AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Jeg har lyst til å gå ned i vekt uten å tenke for mye på hva jeg spiser. Min storelast er småspising, spesielt på kvelden! Hvis jeg spiser normalt fram til kl. 17, f.eks tre måltider, men ikke noe etter det - kan det være en god måte å gå ned i vekt på? Tenker det kan være greit bare å spise normalt på dagen for så å ikke trenge å tenke på mat resten av dagen. (Det er jo uansett bare tull det der med at forbrenningen går ned hvis du ikke spiser hver tredje time osv.)
LAmpee Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 det er ikke tull nei, hvis du virkelig vil gå ned i vekt skal du spise små måltider men hyppig, hver 2. time osv.. at du skal spise normalt på dagen og ikke noe på kvelden er vel teit, hvis man skal spise masse usunt på dagen hva hjelper det og ikke spise på kvelden da? du holder kanskje vekta di men du går ikke ned i vekt. 3 timer fra du har spist til du legger deg er ideelt. spiser ikke jeg etter kl.17 kommer ikke jeg til å kunne sove, fordi jeg kommer til å sulte... finn deg en god rytme så du ikke blir fort lei... 4
Gjest badeand1 Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Det blir jo som den derre "faste-dietten"? Leste om en treningsblogger som spiste om dagen og tok kveldsmaten kl seks. så hadde hun en fasteperiode fram til kl 11 neste dag.
baltazar Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Har du tenkt å legge deg klokka 19? Du kan fint spise en time før du legger deg. Da er det viktigere å se på mengde mat i løpet av "hele" dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 Jeg sa jo ikke at jeg skulle spise masse usunt på dagen? Men jeg er ikke interessert i å spise masse små "slankemåltider" i løpet av dagen. Jeg vil heller bare spise vanlig, sunn mat i normale porsjoner, men ikke ha den der kveldsspisinga som er min svakhet..
Gjest snoopy_93 Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 det er ikke tull nei, hvis du virkelig vil gå ned i vekt skal du spise små måltider men hyppig, hver 2. time osv.. at du skal spise normalt på dagen og ikke noe på kvelden er vel teit, hvis man skal spise masse usunt på dagen hva hjelper det og ikke spise på kvelden da? du holder kanskje vekta di men du går ikke ned i vekt. 3 timer fra du har spist til du legger deg er ideelt. spiser ikke jeg etter kl.17 kommer ikke jeg til å kunne sove, fordi jeg kommer til å sulte... finn deg en god rytme så du ikke blir fort lei... Jeg har lært at det ikke hjelper noe å spise lite og ofte, for da går man gjerne å spiser noe hele tiden. Man skal spise de vanlige store måltidene og bytte ut div pasta, ris osv med grønnsaker i stede.
baltazar Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Jeg sa jo ikke at jeg skulle spise masse usunt på dagen? Men jeg er ikke interessert i å spise masse små "slankemåltider" i løpet av dagen. Jeg vil heller bare spise vanlig, sunn mat i normale porsjoner, men ikke ha den der kveldsspisinga som er min svakhet.. Men det finnes da en mellomting. Du kan da ikke gå uten mat fra 17-23, om det er da du legger deg 1
Gjest badeand1 Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 http://fitnessbloggen.no/enda-en-uke-med-periodisk-faste/ noen tips der.
LAmpee Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Jeg har lært at det ikke hjelper noe å spise lite og ofte, for da går man gjerne å spiser noe hele tiden. Man skal spise de vanlige store måltidene og bytte ut div pasta, ris osv med grønnsaker i stede. frokost, lunsj, middag og kveld. og hvis du er sånn som småspiser mye på kvelden, så velg frukt, brødskiver... hvis du ikke spsier mye usunt, så tren... har hatt mye vektproblemer selv, slanka meg og gikk ned 9 kilo på 2 måneder, etter 2 år hadde jeg lagt på meg dobbelt så mye.... finn en balanse som du er fornøyd med mener jeg... nå er vekta perfekt og jeg har ikke slanka meg, bare fått et sunt livsstil som alle burde ha uansett om man er "stor" eller "liten"...
pinar Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 Jeg hadde hvertfall aldri klart å ikke spise noe som helst etter kl 17. Ikke hadde jeg fått sove heller, fordi jeg hadde ligget å rumlet og hatt vondt i magen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Men det finnes da en mellomting. Du kan da ikke gå uten mat fra 17-23, om det er da du legger deg Hvorfor kan jeg ikke det?
Murder Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 det er ikke tull nei, hvis du virkelig vil gå ned i vekt skal du spise små måltider men hyppig, hver 2. time osv.. at du skal spise normalt på dagen og ikke noe på kvelden er vel teit, hvis man skal spise masse usunt på dagen hva hjelper det og ikke spise på kvelden da? du holder kanskje vekta di men du går ikke ned i vekt. 3 timer fra du har spist til du legger deg er ideelt. spiser ikke jeg etter kl.17 kommer ikke jeg til å kunne sove, fordi jeg kommer til å sulte... finn deg en god rytme så du ikke blir fort lei... Dette er en myte. Det er det totale energiinntaket som har noe å si, ikke hvor ofte man spiser. Faktisk bruker kroppen mer energi på å fordøye et stort måltid og ergo får man forbrent mer enn der kroppen skal fordøye et lite måltid. I tillegg får kroppen knapt fordøyd siste måltid før neste kommer ved en slik måltidsrytme, så alt i alt viser mange studier at forbrenningen er høyest ved færre, større måltider. Anbefaler også linken om periodisk faste som er postet lenger opp. Det er også tull at man legger på seg ved å spise sent om kvelden, som sagt er det det totale kaloriinntaket som avgjør, ikke når eller hvor ofte en spiser. Men dersom en spiserytme der en spiser færre måltider oftere passer bedre, så er det for all del ikke noe galt med det! Whatever floats your boat.
LAmpee Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 man må bare finne det som passer en... denne jenta har jo problemer med at hun småspiser mye på kvelden... sånn er jo jeg også hvis jeg ikke spiser ordentlig hver2-3 time... følg kroppen, spis når du virkelig føler du er sulten ikke bare fordi du har lyst til å spise...
LAmpee Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 nå snakker jeg bare ut ifra mine egne erfaringer som gjelder min kropp... er ikke noe ekspert på dette :gjeiper:
Murder Skrevet 27. november 2011 #15 Skrevet 27. november 2011 Det beste er absolutt å høre på sin egen kropp ja og følge det som passer deg best. Men for noen er det faktisk enklere å holde vekten ved å spise seg ordentlig mett når man først spiser enn å spise mange små måltider oftere. Brant med på det selv i starten. Hadde jo hørt så mye om at en skulle spise minimum hver tredje time, for ellers ble forbrenningen dårlig.. Førte til at jeg spiste meg halvmett, ble fort sulten igjen og jeg tror jeg totalt sett spiste mer på den måten enn ved færre store måltider. Men som sagt, en må gjøre det som passer best for en selv!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #16 Skrevet 27. november 2011 Dette er en myte. Det er det totale energiinntaket som har noe å si, ikke hvor ofte man spiser. Faktisk bruker kroppen mer energi på å fordøye et stort måltid og ergo får man forbrent mer enn der kroppen skal fordøye et lite måltid. I tillegg får kroppen knapt fordøyd siste måltid før neste kommer ved en slik måltidsrytme, så alt i alt viser mange studier at forbrenningen er høyest ved færre, større måltider. Anbefaler også linken om periodisk faste som er postet lenger opp. Det er også tull at man legger på seg ved å spise sent om kvelden, som sagt er det det totale kaloriinntaket som avgjør, ikke når eller hvor ofte en spiser. Men dersom en spiserytme der en spiser færre måltider oftere passer bedre, så er det for all del ikke noe galt med det! Whatever floats your boat. Takk for godt svar! jeg vet at det er det totale kaloriinnholdet som teller, men det er på kveldene jeg OVERSKRIDER mitt nødvendige inntak. Det er på kveldene jeg blir slapp og kjedespiser. Hvis jeg bare kutter dette helt på en litt "drastisk" måte kommer jeg kanskje til å gå ned i vekt.
LAmpee Skrevet 27. november 2011 #17 Skrevet 27. november 2011 hvis du tror du klarer det på en drastisk måte og klarer og ikke tenke på sultfølelesen som kommer senere på kvelden så prøv deg fram... men pass på at det ikke fører til at d plutselig spiser masse rett før du legger deg fordi du er såå sulten da 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 hvis du tror du klarer det på en drastisk måte og klarer og ikke tenke på sultfølelesen som kommer senere på kvelden så prøv deg fram... men pass på at det ikke fører til at d plutselig spiser masse rett før du legger deg fordi du er såå sulten da Jeg tror jeg skal klare det! Eller.. jeg SKAL klare det. I hvert fall for en prøveperiode. Hvis det blir uutholdelig så har jeg i hvert fall eliminert det. Men jeg har mye viljestyrke når det kommer til å gjennomføre litt "vanskelige" oppgaver. For meg er det i hvert fall en utfordring i og med at jeg hater å være sulten og at jeg liker å småspise. Dersom jeg blir så sulten at jeg ikke får sove så tar jeg med noe kalorifattig rett før jeg legger meg for å døyve sulten. Klarer uansett ikke sove rett etter å ha spist et stort måltid. For at dette ikke skal ligne en sultekur som grenser til spiseforstyrrelse så vil jeg jo passe på å få i meg nok og næringsrik mat tidligere på dagen:)
Glynis Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Hvis du har selvkontroll nok til å ikke spise etter kl. 17 bør du også ha selvkontroll nok til å spise et normalt, sunt måltid på kvelden og ikke mer. 9
tøydokka Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Det er da verdt et ærlig forsøk Og viss det funker for deg, så kan du blåse en lang marsj i alle besserwissere som påstår noe annet og føler seg kallet til å belære deg nettopp det. Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå