme situasjon.

Greia er at jeg har vært misfornøyd i jobben jeg har i over 2 år nå.. Stadig har jeg fått lovnader om at ting skal endre seg, jeg har hatt forskjellige sjefer, byttet avdelinger (pga omorganiseringer), men det blir ikke bedre. Jeg kjenner at jobben tapper meg fullstendig for energi og gir meg ingenting.

Samtidig så fikk jeg på sensommeren beskjed fra gynekologen min at han anslo at jeg hadde max 1,5år igjen på å få til å bli gravid. Jeg er 35år + at jeg har flere muskelknuter på livmoren hvor 2 stk er store og ligger sånn til at de ikke kan opereres bort. Både samboer og jeg ønsker barn så vi ble enige om å begynne prøvingen.

Min samboer reiser mye i jobben så det å klaffe på eggløsning kan være vanskelig. Jeg er derfor forberedt på det kan ta lang tid før jeg eventuelt blir gravid.

Så.. hva gjør man i en sånn situasjon? Biter tenna sammen og fortsetter i samme jobb eller tar sjansen på å bytte jobb..? Føles litt håpløst akkurat nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ein søker ny jobb. Når ein ansett kvinner i alderen 15-50 og menn i alderen 15-65 må ein reikne med at personen skal ut i permisjon før eller sia. Vi ansatte ein mann i vår som var på jobb i ein månad før han gjekk ut i permisjon og sommarferie og endå meir permisjon. Vi valde å ansette han fordi han er dyktig i fagfeltet vårt og dermed vil bidra i åresvis, sjølv om han var borte i bortimot eit halvt år som nyansatt.

Skrevet

Men det er jo en prøveperiode på gjerne 3-6mnd. Hva da om jeg skulle bli gravid i løpet av den perioden? Da kan jo en arbeidsgiver faktisk velge å ikke gi meg fast ansettelse.

Det er vel akkurat den situasjonen der jeg er litt bekymret for.

Hilsen

TS

Gjest Adeline*Jouvin
Skrevet

Er det ikke slike at om du skal få fødselspermisjon må man ha jobbet i minst 6 mnd?

Jeg er prøver selv og ganske lei av jobben min og hadde det ikke vært for at jeg må jobbe så og så mye for å få fødselspenger, hadde jeg skiftet jobb tror jeg. Men nå biter jeg bare i det og jobber til det viser positivt...

Skrevet

Er det ikke slike at om du skal få fødselspermisjon må man ha jobbet i minst 6 mnd?

Jeg er prøver selv og ganske lei av jobben min og hadde det ikke vært for at jeg må jobbe så og så mye for å få fødselspenger, hadde jeg skiftet jobb tror jeg. Men nå biter jeg bare i det og jobber til det viser positivt...

Den forrige jobben teller jo også med, hvis du da ikke har en lang periode imellom hvor du ikke jobber i det hele tatt.

Skrevet

Du trenger jo ikke å ha hatt den samme jobben hele tiden da. Det er forøvrig 6 av siste 10 mnd. :)

Skrevet

TS her..

Det visste jeg faktisk ikke :) Eller har rett og slett ikke tenkt over det.. Har alltid tenkt at det må være på siste arbeidssted man må ha vært minst 6mnd.. Men da stiller jo faktisk situasjonen seg litt anderledes. Jeg kommer aldri til å si opp før jeg har fått en ny jobb uansett.

Gjest Modig mor
Skrevet

Dessuten: Hvis du mistrives i jobben og bare blir fordi du tenker at du skal ut i permisjon, blir det ekstra mye stress med å bli gravid. Hver gang du ikke blir det, må du ikke bare fordøye skuffelsen over at du ikke får baby i august/september/oktober ... - men også skuffelsen over at du må bli på den jobben enda lenger.

Let etter ny jobb, det gjør jo ikke noe å ha antennene ute selv om du (forhåpentligvis!) blir gravid før du rekker å skifte jobb.

Skrevet

Du kan søke på jobber.

Min erfaring:

Akkurat ferdig med studier. Søkte fast ansettelse i en bedrift. Ante ikke at jeg var gravid på søkertidspunktet. Ble tilbudt jobben og valgte å fortelle om graviditeten før kontrakten var skrevet. Jobben fikk jeg.(Råder dog ikke til å fortelle om det før kontrakten er signert, men jeg er preget av at jeg må bare være veldig ærlig).

Baksiden er at jeg har vært dårlig og er foreløpelig sykemeldt fra jobben jeg fikk.

Skrevet

Hmm, ditt innlegg kunne vært skrevet av meg TS..

Jeg mistrives veldig i min nåværende jobb, men føler med fanget inntil barselperm.. En ting er jo at man har rett på penger, men en helt annen sak er jo at man neppe får det beste ansettelsesforholdet om man går rett ut i barsel i ny jobb. Ihvertfall ville jeg følte det veldig feil :sjenert: Så, jeg holder bare ut og håper på to blå snart.. Men som en her skrev tidligere, så gjør det nedturen når mensen kommer bare større og større :tristbla: Jeg er forøvrig i pp 4 nå.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...