AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Kjæresten min sier at man har krav på 3000kr etter å ha betalt husleie & strøm. Stemmer dette? Jeg er læling, og har 1500 etter å ha betalt husleie å strøm. Er det mulighet for at jeg kan få litt ekstra penger noen plass? 1500 til mat, husholdning, busskort, mobil, osv er ekstremt lite...
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Det er økonomisk hardt å være lærling, å ikke noe å forsørge seg på. Hvor gammel er du? Tenkte på at du kanskje har krav på bidrag fra begge foreldrene dine - selv om jeg syns det er dårlig gjort å kreve det av dem hvis du har flyttet frivillig ut for å starte på ditt voksenliv.
Oliven Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Du får studielån som lærling ja. Jeg flyttet ut og måtte ta studielån for å få dekket alle utgiftene mine. Eget valg å flytte såklart Syns det var veldig greit. Fikk litt ekstra og brukte de til endel nødvendige ting og kjørte hardt på å betalte det fort tilbake da jeg tok fagbrev og fikk vanlig betalt jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Har søkt om stipend, tenkte å søke studie-lån om jeg ikke får det. Men det tar så lang tid! Behandlingstid på minst 8 uker.... Er 19, og å be om bidrag av mor/far er uaktuelt.
Oliven Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Du er for sein til å få lån i høst om du ikke har søknad inne alt. Send søknad nå du så har du det klart til januar. Lån kan du bare sette inn på en konto om du ikke har brukt for se og betale tilbake når du er ferdig.
Viljaa Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Siden du er under utdanning, har du ok ikke krav på noe fra NAV. Men du kan jo søke om studielån, eller eventuelt bare utdanningsstipend. Fristen for i høst har vel gått ut, men du kan jo søke til våren.
kaprifolen Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Du får ikke studielån hvis du ikke har krav på stipend. Bostøtte kan kanskje være et alternativ?
Tropic Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Om du ikke bor hjemme kan du få stipend.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Du får ikke studielån hvis du ikke har krav på stipend. Bostøtte kan kanskje være et alternativ? Hva er bostøtte? Og når jeg tok sånn kalkulator kom det opp at jeg ikke hadde krav på stipend, men kunne få x i lån.. Sikker på at man ikke kan få lån om man ikke har krav på stipend?
Tulling Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 I enkelte tilfeller kan du få lån selv om du ikke har krav på stipend. Det var i hvertfall sånn for 7 år siden...........
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Du får vel gjøre som veldig mange studenter må gjøre - prøve å få til en liten ekstrajobb ved siden av hovedbeskjeftigelsen din...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Du får vel gjøre som veldig mange studenter må gjøre - prøve å få til en liten ekstrajobb ved siden av hovedbeskjeftigelsen din... Det gjør jeg. Er 100% lærling og jobber hver lørdag og annenhver søndag. Må få hvile litt den andre søndagen syntes jeg...
kaprifolen Skrevet 1. desember 2011 #14 Skrevet 1. desember 2011 Da jeg gikk på skole kunne man i alle fall ikke få lån om man ikke hadde krav på stipend. Var skoleåret 2005/2006. Kanskje annerledes for lærlinger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå